AKTS - Fransız Devriminden Günümüze Dünya Tarihi

Fransız Devriminden Günümüze Dünya Tarihi (HUM102) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Fransız Devriminden Günümüze Dünya Tarihi HUM102 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Staff
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Öğrencilere, 19. ve 20. Yüzyılda dünyada yaşanan önemli olayları tarihsel bir perspektif içinde öğretmek. Günümüzün olaylarını, bu perspektif çerçevesinde anlayacak yetenek kazandırmak.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • -1. ve 2. Dünya Savaşının nedenlerini ve sonuçlarını bilir, -Soğuk Savaş Döneminin önemli olaylarını bilir, -Soğuk Savaş Döneminin iki kutuplu dünya düzenini bilir, -Soğuk Savaş Döneminde NATO ile Balkanlarda ve Orta Doğu’da oluşturulan Paktları bilir, -Soğuk Savaş Dönemi sonrasındaki yeni dünya düzenini anlar, -Soğuk Savaş Dönemi sonrasında Balkanlar, Orta Doğu ve Orta Asya’daki gelişmeleri bilir.
Dersin İçeriği 19. ve 20. Yüzyılda, başta 1. ve 2. Dünya Savaşı ile Soğuk Savaş olmak üzere, dünyada yaşanan önemli olaylar.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 -Fransız Devrimi. -1815 Viyana Kongresi. -1830 ve 1948 Devrimleri. Siyasi Tarih Cilt-1, s. 161-194. Siyasal Tarih, s. 95-160,211-240.
2 -1. Dünya Savaşı Dönemi. (Almanya ve İtalya’nın milli birliğini kurması, 1. Dünya Savaşının nedenleri, başlaması, gelişimi ve sonuçları, Osmanlı Devletinin savaşa girişi, Paris Konferansı ve Barış Anlaşmaları.) Siyasi Tarih Cilt-1, s. 242-268, 343-406. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 99-150. Siyasi Tarih, s.115-142. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, s. 299-323.
3 -Geçici Barış Dönemi (1919-1929). (Locarno Anlaşmaları, Sovyetlerin saldırmazlık ve tarafsızlık politikası, İtalya’da Faşizmin iktidara gelişi, ABD’nin inzivaya çekilmesi, silahsızlanma girişimleri.) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 151-228. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 4-27.
4 -Buhranlar Dönemi (1929-1939). (Japonya’nın Mançurya’ya ve Çin’e saldırısı, Almanya’da Nasyonal Sosyalistlerin iktidara gelişi, İtalya’nın Habeşistan’a ve Arnavutluk’a saldırısı, İspanya iç savaşı, Almanya’nın Avusturya’yı ilhakı ve Çekoslovakya‘yı işgali.) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 229-306. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 28-44.
5 -İkinci Dünya Savaşı Dönemi. (Savaşın nedenleri, Avrupa’da Alman üstünlüğü, savaşta dengenin sağlanması, Müttefiklerin zaferi, Yalta ve Postdam Konferansları, İkinci Dünya Savaşında Türkiye.) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 361-418. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 90-143. Siyasi Tarih, s.175-192.
6 -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): Avrupa’da Sovyet Üstünlüğü. (Türkiye ve İran üzerinde Sovyet tehdidi, Yunanistan iç savaşı, Kominform’un kuruluşu.) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 419-440. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 187-216.
7 Ara sınav. Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular
8 -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): Batı Avrupa’nın denge kurma çabaları. (Truman Doktrini, Marshall Yardımı, NATO’nun kuruluşu.) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 441-452. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 187-216.
9 -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): 1955-1960 Döneminde Ortadoğu’daki gelişmeler. (İsrail’in kuruluşu ve 1948-1949 Arap-İsrail Savaşı, Süveyş Buhranı, 1957 Suriye Buhranı, 1958 Irak İhtilali.) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 483-516. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 217-247.
10 Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): -1950-1954 Dönemde Uzak Doğu’daki gelişmeler. (Kore ve Hindiçini Savaşları, SEATO’nun kuruluşu.) -Doğu Bloğundaki gelişmeler. (Çekoslovakya, Doğu Berlin, Polonya ve Macaristan ayaklanmaları.) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 453-482. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 217-234, 248-256.
11 -Doğu Bloğundaki değişiklikler. (Sovyet–Çin mücadelesi, Çekoslovakya’nın işgali, Çin İhtilali.) -Batı Bloğundaki değişiklikler. (1958 Berlin Bunalımı, Küba Buhranı, Fransa’nın NATO’dan ayrılması.) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 537-622. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, s. 464-486.
12 Bloklar arası yumuşama. (Bağlantısızlar Örgütü, silahsızlanma anlaşmaları, Avrupa’da güvenlik ve işbirliği, Helsinki Deklerasyonu.) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 623-656. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 284-288, 311-334, 340-364.
13 -2. Dünya Savaşı sonrası Asya’daki gelişmeler. -1960-1980 Döneminde Ortadoğu’daki gelişmeler. (1967 ve 1973 Arap-İsrail Savaşları, 1973 petrol krizi, İsrail-Mısır barışı, İran Devrimi.) 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 657-760. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 369-370, 399-416.
14 -Afganistan’ın işgali. -1980-1990 Dönemi Ortadoğu’daki Gelişmeler. (İran-Irak Savaşı, Arap-İsrail ilişkileri, Körfez Krizi.) -Çin’in Batıya açılma politikası. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 761-782. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2, s. 5-110. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 417-419.
15 -Doğu Bloğunun Yıkılması. (Gorbaçov Dönemi, Sovyet Cumhuriyetlerinde milliyetçilik hareketleri, Avrupa’daki 1989 Devrimleri, Almanya’nın birleşmesi, Orta Asya Cumhuriyetlerinin kurulması.) -Yeni dünya düzeni. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2, s. 110-236. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, s. 554-606.
16 Genel Sınav. Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1 (1914-1980), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1992.
2. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2 (1980-1990), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1994.
3. Siyasi Tarih Cilt-1, Oral Sander, İmge Kitapevi, Ankara, 2011.
4. Siyasi Tarih Cilt-2, Oral Sander, İmge Kitapevi, Ankara, 1989.
5. Siyasi Tarih, Rıfat Üçok, Der Yayınları, İstanbul, 2015.
6. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1994.
7. Siyasal Tarih, Toktamış Ateş, Der Yayınları, İstanbul, 2001.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 50
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi.
2 İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
3 Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
4 Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi.
5 Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
6 Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
7 Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
8 Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
9 Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
10 Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
11 Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
12 Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
13 Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
14 Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
15 Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
16 Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
17 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
18 Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
19 Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
20 Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
21 Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
22 Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
23 Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
24 Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
25 Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 4 4
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Toplam İş Yükü 100