AKTS - Örüntü Tanıma

Örüntü Tanıma (EE448) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Örüntü Tanıma EE448 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı 1. Örüntü tanımanın, Yapay Zeka alanındaki yeri hakkında bilgi vermek 2. Özellik oluşturma ve seçme, ses/ görüntü işleme, makine öğrenme yöntemleri (gözetimli ve gözetimsiz) konularında tanışıklık kazandırma 3. Seçilecek proje ile pratik yapma yeteneği
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Örüntü tanımadaki çeşitli uygulamaları formüle etme ve tanımlama yeteneği
  • Örüntü tanımada Bayes yaklaşımının kullanımını anlamak
  • Teorik ve pratik olarak Bayes tabanlı olan ve olmayan sınıflandırıcıları tasarlamak ve kullanabilmek
  • Farklı sınıflandırıcı çeşitlerinin kuvvetli ve zayıf noktalarını tanımlayabilmek
  • Farklı kümeleme tekniklerini doğrulayabilmek ve kullanabilmek
  • Öznitelik seçme veya çıkartma sırasında boyut azaltma yöntemlerini uygulayabilmek
  • Örüntü tanıma algoritmalarını geliştirme ve test etmede bilgisayar araçlarını (Matlab gibi) kullanabilmek
  • Bir dönem projesini tamamlayabilmek
Dersin İçeriği Örüntü tanımaya giriş, Bayes karar verme teorisi, maksimum benzerlik kestirimi, doğrusal ve doğrusal olmayan sınıflandırma, perceptron, yapay sinir ağları, destek vektör makineleri, kümeleme, proje bazlı uygulamalar

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Örüntü tanımaya giriş Bu haftanın konularına ders kitabınızdan bakınız
2 Bayes karar kuramına dayalı sınıflandırıcılar Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu kitabınızdan okuyun
3 Bayes karar kuramına dayalı sınıflandırıcılar Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusuna çalışın
4 Doğrusal sınıflandırıcılar Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun
5 Doğrusal olmayan sınıflandırıcılar Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun
6 Doğrusal olmayan sınıflandırıcılar Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun
7 Sınıflandırıcı kombinasyonu Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun
8 Öznitelik seçimi Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun
9 Öznitelik oluşturma Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun
10 Öznitelik oluşturma Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun
11 Kümeleme algoritmaları, çok boyutlu ölçekleme Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun
12 Kümeleme algoritmaları, çok boyutlu ölçekleme Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun
13 Uygulamalar: İmge ve konuşma işleme Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun
14 Uygulamalar: İmge ve konuşma işleme Geçen haftayı tekrar edin ve bu haftanın konusunu okuyun

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Pattern Recognition, S.Theodoridis and K.Koutroumbas,4th Ed., Academic Press, 2009.
Diğer Kaynaklar 2. Pattern Classification, R.O.Duda, P.E.Hart and D.G.Stork, John Wiley, 2001.
3. Pattern Recognition and Machine Learning, C.M.Bishop, Springer, 2006.
4. Introduction to Pattern Recognition A Matlab Approach, S.Theodoridis, A.Pikrakis, K.Koutroumbas, D.Cavouras, Academic Press, 2010.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 3 15
Sunum - -
Projeler 1 20
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 25
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 5 60
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 55
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 45
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerir.) X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yeteneğini geliştirir. X
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur; etkin rapor yazar, yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
9 Etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk sahibi olur ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. X
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerini bilir; çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları anlar ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama 4 4 16
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama 1 4 4
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 2 4
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 3 3
Toplam İş Yükü 117