AKTS - Etiğe Giriş
Etiğe Giriş (HUM322) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Etiğe Giriş | HUM322 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Ders(ler)i | 
|---|
| N/A | 
| Dersin Dili | İngilizce | 
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze | 
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. | 
| Dersin Öğretmen(ler)i | 
 | 
| Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere etiğin temel kavramlarıyla tanıştırmayı, bu alandaki önemli filozofların eserlerini incelemeyi, etik düşüncenin nasıl değişim geçirdiğini göstermeyi hedeflemektedir. | 
| Dersin Eğitim Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 
 | 
| Dersin İçeriği | Egoizm, eudaimonizm, faydacılık, ahlak yasası ve özbelirlenim etiği gibi etiğin temel kavramlarını analiz etmek ve tartışmak; ayrıca, Platon, Aristoteles, Hume, Kant, Mill, Bentham ve Sartre'ın etik düşüncelerini incelemek. | 
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | (I. Giriş: Etik Nedir?) Etiğin Meseleleri: Bir Örnek. Sokrates ve Thrasymakhos. Etiğin Konusu. Alternatif Bir Etik Düşüncesi. | Etiğe Giriş, ss. 1-14. Routledge Etik El Kitabı, ss. 31-40. Yaşayan Felsefe, ss. 19-45. | 
| 2 | (I. Giriş: Etik Nedir?, devam) İki Çeşit Etik Kuramı. Deontoloji Problemi. Ahlaki Bir Topluluk Fikri. Etik Kuramları ve Ahlak Fikirleri. | Etiğe Giriş, ss. 14-24. Routledge Etik El Kitabı, ss. 41-62. Yaşayan Felsefe, ss. 46-95. | 
| 3 | (II. Egoizm) Bilgece Mutluluk Arayışı. Mutluluk Kavramı. Egoizmin Birincil Savunusu. Psikolojik Egoizm. Egoizmin Alternatif Bir Savunusu. | Etiğe Giriş, ss. 25-39. Routledge Etik El Kitabı, ss. 111-121. Yaşayan Felsefe, ss. 26-41. | 
| 4 | (II. Egoizm, devam) Hobbesçu Program. Hobbesçu Programın Türevleriyle İlgili Sorunlar. Hobbesçu Programın Kapsamıyla İlgili Sorunlar. Yeniden Thrasymakhos’un İtirazı. | Etiğe Giriş, ss. 39-55. Routledge Etik El Kitabı, ss. 88-98. Yaşayan Felsefe, ss. 27-29, 170-177. | 
| 5 | (III. Eudaimonizm) Egoizme Karşı Eudaimonizm. Eudaimonizm’in Platoncu Biçimi. Hazcılığa Karşı Mükemmeliyetçi İtirazlar. Epikouros’un Yanıtı. Mill’in Hazcılığı Savunması. | Etiğe Giriş, ss. 56-70. Routledge Etik El Kitabı, ss. 52-62. Yaşayan Felsefe, ss. 26-41. | 
| 6 | (III. Eudaimonizm, devam) Platon’un Etiği. Rasyonalizme Karşı Doğacılık. Aristoteles’in Doğacılığı. Aristoteles’in Programındaki Bir Sorun. Çağdaş Eudaimonizmin Geleceği. | Etiğe Giriş, ss. 71-92. Routledge Etik El Kitabı, ss. 478-489. Yaşayan Felsefe, ss. 30-33, 227-236. | 
| 7 | Ara sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular. | 
| 8 | (IV. Faydacılık) Tarafsızlık. İki Sorun. Sonuççuluk. Mill’in Faydacılığı Yeniden Belirlemesi. | Etiğe Giriş, ss. 93-107. Routledge Etik El Kitabı, ss. 144-155. Yaşayan Felsefe, ss. 118-127. | 
| 9 | (IV. Faydacılık, devam) Mill’in Yeni Formülündeki Tutarsızlık. Kurala Dayalı Faydacılık. Eyleme Dayalı Faydacılığın Tekrar Ele Alınması. Eyleme Dayalı Faydacılığın Etik Kuramı Olmaktan Çıkması. | Etiğe Giriş, ss. 107-122. Routledge Etik El Kitabı, ss. 181-191. Yaşayan Felsefe, ss. 127-136. | 
| 10 | (V. Ahlak Yasası) Ahlak Yasasının İki Kuramı. Kutsal Emir Kuramı. Rasyonel Sezgicilik. Etik ve Matematik. | Etiğe Giriş, ss. 123-140. Routledge Etik El Kitabı, ss. 99-110. Yaşayan Felsefe, ss. 99-117. | 
| 11 | (V. Ahlak Yasası) Ahlak Yasasının İki Kuramı. Kutsal Emir Kuramı. Rasyonel Sezgicilik. Etik ve Matematik. | Etiğe Giriş, ss. 123-140. Routledge Etik El Kitabı, ss. 99-110. Yaşayan Felsefe, ss. 99-117. | 
| 12 | (VI. Özbelirlenim Etiği) Kant’ın Metafiziğe Adımı. İnsanlık Formülü. İnsanlık Formülü Bağımsız Bir İlke Midir? Özerklik Formülü ve Erekler Krallığı. Aşırı Biçimcilik Suçlamasına Karşılık Verme. | Etiğe Giriş, ss. 157-173. Routledge Etik El Kitabı, ss. 456-466. Yaşayan Felsefe, ss. 99-117. | 
