AKTS - Ergonomi
Ergonomi (ICM241) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ergonomi | ICM241 | 1 | 2 | 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Proje Tasarımı/Yönetimi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Ergonomik verilerin insan yaşamına giren tüm tasarım alanlarında, kullanıcı kitlenin çoğunluğu üzerinde etkisini gösterebilecek bir bakış açısı kazandırmak hedeflenmiştir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | İnsanın fiziksel, sosyal ve psikolojik boyutları; iç mekân ve çevre tasarımının insan boyutları ile uyum içinde olabilmesi için ergonomik ve antropometrik bilgiler;fonksiyon, insan boyutu ve estetik arasındaki ilişkinin kavranması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergonomiye giriş | Kaynak kitaplardan dersin içeriği hakkında bilgi edinilmesi. |
2 | Antropometrinin temel ilkeleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. |
3 | İnsanın özelliklerine ait kategoriler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. Ödev konusuna hazırlık. |
4 | Dinamik ve statik antropometrik veriler, Beden duruşu | Ödev teslimi |
5 | Kas, eklem ve iskelet sistemi özellikleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. Ödev konusuna hazırlık. |
6 | İnsan bedenindeki özel bölgeler (baş, yüz, sırt, el ve ayak) | Grup çalışması ve sunumu |
7 | Bedenin oturma işlevi ile ilgili özellikler | Grup çalışması ve sunumu |
8 | Ev içi alanlar | Grup çalışması ve sunumu |
9 | Ofis mekânları | Grup çalışması ve sunumu |
10 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık. |
11 | Endüstriyel alanlar | Grup çalışması ve sunumu |
12 | Çocuk mekânları | Grup çalışması ve sunumu |
13 | Engelliler/özürlüler ve tasarım | Grup çalışması ve sunumu |
14 | Tasarımda aktarım ve süreklilik | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. |
15 | Örneklerin incelenmesi. | Verilen örnekler üzerine ön bilgi edinilmesi. |
16 | Genel Sınav | Genel sınava hazırlık. |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Bridger, R.S. (1995) Introduction to Ergonomics. New York: McGraw-Hill. |
---|---|
2. Ching, Francis D. K. (2004) Mimarlık-Biçim, Mekân ve Düzen. İstanbul: Yapı Yayın. | |
3. Harrigan, John. (1987) Human factors research:methods and applications for architects and interior designers. Amsterdam; Oxford: Elsevier. | |
4. Kroemer, Karl., Henrike Kroemer., Katrin Kroemer-Elbert. (2001) Ergonomics-How to Design For Ease and Efficiency. New Jersey: Prentice Hall Inc. | |
5. Le Corbusier. (1957) The Modulor-A Harmonious Measure to the Human Scale Universally Applicable to Architecture and Mechanics by Le Corbusier. London and Hertford:Faber and Faber Limited Published. | |
6. Panero, Julius. Martin Zelnik. (1979) Human Dimension and Interior Space A Source Book of Design Reference Standards, CA-USA:Watson-Guptill.* | |
7. Pheasant, Stephen. (1986) Bodyspace:antropometry ergonomics and design. London: Taylor and Francis.* | |
8. Reznikoff, S.C. (1986) Interior Graphic and Design Standards. London: The Architectural Press.* | |
9. Sabancı, Alaettin. (1999) Ergonomi. Adana: Baki Kitabevi. | |
10. Sanders, Mark., Ernest McCormick. (1993) Human Factors in Engineering and Design. New York: McGraw-Hill. | |
11. Su, Bayram Ali. (2001) Ergonomi. Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 1 | 15 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 2 | 5 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 6 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanıyla ilgili edindiği çok boyutlu bilgiyi akademik ortamlara yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | ||||
2 | Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | ||||
3 | İç mimarlık alanında ekonomik, çevresel, toplumsal alanlarda ve sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | ||||
4 | Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | X | ||||
5 | Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||
6 | Alanında kavram geliştirme ve teoriyi pratiğe yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | ||||
7 | Alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve sonuçları yorumlama becerisine sahiptir. | X | ||||
8 | Alternatif tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir. | X | ||||
9 | Alanında yaptığı çalışmalarda etkili çizimi, yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanma becerisine sahiptir. | X | ||||
10 | Bir iç mimarlık projesini kavramsal boyuttan uygulama aşamasına kadar bağımsız olarak veya disiplinlerarası çalışma içinde yürütebilecek özgüvene ve yetkinliğe sahiptir. | X | ||||
11 | Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir. | X | ||||
12 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder. Bunun için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur. | X | ||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslekdaşları ile etkili iletişim kurar. | |||||
14 | En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||
15 | Bilgi ve becerilerini etik ilkelerin ışığında, mesleki kural ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak insan haklarına ve kültürel mirasa saygılı olarak kullanır. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 2 | 3 | 6 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 8 | 7 | 56 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 3 | 6 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 125 |