AKTS - Çevre Psikolojisi
Çevre Psikolojisi (ICM242) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Çevre Psikolojisi | ICM242 | 4. Dönem | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Beyin Fırtınası. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Fiziksel çevreye olan farkındalık düzeyinin artırılması, toplumsal ve kişisel ölçekteki davranışların anlaşılması hedeflenmektedir. Bunun sonucunda, algının değerlendirilmesi ve yeni çevrelere yönelik doğru çalışmalar yapılabilmesi amaçlanır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | İnsan ve fiziksel çevre ilişkisindeki sebepler ve etkileri; insan ve çevre etkileşimini inceleyen çevre psikolojisinin temel kabullerine göre,insan algısının ve sonuçta davranışını etkileyen fiziksel çevrenin,hem kişisel hem de sosyal ve kültürel açılardan tartışılması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ders tanımı ve derse giriş | Kaynak kitaplardan dersin içeriği hakkında bilgi edinilmesi |
| 2 | İnsan ve çevre ilişkisi, çevrenin tanımı ve bileşenleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 3 | Olanaklılık kuramı | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 4 | Çevre psikolojisine genel bakış; Çevre psikolojisinin temel kabulleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 5 | Çevre algısı, çevresel biliş ve tasarım | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 6 | Algı, Gestalt ilkeleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 7 | Örnekler üzerinde incelemeler | Örnek incelemeleri |
| 8 | Ara Sınav | Ara Sınava hazırlık |
| 9 | Davranış ve öğrenme | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 10 | Çevre-insan davranışına kültürel, toplumsal ve sosyal faktörler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 11 | Bölgesellik ve bölge savunusu | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 12 | Kişisel alan | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 13 | Mahremiyet | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 14 | Kalabalık | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
| 15 | Oturma biçimleri. Gözlemler, tartışma ve örnek incelemesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması Örnek incelemeleri |
| 16 | Final Sınavı | Preparation for Final Exam |
Kaynaklar
| Diğer Kaynaklar | 1. Alexander, C. (1977). A pattern language. Oxford University Press. |
|---|---|
| 2. Altman, I. (1990). Environment and culture. Plenum. | |
| 3. Canter, D. (1975). Psychology for architects. Applied Science Publishers Ltd. | |
| 4. Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. Remzi Kitabevi. | |
| 5. Deasy, C. M., & Lasswell, T. E. (1985). Designing places for people: A handbook on human behavior for architects, designers, and facility managers. Whitney Library of Design. | |
| 6. Gifford, R. (1987). Environmental psychology. Allyn and Bacon Inc. | |
| 7. Goffman, E. (1963). Behavior in public places. Free Press. | |
| 8. Göregenli, M. (2018). Çevre psikolojisi. Mega Basın Yayın San. ve Tic. A.Ş. | |
| 9. Gutman, R. (1972). People and environment. Basic Books. | |
| 10. Gür-Öymen, Ş. (1996). Mekan örgütlenmesi. Gür Yayıncılık. | |
| 11. Hall, E. (1969). The hidden dimension. Anchor Doubleday Books. | |
| 12. Halohan, C. (1978). Environment and behavior. Plenum Press. | |
| 13. Ittelson, W., Prohansky H.M., Rivling L.G., & Winkel, G.H. (1974.) An introduction to environmental psychology. Holt Rinehart and Winston Inc. | |
| 14. Rapoport, A. (1990). The meaning of the built environment. University of Arizona Press. | |
| 15. Steg, L., Van den Berg, A., & De Groot, J. I. M. (2015). Çevre psikolojisi. Nobel. | |
| 16. Wölfflin, H. (2019). Mimarlık psikolojisine öndeyişler. Janus Yayıncılık. | |
| 17. Yaşaroğlu, C. (2020). Çevre psikolojisine giriş. Atlas Akademik Basım Yayın Dağıtım Tic. Ltd. Şti. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 1 | 10 |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 1 | 15 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | 1 | 20 |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
| Toplam | 5 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 65 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 35 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olur. | X | ||||
| 2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütür/yönetir. | |||||
| 3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olur. | |||||
| 4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde eder, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürür. | X | ||||
| 5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade eder. | X | ||||
| 6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olur. | |||||
| 7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlar. | |||||
| 8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirir/mekân yaratır. | X | ||||
| 9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirir. | X | ||||
| 10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olur. | |||||
| 11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapar. | X | ||||
| 12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olur. | |||||
| 13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olur. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | 1 | 5 | 5 |
| Ödevler | 1 | 2 | 2 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 7 | 7 |
| Toplam İş Yükü | 50 | ||
