AKTS - Akustik ve Yangın Güvenliği

Akustik ve Yangın Güvenliği (ICM332) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Akustik ve Yangın Güvenliği ICM332 3 0 0 3 3
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Öğr. Gör.
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Tüm tasarım stüdyoları için gerekli teorik zemini hazırlamaya yönelik olarak, insan gereksinimleri ve mekan konforu bağlamında akustik ve gürültü kontrolu yanısıra, yangın güvenliğine ilişkin pasif tasarım kurallarının aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • İç mekan konforunun entegral bir bileşeni olan ve mekânın işitsel algılanmasında temel rolü oynayan akustik ve gürültü kontrolünün tasarım stüdyolarındaki önemini kavrar.
  • Yangın güvenliğine ilişkin temel kriterler konuya ilişkin tasarım hassasiyeti gelişir.
  • Kapalı mekânlarda işitsel konfor ve kalitesinin sağlanmasına ilişkin kriterleri kavrar.
  • Yapı bileşenlerinde gürültü kontrolü amaçlı temel bilgilendirmeyi yapar.
  • Yapı bileşenlerinde gürültü kontrolü amaçlı detay çözümlerini üretir.
Dersin İçeriği Tüm tasarım stüdyoları için gerekli teorik zemini hazırlamaya yönelik olarak, insan gereksinimleri ve mekan konforu bağlamında akustik ve gürültü kontrolu yanısıra, yangın güvenliğine ilişkin pasif tasarım kurallarının aktarılması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Sesin doğası ve özellikleri, kapalı mekanlarda işitsel konfor ve kalitenin sağlanması, temel Kavramlar, sesin güçlenmesi ve sesin sönümlenmesi, yansışım oluşması. Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
2 Yansışım süresi, yansışım süresini kontrol ve değiştirme, akustik kontrol amaçlı mekan iç yüzeylerinde gereken genel uygulamalar, mekan şekli ve geometrisinin etkisi. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
3 Mekan geometrisine bağlı akustik sorunlar, modern bir oditoryumda iyi akustik için temel gereklilikler, yutucular, yansıtıcılar ve dağıtıcıların yerleştirilme prensipleri. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
4 Gürültü Kontrolunda temel tanımlar ve genel prensipler. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
5 Gürültü azaltma malzemeleri ve çalışma biçimleri, yutucu türleri, açık planlı ofisler için gürültü denetimi. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
6 1.Ara Sınav Ara sınava hazırlık.
7 Akustik ve gürültü kontrolu için gerekli malzemeler ve özellikleri, kagir duvar, döşemelerde hava kaynaklı ses yalıtımı detayları Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
8 Hafif konstruksiyon duvar ve döşemelerde ses yalıtımı (hava kaynaklı) için genel kurallar, pencerelerde ve kapılarda hava kaynaklı ses yalıtımıdetayları Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
9 Darbe sesi / strüktür kaynaklı ses yalıtımı prensipleri ve yüzer döşeme, asma tavan detayları Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
10 Dolaylı ses iletimi ve kontrol prensipleri, kesintisiz asma tavan boşluklarında dolaylı sesin kontrolu Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
11 2. Ara Sınav Ara sınava hazırlık.
12 Yangın güvenlik önlemleri esasları: Pasif önlemler ve yangın yalıtımı, malzemeler ve yangın güvenlik önlemleri, malzeme yanıcılık sınıfları ve temel özellikleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
13 Yangın güvenliği genel bilgiler, tutuşma ve yangının evreleri, yangın sınıfları, binaların tehlike sınıflandırması Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
14 Yapı elemanlarının yangın dayanım sürelerine göre sınıflama, bina ölçeğinde alınan önlemler Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
15 Yangın için aktif önlemler Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
16 Genel Sınav Genel sınava hazırlık.

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 2. • Kurra, Selma, 2013, Çevre Gürültüsü ve Yönetimi Kitabı, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1. Basım, ISBN : 9789756437872
3. • Leland K. Irvine, Roy L. Richards, 1998, Acoustics and Noise Control Handbook for Architects and Builders, Krieger Pub Co;

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 50
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma.
2 İçmimarlık alanında ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. X
3 İçmimarlık alanıyla ilgili ilkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. X
4 İçmimarlık alanında gerekli veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. X
5 İçmimari tasarım sürecinde verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 İçmimari tasarım sürecinde temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. X
7 İçmimari tasarım sürecinde bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. X
8 İçmimarlık alanında estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle mekân yaratma. X
9 İçmimari tasarım sürecinde insan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. X
10 İçmimari tasarım sürecinde mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma.
11 İçmimari tasarım sürecinde aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. X
12 İçmimari tasarım sürecinde doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. X
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 5 2 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 52