AKTS - Kamusal Seçim
Kamusal Seçim (POEC612) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kamusal Seçim | POEC612 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Kamusal Seçim teorisini ve uygulanabilirliğini çözümlemek |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Kamusal karar almanın normatif analizi: sosyal seçim teorisi; bireysel tercihlerden ortak tercihlere geçiş süreçleri: Condorcet paradoksu, Arrow teoremi, Black teoremi, sosyal refah fonksiyonları; kamusal karar almanın pozitif analizi: kamusal seçim teorisi; siyasal tercih sürecinin iktisadi analizi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kamu ekonomisi, refah iktisadı ve kamusal seçim | |
| 2 | Refah iktisadı ve sosyal refah: -Walrascı genel denge -Paretocu refah iktisadı | |
| 3 | Kamusal mallar ve dışsallıklar: -Kamusal malların arzı (modeller) | |
| 4 | Kamusal mallar ve dışsallıklar: -Dışsallıklar -Coase teoremi, mülkiyet hakları, dışsallıklar | |
| 5 | Doğrudan demokraside kamusal seçim yöntemi olarak oylama: -Oylama türünün seçimi -Çoğunluk kuralı -Ortanca seçmen modeli -Condorcet paradoksu -Arrow teoremi -Çoğunluk kuralına seçenekler | |
| 6 | Doğrudan demokraside kamusal seçim: Oylama -Condorcet paradoksu -Arrow teoremi -Çoğunluk kuralına seçenekler | |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Temsili demokraside kamusal seçim: -İki partili sistem -Çok partili sistem -Stratejik oy verme ve oyun teorisi | |
| 9 | Temsili demokraside kamusal seçim: -Oylama paradoksu-Rant kollama -Bürokrasi -Diktatörlük | |
| 10 | Siyasi rekabet ve makroekonomik performans: -Makroekonomik performans ve siyasi başarı -Oportünist politikalar ve partizanca politikalar -Seçmen davranışı -Baskı ve çıkar grupları, kampanya finansmanı ve lobicilik | |
| 11 | Siyasi rekabet ve makroekonomik performans: -Makroekonomik performans ve siyasi başarı -Oportünist politikalar ve partizanca politikalar -Seçmen davranışı -Baskı ve çıkar grupları, kampanya finansmanı ve lobicilik | |
| 12 | Sosyal refah fonksiyonları -Bergson-Samuelson -Aksiyomatik (Fleming, Harsanyi) - Ng -Nash | |
| 13 | Sosyal sıralama ve sosyal sözleşme: -Sıralamada güçlükler -Sosyal sözleşme | |
| 14 | Sosyal sıralama ve sosyal sözleşme: -Rawlscı sosyal sözleşme ve faydacı yaklaşım -Sosyal sözleşme olarak anayasa | |
| 15 | Anayasalcı yaklaşım -Anayasal sözleşme -Anayasal haklar ve liberal haklar | |
| 16 | Kamusal seçim siyasetin analizne katkıda bulunuyor mu? -Siyasal kurumların pozitif analizine katkı var mı? -Siyasal kurumların normatif analizne katkı var mı? |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Mueller, Dennis C., (2007), Public Choice III, 7th printing, Cambridge: Cambridge Univ. Press. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. Buchanan, James M. and Tullock, Gordon, (1962), The Calculus of Consent. Logical Foundations of Constitutional Democracy, Ann Arbor: University of Michigan |
| 3. Downs, Anthony, (1957), An Economic Theory of Democracy, New York, Harper and Row. | |
| 4. Tullock, Gordon, (2006), The Vote Motif, London: The Institute of Economic Affairs | |
| 5. Baake, Pio and Borck, Rainald (eds.) (2007), Public Economics and Public Choice, Berlin: Springer. | |
| 6. Cullis John and Jones, Philip, (1992), Public Finance and Public Choice, London: McGraw Hill. | |
| 7. Weingast,Barry, R. and Wittman, Donald A., (2006), Political Economy, New York: Oxford University Press | |
| 8. Hargreaves, Shaun P. and Varoufakis, Yanis, (1995), Game Theory. A Critical Introduction, London and New York: Routledge | |
| 9. Aleskerov Fuad, Ersel Hasan ve Yavuz Sabuncu, (1999), Seçimden Koalisyona-Siyasal Karar Alma-, İstanbul, YKY. | |
| 10. Nath, S.K., (1981), Refah Ekonomisine Bir Bakış, McMillan İktisat Serisi, İstanbul: Akbank Kültür Yayınları. | |
| 11. Buchanan, M. James (2003), “Public Choice, Politics without Romance”, Policy, 19 (3), 13-18. | |
| 12. Lemieux, Pierre. (2004), “Public Choice Revolution”, Regulation, Fall, 22-29. | |
