AKTS - Ergonomi
Ergonomi (ICM241) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ergonomi | ICM241 | 1 | 2 | 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Proje Tasarımı/Yönetimi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Ergonomik verilerin insan yaşamına giren tüm tasarım alanlarında, kullanıcı kitlenin çoğunluğu üzerinde etkisini gösterebilecek bir bakış açısı kazandırmak hedeflenmiştir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | İnsanın fiziksel, sosyal ve psikolojik boyutları; iç mekân ve çevre tasarımının insan boyutları ile uyum içinde olabilmesi için ergonomik ve antropometrik bilgiler;fonksiyon, insan boyutu ve estetik arasındaki ilişkinin kavranması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergonomiye giriş | Kaynak kitaplardan dersin içeriği hakkında bilgi edinilmesi. |
2 | Antropometrinin temel ilkeleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. |
3 | İnsanın özelliklerine ait kategoriler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. Ödev konusuna hazırlık. |
4 | Dinamik ve statik antropometrik veriler, Beden duruşu | Ödev teslimi |
5 | Kas, eklem ve iskelet sistemi özellikleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. Ödev konusuna hazırlık. |
6 | İnsan bedenindeki özel bölgeler (baş, yüz, sırt, el ve ayak) | Grup çalışması ve sunumu |
7 | Bedenin oturma işlevi ile ilgili özellikler | Grup çalışması ve sunumu |
8 | Ev içi alanlar | Grup çalışması ve sunumu |
9 | Ofis mekânları | Grup çalışması ve sunumu |
10 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık. |
11 | Endüstriyel alanlar | Grup çalışması ve sunumu |
12 | Çocuk mekânları | Grup çalışması ve sunumu |
13 | Engelliler/özürlüler ve tasarım | Grup çalışması ve sunumu |
14 | Tasarımda aktarım ve süreklilik | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. |
15 | Örneklerin incelenmesi. | Verilen örnekler üzerine ön bilgi edinilmesi. |
16 | Genel Sınav | Genel sınava hazırlık. |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Bridger, R.S. (1995) Introduction to Ergonomics. New York: McGraw-Hill. |
---|---|
2. Ching, Francis D. K. (2004) Mimarlık-Biçim, Mekân ve Düzen. İstanbul: Yapı Yayın. | |
3. Harrigan, John. (1987) Human factors research:methods and applications for architects and interior designers. Amsterdam; Oxford: Elsevier. | |
4. Kroemer, Karl., Henrike Kroemer., Katrin Kroemer-Elbert. (2001) Ergonomics-How to Design For Ease and Efficiency. New Jersey: Prentice Hall Inc. | |
5. Le Corbusier. (1957) The Modulor-A Harmonious Measure to the Human Scale Universally Applicable to Architecture and Mechanics by Le Corbusier. London and Hertford:Faber and Faber Limited Published. | |
6. Panero, Julius. Martin Zelnik. (1979) Human Dimension and Interior Space A Source Book of Design Reference Standards, CA-USA:Watson-Guptill.* | |
7. Pheasant, Stephen. (1986) Bodyspace:antropometry ergonomics and design. London: Taylor and Francis.* | |
8. Reznikoff, S.C. (1986) Interior Graphic and Design Standards. London: The Architectural Press.* | |
9. Sabancı, Alaettin. (1999) Ergonomi. Adana: Baki Kitabevi. | |
10. Sanders, Mark., Ernest McCormick. (1993) Human Factors in Engineering and Design. New York: McGraw-Hill. | |
11. Su, Bayram Ali. (2001) Ergonomi. Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 1 | 15 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 2 | 5 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 6 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. | |||||
2 | İçmimarlık alanında ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. | |||||
3 | İçmimarlık alanıyla ilgili ilkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. | X | ||||
4 | İçmimarlık alanında gerekli veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. | |||||
5 | İçmimari tasarım sürecinde verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. | X | ||||
6 | İçmimari tasarım sürecinde temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. | X | ||||
7 | İçmimari tasarım sürecinde bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. | |||||
8 | İçmimarlık alanında estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle mekân yaratma. | X | ||||
9 | İçmimari tasarım sürecinde insan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. | X | ||||
10 | İçmimari tasarım sürecinde mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. | |||||
11 | İçmimari tasarım sürecinde aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. | X | ||||
12 | İçmimari tasarım sürecinde doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. | |||||
13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 2 | 3 | 6 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 8 | 7 | 56 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 3 | 6 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 125 |