AKTS - Bilim Kurgu ve Mimarlık

Bilim Kurgu ve Mimarlık (MMR325) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Bilim Kurgu ve Mimarlık MMR325 1 2 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Öğr. Gör. Dr. Gizem Kuçak Toprak
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Gelecek öngörüleri ve mekan tasarımları üzerine bir tartışma zemini oluşturmak; gelecek ve mimarlık arasındaki ilişkiyi bilim kurgu aracılığı ile incelemek; değişmesi olası olan toplumsal ve kültürel veriler doğrultusunda gelecekte karşımıza çıkabilecek mekan türleri ve tasarımları üzerine fikirlerin hangi yöntem ve verilerle geliştirilebileceğini tartışmak; bilim kurgu aracılığı ile mekan ve zamana ilişkin tartışma ortamı yaratmak.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi tamamlayan öğrenciler: - Mekanı etkileyen değişimlerin sınırlarının bilinen gerçeklerle sınırlı kalmama olasılığının farkında olurlar; - Farklı tür mekansal tasarım süreçlerinde gelecek öngörülerinin önemini anlarlar; - Tasarım süreçlerinde zihnin özgür bırakılmasının ve bilinen gerçeklikler dışındaki olasılıklar üzerinden kurgu oluşturmanın önemini ve yollarını öğrenirler.
Dersin İçeriği Değişimlerden (toplumsal, kültürel, politik, ideolojik, teknolojik) etkilenen farklı tür mekânların tasarım verileri ve sonuçları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması, tanışma. Bilim Kurgu ve Mimarlık üzerine kısa video izletimleri.
2 Bilim, kurgu, kuram, kılgı nedir? Bilim Kurgu nedir ve hangi alanlar ile ilişkilidir? Fen Bilimleri ve sosyal bilimler ile bilim kurgu arasındaki ilişki. Bilim Kurgunun temaları nelerdir? Bilim Kurgu ile ilgilenmenin ve araştırmanın tasarıma etkileri nelerdir? Bilim Kurgu ve Mimarlık üzerine kısa video izletimleri. Çalışma: Bilimsel gelişmeler doğrultusunda gelecekte değişmesi, dönüşmesi, var veya yok olması mümkün olan bir mekanı, senaryosu ile birlikte anlatmak.
3 Bilimsel gelişmeler doğrultusunda gelecekte değişmesi, dönüşmesi, var veya yok olması mümkün olan bir mekanı, senaryosu ile birlikte anlatmak. Jules Verne-Ay’a Yolculuk Kitabı ile bilim kurgu üzerine aktarımlar. Bilim Kurgu ve Mimarlık üzerine kısa video izletimleri
4 Bilim Kurgunun temalarının mimarlık alanı ile ilişkisinin ele alınması (Değişim, gelecek, mekan; gerçek mekan, sanal mekan; yapma ve yıkma eylemleri; mekansızlık, zamansızlık…) Bilim Kurgu ve Mimarlık üzerine kısa video izletimleri Çalışma: Bilim Kurgunun konusu olan gelişmeleri inceleyerek mekanı etkileme olasılığı olan gelişmeleri ve mekana olası yansımalarını değerlendirmek.
5 Bilim Kurgunun konusu olan gelişmeleri inceleyerek mekanı etkileme olasılığı olan gelişmeleri ve mekana olası yansımalarını değerlendirmek. Bilim Kurgu ve Mimarlık üzerine kısa video izletimleri
6 Bilim Kurgunun konusu olan gelişmeleri inceleyerek mekanı etkileme olasılığı olan gelişmeleri ve mekana olası yansımalarını değerlendirmek. Bilim Kurgu ve Mimarlık üzerine kısa video izletimleri
7 Bilim Kurgunun konusu olan gelişmeleri inceleyerek mekanı etkileme olasılığı olan gelişmeleri ve mekana olası yansımalarını değerlendirmek. Bilim Kurgu ve Mimarlık üzerine kısa video izletimleri
8 Le Voyage Dans la Lune (1902) ve Metropolis (1927) filmlerinin incelenmesi. Bilim Kurgu ve Mimarlık üzerine kısa video izletimleri Çalışma: Her öğrencinin bir film seçerek bilim kurgu ve mimarlık arasındaki ilişkiyi irdelemesi.
9 Film Sunumları
10 Film Sunumları
11 Film Sunumları. Dönem Sonu Çalışması: Bilimsel gelişmeler doğrultusunda gelecekte değişmesi, dönüşmesi, var olması mümkün olan bir mekanı, senaryosu ile birlikte anlatmak. (yazı, poster, kısa video sunumları)
12 Dönem Sonu Çalışma Kritik: Bilimsel gelişmeler doğrultusunda gelecekte değişmesi, dönüşmesi, var olması, yok olması mümkün olan bir mekanı, senaryosu ile birlikte anlatmak. (yazı-poster sunumları)
13 Dönem Sonu Çalışma Kritik: Bilimsel gelişmeler doğrultusunda gelecekte değişmesi, dönüşmesi, var olması, yok olması mümkün olan bir mekanı, senaryosu ile birlikte anlatmak. (yazı-poster sunumları)
14 Dönem Sonu Jürisi

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Kaku, M. İnsanlığın Geleceği.
3. Hawking, S. Büyük Sorulara Kısa Yanıtlar.
4. Einstein, A. Benim Gözümden Dünya.
Diğer Kaynaklar 2. Kaku, M. Geleceğin Fiziği.
5. More, T., Ütopya, İş Bankası Kültür Yayınlar, 2014. ISBN: 9789754587395
6. Clear, N., The Oxford Handbook of Science Fiction. Chapter 21 Architecture, Edit
7. Lang, F., Metropolis, 1927.
8. Blomkamp, N., Elysium, 2013.
9. Pfister, W., Transcendence, 2014.
10. Nolan, C., Inceptiın, 2010.
11. Natali, V. Cube, 1997.
12. Spielberg, S. Artifical Intelligence, 2001.
13. Kosinski, J., Oblivion, 2013.
14. Spielberg, S., War of the Worlds, 2005.
15. Scott, R., The Martian, 2015
16. Cuaron, A., Gravity, 2013.
17. Nolan, C., Interstellar, 2014.
18. Tyldum, M. Passengers, 2016.
19. Wachowski, L., Wachowski A., Matrix, 1999.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama 3 40
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 25
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 35
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır. X
2 İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır. X
3 Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır. X
4 Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır.
5 Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar.
6 Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar.
7 Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar.
8 Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır.
9 Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar.
10 Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar.
11 Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar.
12 Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar.
13 Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar.
14 Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar.
15 Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar.
16 Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar.
17 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar.
18 Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır.
19 Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır.
20 Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır.
21 Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar.
22 Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar.
23 Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır.
24 Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar.
25 Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 3 42
Laboratuar
Uygulama 3 1 3
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 3 3 9
Sunum/Seminer Hazırlama 3 3 9
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 12 12
Toplam İş Yükü 75