| 13. Giersch, Thorsten. (2009) What Separates Public Choice and Public Finance from a Normative Perspective? A Comparison of the Normative Foundations of Both Programs, paper presented to EPCS 1010, April 8-11, İzmir. | |
| 14. Boadway, Robin. (1997), “Public Economics and the Theory of Public Policy”, The Canadian Journal of Economics,30 (4), 753-772. | |
| 15. Kirchner, Christian (2007), “Public Choice and New Institutional Economics, A Comparative Analysis in Search of Co-operation Potentials”, in Pio Baake and Rainald Borck (eds), Public Economics and Public Choice, Springer. | |
| 16. Holler, Manfred J. (2007), “The Machiavelli Program and the Dirty Hands Problem”, in Pio Baake and Rainal Borck (eds.). Public Economics and Public Choice, Springer. | |
| 17. Mueller, Dennis C. (2007), “Rights and Wrong”s, in Pio Baake and Rainal Borck (eds.), Public Economics and Public Choice, Springer. | |
| 18. Miller, Nicholas R. (2001), The Geometry of Voting Cycles, paper presented at the 2001 Annual meeting of the Public Choice Society, san Antonio, March 9-11. | |
| 19. Sen, Amartya. (1995), “Rationality and Social Choice”, The American Economic Review, 85(1), .1-24 | |
| 20. Sen, Amartyra, (1977), “The Possibility of Social Choice”, American Economic Review, 67(1), 219-225. | |
| 21. Sen, Amartyra,(1987), Freedom of Choice: Concept and Content, WIDER Working Papers 25, | |
| 22. Sen, Amatyra, (1973), Behaviour and the Concept of Preference, inaugural lecture delivered at the London School of Economics on 1 February 1973 ( | |
| 23. Sen, Amartyra, (1999), “Democracy as a Universal Value”, Journal of Democrarcy, 3(10), .3-17 | |
| 24. Sen, Amartyra, (1979), Equality of What? The Tanner Lecture on Human Values, Stanford University, May 22 | |
| 25. Lawrence, John Clifton (1999), The Possibility of Social Choice for 3 Alternatives, (pdf.dosyası). http://www.socialchoiceandbeyond.com | |
| 26. Birks, Stuart, (2008), An Economic Theory of Democracy Revisited-Downs with Traction, Paper for the NZ Political Studies Association Conference, Massey University, Auckland, August | |
| 27. Congleton, Roger D., (2003), “The Political Economy of Gordon Tullock”, July | |
| 28. Ersel, Hasan, (2006), “Toplumsal Gönenç İşlevi, Arrow’un Olanaksızlık Teoremi ve Kişisel Fayda Karşılaştırması”, Nejat Bengül’e Armağan, (ed. Tuncer Bulutay), ss. 209-226, Ankara: Mülkiyeliler Vakfı Yayını, Nisan. | |
| 29. (Bulutay, Tuncer, (1979), Genel Denge, Ankara: Ankara üniv. SBF Yay. No: 434, ss. 70-75, 94-156) | |
| 30. (Sönmez, Sinan , (1987), Kamu Ekonomisi Teorisi, ss. 45-224) |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | 1 | 25 |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 25 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
| Toplam | 3 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Politik iktisattaki temel yaklaşım ve/veya teorileri karşılaştırır ve her birini eleştirel olarak değerlendirir | X | ||||
| 2 | Temel makroekonomik teorileri ve/veya yaklaşımları karşılaştırır ve her birini eleştirel olarak değerlendirir | X | ||||
| 3 | Diğer ilgili disiplinlerden ( siyaset bilimi, sosyoloji vb.) tamamlayıcı yaklaşımları kullanarak sorunları çözer | X | ||||
| 4 | Beşeri ve sosyal bilimlerde micro-makro ilişkisini kurmak için gerekli becerileri geliştirir | X | ||||
| 5 | Temel ekonomik göstergeleri analiz eder ve yorum yapar | X | ||||
| 6 | Alanyazını taraması yaparak teorik bilgi edinir ve ampirik olarak test edilebilir hipotezler çıkarır | X | ||||
| 7 | Politik iktisattaki karmaşık problemleri çözebilmek için yeni yaklaşım/teoriler geliştirir | X | ||||
| 8 | Yeni alan/problemlere eleştirel düşünce ve/veya nitel ve nicel teknikler uygulayabilir | X | ||||
| 9 | Araştırma tasarlama ve araştırmayı uygun zaman ve çerçeve içinde yürütebilir | X | ||||
| 10 | Akademik araştırmaya dayalı politika önerileri geliştirebilir ve sunabilir | X | ||||
| 11 | Öğrenmeye devam eder ve bağımsız olarak ileri araştırma yapabilir | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 4 | 64 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 117 | ||
