AKTS - Evrensel Tasarım
Evrensel Tasarım (ICM384) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Evrensel Tasarım | ICM384 | 1 | 2 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Proje Tasarımı/Yönetimi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Kullanıcı çeşitliliğini göz önüne alarak tasarım yapabilme yeteneğinin geliştirilmesi ve bu kitle hakkında bilgi vermek hedeflenmiştir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Evrensel tasarım kavramı; erişilebilir tasarım ve uyarlanabilir tasarım ile ilişkisi; prensipleri ve prensiplerin projeler oluşturularak mekansal organizasyon, kullanıcı ölçüleri ve tasarım arasındaki ilişkiye etkileri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği hakında genel bilgi verilmesi. | Dersin içeriği hakında genel bilgi edinilmesi. |
2 | Evrensel tasarım kavramı | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
3 | Erişilebilir ve uyarlanabilir tasarım | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
4 | Erişilebilir ve uyarlanabilir tasarım | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
5 | Evrensel tasarım ilkeleri | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
6 | Eşitlikçi kullanım | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
7 | Kullanımda esneklik | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
8 | Ara sınav | Ara sınava hazırlık |
9 | Basit ve sezgisel kullanım | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
10 | Algılanabilir bilgi | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
11 | Hata için tölerans | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
12 | Düşük fiziksel güç gereksinimi | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
13 | Yaklaşım ve kullanım için uygun boyut ve mekan | Ödev (konuyla ilgili örnek) |
14 | Proje Sunumları | Proje Sunumlarına hazırlık |
15 | Proje Sunumları | Proje Sunumlarına hazırlık |
16 | Genel Sınav | Genel sınava hazırlık |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 2. Giuliani, R. W. (2001). Universal design: New York. New York: Mayor Publication. |
---|---|
3. Kennig, B. & Ryhl, C. (2002). AAoutils: Teaching universal design. http://acessibilidade.cm-lisboa.pt/fileadmin/DAS-NA/Biblioteca/Design_Inclusivo/Exemplos_AAOUTILS.pdf | |
6. Story, M. S. (1998). Maximizing usability: the principles of Universal Design. Assistive Technology, 10, 4-12. | |
8. The Center for Universal Design. (1997). Principles of Universal Design. NC State University. http://www.ncsu.edu/project/design-projects/udi/center-for-universal-design/the-principles-of-universal-design/ | |
9. Welch, P., & Jones, S. (2001). Advances in universal design education in the United States. In W. F. E. Presier and E. Ostroff, (Ed.) Universal Design Handbook (pp. 51.1-51.24). New York: McGraw-Hill. | |
10. Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel Tasarım. Tasarım kuram, 3/6. | |
11. Dostoğlu, N., Şahin, E. & Taneli, Y. (2009). Tasarıma Kapsayıcı Yaklaşım: Herkes için tasarım. Mimarlık Dergisi, 361. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 5 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 5 | 15 |
Sunum | - | - |
Projeler | 1 | 20 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 9 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanıyla ilgili edindiği çok boyutlu bilgiyi akademik ortamlara yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | ||||
2 | Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | ||||
3 | İç mimarlık alanında ekonomik, çevresel, toplumsal alanlarda ve sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | ||||
4 | Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | X | ||||
5 | Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | ||||
6 | Alanında kavram geliştirme ve teoriyi pratiğe yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | ||||
7 | Alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve sonuçları yorumlama becerisine sahiptir. | X | ||||
8 | Alternatif tasarım çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir. | X | ||||
9 | Alanında yaptığı çalışmalarda etkili çizimi, yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanma becerisine sahiptir. | X | ||||
10 | Bir iç mimarlık projesini kavramsal boyuttan uygulama aşamasına kadar bağımsız olarak veya disiplinlerarası çalışma içinde yürütebilecek özgüvene ve yetkinliğe sahiptir. | X | ||||
11 | Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir. | X | ||||
12 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder. Bunun için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur. | X | ||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslekdaşları ile etkili iletişim kurar. | |||||
14 | En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||
15 | Bilgi ve becerilerini etik ilkelerin ışığında, mesleki kural ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak insan haklarına ve kültürel mirasa saygılı olarak kullanır. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 1 | 2 | 2 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 6 | 3 | 18 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | 1 | 5 | 5 |
Raporlar | |||
Ödevler | 5 | 2 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 100 |