AKTS - Sayısal Kontrol

Sayısal Kontrol (MECE406) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Sayısal Kontrol MECE406 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
MECE306 Kontrol Sistemleri
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu derste bilgisayar tabanlı kontrol sistemlerinin tasarım ve uygulamalarının verilmesi amaçlanmıştır. Ders ayrık ve sürekli zamanla ilgili konuları açıklar. Sürekli zamanda kontrolcü tasarımı bilgilerine sahip öğrenciler, sistemlerin ve kontrolcülerin ayrık hale getirilmesi, kapalı-döngü kontrolü uygulanmasını, analizini ve sonuçların yorumlanmasını çalışacaklardır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Z dönüşümlerinin öğrenilmesi
  • Ayrık zaman kontrol sistemlerini modelleyebilmek ve analiz yapabilmek
  • Ayrık zaman konrolcülerinin tasarlanmasını ve gerçeklenmesini anlamak ve uygulayabilmek
Dersin İçeriği Z-dönüşümleri, ayrıklaştırma, kararlılık analizi, sürekli hal analizi, kök yeri, ayrık zamanlı tasarım, ve ayrık zaman sistemlerinin durum uzayı ve yapısal özellikleri, Lyapunov teorisi, gözlemleyici tasarımı.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, Nyquist teoremi NA
2 Z-dönüşümleri, konvolusyon, ilk ve son değer teoremleri Geçerli değil
3 Ayrık denklem çeşitleri, G(z) in G(s)’ten elde edilme yöntemleri, FR,BR, TR, PZ eşleştirmeleri, ZOH yaklaşımı, darbe davranış ayrıklaştırması, durum denklemlerinin ayrıklaştırılması, Pade açılımı, s ve z uzayı ilişkileri, blok diyagramlardan z dönüşümlerinin bulunması Geçerli değil
4 Kararlılık analizi, Jury testi, iki dönüşümlerle Routh kriteri Geçerli değil
5 Gerçeklemeler: direkt, seri, paralel Geçerli değil
6 Sürekli hal hata analizi Geçerli değil
7 Kök yer eğrileri ve kök yer eğrisi tabanlı tasarım Geçerli değil
8 Ayrık PID, Raggazzini direkt tasarım yöntemi Geçerli değil
9 Dinamik sistemleri ayrık zaman durum uzay ifadelerinin oluşturulması, yapısal özellikler, kontrol edilebilirlik, gözlenebilirlik, kararlı hale getirebilirlik, bulunabilirlik Geçerli değil
10 Ayrık zaman sistemlerinin Lyapunov kararlılığı Geçerli değil
11 Kök yerleştirme, Bass-gura formulü, Ackermann formulü Geçerli değil
12 Ayrık zaman gözlemleyicileri Geçerli değil
13 Problem çalışmaları Geçerli değil
14 Problem çalışmaları Geçerli değil
15 Problem çalışmaları Geçerli Değil
16 Genel Sınav Geçerli Değil

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Digital Control, K. Moudgalya, ISBN: 978-0470031445, Wiley, 2007.
Diğer Kaynaklar 2. 1. Digital Control System Analysis and Design, C. L. Phillips, H. T. Nagle,
3. Discrete-Time Control Systems, K. Ogata, ISBN: 0-13-328642-8, Pearson, 1995.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 5 10
Sunum - -
Projeler 1 20
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 9 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 2 28
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 1 20 20
Raporlar
Ödevler 6 4 24
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 15 30
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 150