AKTS - Gerçek Zamanlı Sinyal İşleme

Gerçek Zamanlı Sinyal İşleme (EE426) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Gerçek Zamanlı Sinyal İşleme EE426 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
EE306
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Deney, Uygulama-Alıştırma, Takım/Grup Çalışması, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders gerçek zamanlı sinyal işlemeye giriş yapmayı amaçlamaktadır. Dersin odağı, laboratuvar ortamında, ses işlemeye yönelik DSP eğitim takımlarını kullanarak, uygulamalı bir biçimde gerçek zamanlı sinyal işlemeye algoritmaları geliştirmeyi öğretmektir
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sabit ve kayar noktalı Sayısal sinyal işlemcilerinin (DSP) mimari ve temel işleyişini tanımlayabilme
  • Gerçek zamanlı DSP sistemleri üzerinde en kötü durum analizi yapabilme
  • DSP platformlarında hesaplama açısından verimli algoritmalar geliştirmek ve gerçekleştirmek
  • DSP kodunu optmize etmek (ör. Yazılım boruhattı ile)
  • FIR ve IIR filtrelerin farklı gerçekleştirme yapıları için blok çizelgelerini çizebilme ve herbirinin üstünlük ve sakıncalarını tanımlayabilme
  • DSP platformu üzerinde FIR ve IIR filtreleri gerçekleştirme, deneysel sonuçları teorik beklentilerle karşılaştırma ve tutarsızlıkların kaynağını bulma
Dersin İçeriği Texas Instruments TMS320C6x ailesi sabit ve kayan nokta işlemciler için mimari, komut kümesi ve yazılım ve donanım geliştirme araçları, dalgaşekli üretme, FIR ve IIR süzgeçleme, DTF ve FFT?ye dayalı spektral çözümleme ve süzgeçleme gibi sinyal işleme uygulamaları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş, C6000 DSK’nın tanıtımı, Code Composer Studio yazılımgeliştirme ortamının tanıtımı, Matlab, ve temel beceriler Ders notlarına göz atınız
2 Örnekleme, nicemleme, AIC23 codec ile çalışma Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
3 DSP’nin temelleri, bellek mimarisi, Giriş/çıkış, ve kesme veri işleme Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
4 FIR süzgeçlerinin tekrarı, FIR süzgeç tasarım teknikleri ve araçları Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
5 FIR süzgeç gerçekleştirme yapıları ve uygulamaya dönük hususlar Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
6 IIR süzgeçlerinin tekrarı, IIR süzgeç tasarım teknikleri ve araçları Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
7 IIR süzgeç gerçekleştirme yapıları ve uygulamaya dönük hususlar Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
8 Verimli kod yazma, derleyicinin optimizasyonu, veri tiplerinin ve bellek haritasının etkisi Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
9 Al ve çalıştır paketleri, boruhatları, Assembly dilinde programlama Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
10 Assembly dilinde programlama (devam) ve kod eniyileştirme Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
11 Hızlı Fourier dönüşümünün (FFT) hesaplanması Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
12 FFT’nin uygulamaları Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
13 Adaptif süzgeçlerin temelleri. En küçük ortalama kareler algoritması Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
14 DSP’nin diğer uygulamaları ve tekrar Önceki hafta notlarını gözen geçiriniz, bu haftaki ders notlarına göz atınız
15 Dönem sonu sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı
16 Dönem sonu sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Real-Time Digital Signal Processing: Based on the TMS320C6000, Nasser Kehtarnavaz

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar 10 20
Uygulama 1 20
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 30
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 14 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerir.) X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yeteneğini geliştirir. X
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur; etkin rapor yazar, yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
9 Etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk sahibi olur ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. X
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerini bilir; çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları anlar ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama 4 3 12
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 4 3 12
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 4 8
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 5 5
Toplam İş Yükü 127