AKTS - Koruma ve Restorasyon

Koruma ve Restorasyon (ICM421) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Koruma ve Restorasyon ICM421 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Bölüm Öğretim Elemanı
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Çağdaş koruma kuramı, restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanması konusunda teorik ve uygulamaya yönelik eğitim verilmesi.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Taşınmaz Kültür Varlıklarında fiziksel ve işlevsel sorunlar, çözüm yöntemlerini öğrenir.
  • Taşınmaz Kültür Varlıklarında ölçüm ve belgeleme tekniklerini öğrenir.
  • Taşınmaz Kültür Varlıklarında mimari değişim ve gelişim süreclerinin irdelenmesi, restitüsyon projesi hazırlama yöntemlerini kavrar.
  • Çağdaş koruma kuramı ve tekniklerini öğrenir.
  • Taşınmaz Kültür Varlıklarının onarımı ve yeniden işlevlendirilmesini öğrenir.
Dersin İçeriği Taşınmaz Kültür Varlıklarında restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanmasına, eski bir yapının yenilenmesi ve işlevinin değiştirilmesi için yeniden tasarlanmasına yönelik teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Koruma Restorasyon Kavramlarına Giriş. Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi.
2 Taşınmaz Kültür Varlıklarının Tanımı ve Genel Çerçevesi. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
3 Kültür Varlıklarının Değerleri. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
4 Restorasyon Projesi Öncesi Gerçekleştirilmesi Gereken Çalışmalar.Rölöve ve Belgeleme Çalışmalarının Önemi ve Kullanılan Başlıca Rölöve Teknikleri . Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
5 Restorasyon Öncesi Gerçekleştirilmesi Gereken Çalışmalar. Rölöve ve Belgelemeye Yönelik Örnekler. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
6 Restorasyon Öncesi Gerçekleştirilmesi Gereken Çalışmalar. Tarihi Yapılarda Bozulmaya Neden Olan Etkenler; Rölöve Analiz Çalışmalarının Hazırlanması ve Sorunlar Paftası Örnekleri. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
7 Restorasyon Öncesi Gerçekleştirilmesi Gereken Çalışmalar. Restitüsyon Kavramı ve Araştırmaları. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
8 Restorasyon Öncesi Gerçekleştirilmesi Gereken Çalışmalar.Restitüsyon Projesi Örnekleri. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
9 Çağdaş Restorasyon Kuramının Anlatımı ve Tartışılması. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
10 Restorasyon Tekniklerinin Anlatımı. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
11 Ulusal ve Uluslar arası Koruma Yasa ve İlkeleri Üzerinde Genel Bilgilendirme. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
12 Ara Sınav Ara sınava hazırlık.
13 Restorasyon Projesi Örnekleri. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.
14 Gruplar oluşturarak Örnek Restorasyon Projesi Üzerinde Tartışma. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
15 Anıt Yapılarda Malzeme Koruma Konservasyon, Konsolidasyon Çalışmaları. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
16 Arkeolojik Alanlarda Koruma Onarım Çalışmaları ve Örnekler. Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması.

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 3. Bernard M. FEILDEN; Conservation of Historic Buildings, St. Edmundsbury Press Ltd., 1996.
4. Kenneth POWELL; Architecture Reborn The Conservation and Reconstruction of Old Buildings, Laurence King Publishing.
5. Zeynep AHUNBAY; Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, 2009.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 15
Sunum 1 15
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 20
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 80
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 20
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. X
2 İçmimarlık alanında ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. X
3 İçmimarlık alanıyla ilgili ilkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. X
4 İçmimarlık alanında gerekli veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. X
5 İçmimari tasarım sürecinde verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 İçmimari tasarım sürecinde temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. X
7 İçmimari tasarım sürecinde bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. X
8 İçmimarlık alanında estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle mekân yaratma. X
9 İçmimari tasarım sürecinde insan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme.
10 İçmimari tasarım sürecinde mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. X
11 İçmimari tasarım sürecinde aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma.
12 İçmimari tasarım sürecinde doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. X
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Sunum/Seminer Hazırlama 2 8 16
Projeler
Raporlar
Ödevler 6 2 12
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 4 4
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Toplam İş Yükü 100