AKTS - Desen
Desen (ICM491) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Desen | ICM491 | Alan Seçmeli | 1 | 2 | 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Proje Tasarımı/Yönetimi. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Ders, desenin temel kavramlarını açıklamak ve oran-orantı, ışık-gölge, perspektif gibi desene dair temel olguları, çizim teknikleri ile pekiştirerek, görme becerisinin iki ve üç boyutlu düşünebilme yoluyla geliştirilmesini temel alır. Bu amaçla öğrencilerin sanatsal ve yaratıcı bilgi-becerilerini geliştirerek, mekânı anlama ve algılama becerilerinin de geliştirilmesi dersin hedeflerindendir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Desen teknikleri; çizgi estetiği, oran orantı ve yerleştirme; konstrüktif çizgilerle üçüncü boyut ve çizgisel tonlamalarla ışık gölge, hacim konuları aktarımı ile doğru, sağlam ve estetik desen çizebilme ve yaratabilme. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Desenin tanımı, plastik sanatlardaki yeri ve önemi, desen sanat tarihi. | Dersin içeriği hakkında genel bilgi verilmesi. |
| 2 | Çizimde duruş, bakış, tutuş, gözlem ve çizim yüzeyinin denetimi. Nokta ve çizgi çalışmaları; Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi |
| 3 | Çizgi ve çizgilerin birbiriyle olan ilişkileri; Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi |
| 4 | Görsel doku çalışmaları; Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi |
| 5 | Desende teknikler ve desen çiziminin aşamaları. Basit prizmatik obje çizimleri; Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi; Ödev hazırlığı |
| 6 | Desende yerleştirme ve oran kavramı. Prizmatik obje çizimleri; Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi |
| 7 | Desende ışık-gölge ve tarama yöntemleri. Prizmatik obje çizimleri Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi; Ödev hazırlığı |
| 8 | Organik ve geometrik form analizleri. Dönüştürme-değişim ve soyutlama; Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi |
| 9 | Kopya çalışmaları (basit objeler); Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi; Ödev hazırlığı |
| 10 | Kopya çalışmaları (basit ve karmaşık objeler); Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi |
| 11 | Kopya çalışmaları (mekânlar ve figürler); Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi; Ödev hazırlığı |
| 12 | Anatomik oran çalışması; Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi |
| 13 | Desende boşluk-doluluk; Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi; Ödev hazırlığı |
| 14 | Desende perspektif, düzlem-derinlik algısına yönelik ön-arka ilişkisi; Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi |
| 15 | Desende perspektif. Obje-mekân çizimlerinde kompozisyon; Stüdyo çalışması | Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi |
| 16 | Final Teslimi | Final teslimine hazırlık |
Kaynaklar
| Diğer Kaynaklar | 1. Avcı, İ. (2001). Önce desen sonra desen. Yorum Sanat ve Yayıncılık. |
|---|---|
| 2. Çelik, H. (2007). Çizginin gücü. Engin Yayınları. | |
| 3. Etike, S. (2001). Desen. S.H.Ç.E.K. Basımevi. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | 14 | 50 |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 5 | 30 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 20 |
| Toplam | 20 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 80 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 20 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olur. | |||||
| 2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütür/yönetir. | |||||
| 3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olur. | |||||
| 4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde eder, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürür. | |||||
| 5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade eder. | X | ||||
| 6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olur. | |||||
| 7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlar. | |||||
| 8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirir/mekân yaratır. | X | ||||
| 9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirir. | |||||
| 10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olur. | |||||
| 11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapar. | |||||
| 12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olur. | |||||
| 13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olur. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | 16 | 2 | 32 |
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 5 | 2 | 10 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