| 13 | (VI. Özbelirlenim Etiği, devam) Rasyonalizmin Tekrar Ele Alınması. Bireysel Özerklik. Varoluşçu Etik. Varoluşçuluğun Aşırılıkları. Aşırılıktan Arındırılmış Varoluşçu Etik. | Etiğe Giriş, ss. 174-195. Routledge Etik El Kitabı, ss. 230-240. Yaşayan Felsefe, ss. 137-160. | 
| 14 | (VII. Pratik Akıl) Meta-Etik. Meta-Etik Tartışmaları: Bir Örnek. Aristoteles’in Cevabı ve Varoluşçu Yanıt. Kötülüğü Hedefleyen Güdüler Olabilir Mi? Aristoteles’in Cevabının Eskimişliği. Ereksel Açıklamaların Ortadan Kaldırabilirliği. | Etiğe Giriş, ss. 196-216. Routledge Etik El Kitabı, ss. 253-320. Yaşayan Felsefe, ss. 301-315. | 
| 15 | (VII. Pratik Akıl, devam) Pratik Akıl Hakkındaki Modern Şüphecilik. Hume’un Meta-Etiği. Modern Felsefede Pratik Akıl. Kant’ın Pratik Akıl Kavramı. Özgürlük ve Akıl. | Etiğe Giriş, ss. 216-232. Routledge Etik El Kitabı, ss. 320-365. Yaşayan Felsefe, ss. 206-224. | 
| 16 | Genel Sınav | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular | 
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. John Deigh, An Introduction to Ethics [Etiğe Giriş], Cambridge: Cambridge University Press, 2010. | 
|---|---|
| 2. John Skorupski (ed.), Routledge Companion to Ethics [Routledge Etik El Kitabı], London: Routledge, 2010. | |
| 3. Ray Billington, Living Philosophy: An Introduction to Moral Thought [Yaşayan Felsefe: Ahlak Düşüncesine Bir Giriş], London: Routledge, 2003. | 
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı | 
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - | 
| Laboratuar | - | - | 
| Uygulama | - | - | 
| Alan Çalışması | - | - | 
| Derse Özgü Staj | - | - | 
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - | 
| Ödevler | - | - | 
| Sunum | - | - | 
| Projeler | - | - | 
| Rapor | - | - | 
| Seminer | - | - | 
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 | 
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 | 
| Toplam | 2 | 100 | 
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 | 
| Toplam | 100 | 
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X | 
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | 
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Dört temel beceri olan dinleme, okuma, konuşma ve yazmayı etkin bir biçimde kullanır. | |||||
| 2 | İngiliz Dili ve Edebiyatı hakkında kapsamlı teorik bilgiye sahip olur. | |||||
| 3 | Edebiyat kuramları hakkında bilgi sahibi olur ve bu kuramları çeşitli edebi metinlere uygular. | |||||
| 4 | İngiliz kültürüne tüm yönleriyle hakim olur. | |||||
| 5 | İngiliz edebiyatını, farklı dönem ve türlerden çeşitli eserler aracılığıyla diğer edebiyatlarla karşılaştırıp bağ kurar. | |||||
| 6 | İngiliz kültürünü diğer kültürlerle karşılaştırıp bağ kurar. | |||||
| 7 | Alana ilişkin etkinlikleri planlar, düzenler ve yönetir. | |||||
| 8 | Yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme yetenekleri edinir. | |||||
| 9 | Akademik bir araştırmanın nasıl yapılacağını öğrenir ve sonuçta elde edilen bilgiyi araştırmanın amacı doğrultusunda kullanır. | |||||
| 10 | Mesleki etik değerleri edinir ve bu değerleri araştırma ve üretim sürecinde kullanır. | |||||
| 11 | Farklı alanlardan çeşitli metinleri İngilizce’den Türkçe’ye ve Türkçe’den İngilizce’ye çevirebilir. | |||||
| 12 | Bireysel çalışmalar ve grup projeleri aracılığıyla sorumluluk duygusu kazanarak iş yaşamına hazırlanır. | |||||
| 13 | Edebiyatta yer alan edebi, felsefi, psikolojik, kültürel, eleştirel ve teorik gibi çeşitli söylemleri anlar ve çözümler. | |||||
| 14 | Dünya kültürünü anlar ve bir parçası olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü | 
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 | 
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 | 
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 | 
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
