AKTS - Bilgi Teknolojileri Hizmetlerinde Temeller

Bilgi Teknolojileri Hizmetlerinde Temeller (ISE405) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Bilgi Teknolojileri Hizmetlerinde Temeller ISE405 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Course Assistants
Dersin Amacı Bu dersin amacı, bilgi teknoloji hizmetleri hakkında genel bilgi vermektir. Ders, her bir oturumda bir bilgi teknoloji hizmetinin işlendiği oturumlardan oluşacaktır ve kullanım durumu çalışmaları ile, öğrencilere, bilgi teknolojileri şirketlerinin müşterilerine sunduğu hizmetlerden örnekler verilecektir. Bilgi teknoloji hizmetlerinde tasarım, uygulama ve destek konularında temel kavramlar ve metodolojilere odaklanılacaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sektör gereksinimlerine paralel etkin ve verimli hareket edebilmek amaçlı, entegre sistemlerin gerekliliğini analiz etmek
  • Üretim, hizmet, pazarlama ve finansal konular ile ilgili sistem planlamaları için stratejik yaklaşımlar geliştirmek
  • Bilgi teknolojileri sistem işletim ve yönetiminde kullanılan araç ve teknikleri anlamak
  • Sistemde oluşan önemli sorunları tespit etmek
  • Toplam kalite ve iş süreci yeniden mühendisliğinin etmen olarak önemini algılamak
Dersin İçeriği Bilgi teknolojileri hizmet yönetimi için ITIL standartlarında hizmet işletimi ve sürekli hizmet iyileştirme, planlama ve değişiklik yönetimi, varlık ve konfigürasyon yönetimi, güvenlik yönetimi, ağ yönetimi, depolama yönetimi, talep yönetimi, olay ve sorun yönetimi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Bilgi işlem altyapısı özeti – Platformlar, işletim sistemleri, ağlar, depolama Bölüm 2 – 4 (ana kaynak)
2 Bilgi işlem altyapısı özeti – Uygulamalar (Veritabanı, arakatman, müşteri ilişkileri yönetimi, bilgi teknolojileri yönetimi) Bölüm 5
3 Bilgi teknoloji hizmetlerine giriş – kurumsal hizmet yönetimine giriş Bölüm 6 – 7
4 Olay ve hata yönetimi Bölüm 9 – 12
5 Sorun yönetimi, değişiklik yönetimi Bölüm 13 – 14
6 Konfigürasyon yönetimi, varlık yönetimi (envanter, yazılım dağıtım) Bölüm 16 – 18
7 Performans ve kapasite yönetimi Bölüm 19
8 Güvenlik yönetimi Bölüm 22
9 Ağ yönetimi Bölüm 23
10 Depolama yönetimi Bölüm 25
11 İşyükü yönetimi Bölüm 26
12 Yedekleme ve gerialma yönetimi Bölüm 27
13 Son kullanıcı hizmetleri (son kullanıcının etkinleştirilmesi, uzaktan kontrol, yardım masası, yerinde destek, müşteri hizmetleri), raporlama yönetimi Bölüm 30 – 31
14 İş süreci yönetimi temelleri Bölüm 32 – 33
15 Dönem Sonu Sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı
16 Dönem Sonu Sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Kontogiorgis, P., Foundations in IT services I and II - Lecture Notes, IBM Corporation, 2007.
Diğer Kaynaklar 2. Fitzsimmons, J., Fitzsimmons, M., Service Management: Operations, Strategy, Information Technology, McGraw-Hill/Irwin, 6th edition, 2007.
3. Addy, Rob. Effective IT Service Management – To ITIL and Beyond! Springer, 2007.
4. Orand, B., Foundations of IT Service Management: The Unofficial ITIL v3 Foundations Course in a Book, BookSurge Publishing, 2009.
5. Hurwitz, J., Bloor, R., Kaufman, M., Halper, F., Service Management For Dummies, For Dummies, 2009.
6. Betz, C., Architecture and Patterns for IT Service Management, Resource Planning, and Governance: Making Shoes for the Cobbler's Children, Morgan-Kaufmann, 2006.
7. Case, G., DuMoulin, T., Spalding, G., Dissanayake, A. C., Service Management Strategies that Work - Guidance for Executives, Van Haren, 1st edition, 2007.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 5
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 4 25
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 7 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve hesaplama alanlarındaki bilgi birikimini bilişim sistemleriyle ilgili mühendislik problemlerinin çözümüne uygulama becerisi. X
2 Bilişim sistemlerine özgü sorunları analiz etme ve modelleme, çözümleri için uygun gereksinimleri belirleme ve tanımlama becerisi. X
3 Belirlenen gereksinimleri karşılayacak bir bilişim sistemini, sistem parçasını, işlemi veya programı tasarlama, geliştirme ve değerlendirme becerisi. X
4 Bilişim sistemleri mühendislik uygulamaları için modern teknik ve mühendislik araçlarını kullanma becerisi. X
5 Bilgi teknolojilerinin ve karar modellerinin etkin kullanımına yönelik olarak veri toplama, analiz etme, yorumlama ve doğru seçimler yapabilme becerisi. X
6 Disiplin içi ve disiplinlerarası takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışabilmek için gerekli organizasyonel ve iş yeteneklerini ortaya koyabilme becerisi. X
7 Türkçe ve İngilizcede etkin iletişim kurabilme becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 Bilişim Sistemleri Mühendisliği alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilinci. X
10 Proje ve risk yönetim becerisi; girişimciliğin, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınmanın önemi hakkında farkındalık; uluslararası standartların ve yöntemlerin bilinmesi. X
11 Karar alırken, bilişim sistemleri mühendisliği uygulamalarının evrensel, çevresel, sosyal ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
12 Kamu ve özel sektör kuruluşlarının işlerini daha etkin yapmalarını ve daha rekabetçi olmalarını sağlamak amacıyla, en uygun yazılım ve donanımları biraraya getirerek , uygun personeli ayarlayarak ve gerekli prosedürleri tanımlayarak maliyet etkin bilişim sistemleri tasarlama, geliştirme ve işletme becerisi. X
13 Bilişim teknolojilerini kullanarak iş hayatına yönelik sorunları çözme becerisi. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 3 48
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 4 7 28
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 91