AKTS - Eleştirel Düşünmeye Giriş
Eleştirel Düşünmeye Giriş (HUM323) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eleştirel Düşünmeye Giriş | HUM323 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere fikirlerin, savunuların, varsayımların ve usavurma çeşitlerinin analiz edilmesi ve ayrıca yanlış düşünme biçimlerinin belirlenmesi gibi eleştirel düşünmenin temel kavramlarını öğretmektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Anlaşılır şekilde yazma ve düşünme, uslamlamaların ve savunuların çeşitlerini öğrenme ve analiz etme, akılcı kararlar alma, yanlış düşünme biçimlerini öğrenme gibi konuların irdelenmesi ve tartışılması, tüm bunları anlaşılır kılmak adına yapılacak olan alıştırmalar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Konuya Giriş. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 1-9. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 1-20. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 3-26. |
2 | Anlaşılır Biçimde Düşünme ve Yazma. Tanımlar. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 11-31. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 168-215. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 27-54. |
3 | Gerekli ve Yeterli Koşullar. Dilsel Tuzaklar. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 33-52. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 108-142. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 55-72. |
4 | Doğruluk. Temel Mantık. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 53-67. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 216-240. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 73-88. |
5 | Savunuları Belirlemek. Geçerli ve Tutarlı Savunular. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 69-85. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 21-61. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 89-105. |
6 | Tümevarımlı Usavurma. Savununun Haritalandırılması. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 87-105. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 61-80. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 105-117. |
7 | Ara sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
8 | Savununun Analiz Edilmesi. Bilimsel Usavurma. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 107-124. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 81-107. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 118-144. |
9 | Mill’in Kullandığı Yöntemler. Neden-Sonuç İlişkisi Üzerine Usavurma. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 125-140. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 241-282. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 144-168. |
10 | Nedensel Süreçlerin Şemalandırılması. İstatistik ve Olasılık. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 141-157. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 283-321. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 169-184. |
11 | Değerler Üzerine Düşünme. Yanlış Düşünce. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 159-184. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 143-167. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 202-227. |
12 | Bilişsel Önyargılar. Benzeşim Yoluyla Usavurma. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 185-199. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 322-334. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss.228-241. |
13 | Akılcı Kararlar Alma. Yaratıcılık Nedir? | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 201-221. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 335-368. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 185-201. |
14 | Yaratıcı Düşünce Alışkanlıkları. | Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 223-231. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 369-432. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 242-265. |
15 | Genel Değerlendirme. | |
16 | Genel Sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Joe Y. F. Lau, An Introduction to Critical Thinking and Creativity: Think More, Think Better [Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün], New Jersey: Wiley, 2011. |
---|---|
2. Tracy Bowell, Gary Kemp, Critical Thinking: A Concise Guide [Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber], London: Routledge, 2010. | |
3. Peg Tittle, Critical Thinking: An Appeal to Reason [Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı], London: Routledge, 2011. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerir.) | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yeteneğini geliştirir. | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur; etkin rapor yazar, yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |||||
9 | Etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk sahibi olur ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerini bilir; çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları anlar ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 100 |