AKTS - Mekansal Ütopyalar
Mekansal Ütopyalar (MMR323) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mekansal Ütopyalar | MMR323 | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
Mimarlık 3 ve 4. Sınıf öğrencileri için |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin konusu hiperaktif beyinlerin ürünleri olan; mekanlar ve toplumları mutlak mutluluk ve mükemmel sosyal düzene kavuşturmak için yapılmış mekansal ütopyalardır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Mimarlıktan planlamaya, modadan bilime hatta bilim kurguya kadar günümüz tasarım çizgisini şekillendiren hayali tasarımları, tasarlayanları, düşünenleri ve bazıları uygulanmış tasarımları yeniden ele alarak değerlendirme. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | BAŞLARKEN • ideolojiler ve öncüler hakkında • Din, kapitalizm, bilim kurgu, ideolojiler, doğa ile bitmeyen mücadele, gül haçı düzeni, Nefilim, Gözcüler, eseniler, altın şafak toplumu. • Ders hakkında | |
2 | ÜTOPYA NEDİR? • Ütopya, 3 boyutlu ve sosyal bir kavram olarak • Sir Thomas Moore ve ütopya kavramı • Saint – Simon ve planlama düşüncesinin oluşması, mühendis ve nostaljik mimarlar • ideoloji x güncel durum x ihtiyaç x kahraman • tarih ve teknoloji – sosyoloji ve estetik • Farklı tanımlar • klasik ve modern • sosyal kurallar, hukuk, tasarlanan toplum ve toplum için tasarlamak | |
3 | KENT PLANLAMA KAVRAMI • Miletos, Hippodamus (5 B.C.), Vitrivius, Vauban, Ledoux. • Planlı başkentler. • Endüstri devrimi ve ölmekte olan Avrupa şehirlerinin tedavisi • Haussmann, III. Napoleon ve Paris • ilk ütopistler; Fourier, Considérant, Cabet, Robert Owen. • Planlama; bir problem çözme süreci • Kentsel problemlerin çeşitleri? • Kentsel problemleri çözmek. Neden? Nasıl? Kim için? • Bir bilim olarak planlama? Sanat olarak tasarım? Planlama bilimi? • Kentsel çalışmalar ve kentsel tasarım – planlama arasındaki fark • kentsel tasarım | |
4 | ENDÜSTRİ DEVRİMİ VE TİCARET MERKEZLERİ (ŞEHİRLER) • endüstri devrimi • Geddes; Paleotechnic medeniyet ve Mumford; kent ve kömür • Proleterya (işçi sınıfı) ve temel ihtiyaçları, Engels & Marx • fransız ütopistler: • st. simon; temiz paris • Cabet; Ikaria, ızgara plan, kanalizasyon, ideal ev, kentsel sanat • Fourier; sociantizm, toplu konut, kent planlama sanatı • Considérant; falanster, kentsel su dağıtımı, | |
5 | ANGLOSAKSON İDEAL ŞEHİRLERİ • Robert Owen • Richardson • Henry George • Ruskin • William Morris şehire ve tüketim toplumu inşaasına karşı; ▪ proudhon ve kropotkin ▪ marx ve engels | |
6 | UTOPİST EDEBİYAT VE GERÇEK ustalar; ◦ Utopia, Thomas Moore; Icarie, Cabet; News from Nowhere, Morris; Looking Backward, Bellamy çıraklar; ◦ Eugene Sue, Jules Verne, H.G. Wells gerçekler; ◦ Paris ◦ Godin; Familister ◦ Camillo Citte; Urbanism as an art | |
7 | ANTİ KENT • Ebenezer Howard “garden city” • Raymond Unwin “Letchworth” • Benoit-Lévy “Le cité-jardin” • Patrick Geddes “story of utopia” • Soria y Mata “linearcity” • Eugéne Hénard “Motorcity” • Tony Garnier “industrial city” | |
8 | Ara sınav | |
9 | BAUHAUS, ALMANYA VE ALBERT SPEER • Gropius ve Weimer akademisi • Nazizm ve Rus konstrüktivizmi • Dessau'ya geçiş ve Fagus Fabrikaları • Bauhaus'un sonu ve Milli mimar olarak Albert | |
10 | CIAM VE ATİNA OKULU • manifesto: mimarlık sosyal bir sanattır. • Fonksiyonel şehir • TEAM 10 | |
11 | LE CORBUSIER, GROPIUS ve TONY GARNIER • farklı ve etkili mimarlar olarak • ekol yaratıcıları olarak (dönemleri ve mimarlık anlayışı) • ütopik tarafları (şehir ve sosyal mekan) | |
12 | WRIGHT “BROADACRE CITY” ve L. MUMFORD | |
13 | CHRISTOPHER ALEXANDER ve J. GOTTMAN | |
14 | POSTMODERNISM | |
15 | Tartışmalar, gözden geçirmeler | |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Giedion, Siegfried., Space, Time and Architecture, 1941 |
---|---|
2. Richards, J. M., An introduction to Modern Architecture, 1940 | |
3. Peusner, Nikolaus., Pioneers of Modern Design, 1936 | |
4. Lavedan, Pierre., l'Historie de l'urbanisme, 1952 | |
5. Gutton, Andre., L'urbanisme au service de l'homme, 1962 | |
6. Ragon, Michel., Histoire de L'Architecture et de L'Urbanisme Modernes, 1986 Modern Mimarlık ve Şehircilik Tarihi, çev; Murat Aykaç Erginöz, Kabalcı, istanbul, 2010 | |
7. Moore, Thomas., Utopya | |
8. Erzurumi, Mustafa Nazım., Rüyada Terakki | |
9. Huxley, Aldous., Ada | |
10. Huxley, Aldous., Cesur Yeni Dünya | |
11. Usta, Sadık., Türk Ütopyaları | |
12. Çayanov, Alexander., Biraderim Aleksey’in köylü ütopyası ülkesine seyahati | |
13. Zamyatin, Evgeny., Biz | |
14. Kumar, Krishan., Ütopyacılık |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 25 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 25 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi. | |||||
2 | İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi. | |||||
3 | Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi. | X | ||||
5 | Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama. | X | ||||
6 | Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama. | |||||
7 | Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama. | |||||
8 | Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi. | |||||
9 | Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama. | |||||
10 | Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama. | X | ||||
11 | Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama. | X | ||||
12 | Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama. | |||||
13 | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama. | |||||
14 | Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama. | |||||
15 | Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama. | |||||
16 | Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama. | |||||
17 | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama. | |||||
18 | Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi. | |||||
19 | Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi. | |||||
20 | Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi. | |||||
21 | Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama. | |||||
22 | Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama. | |||||
23 | Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi. | |||||
24 | Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama. | |||||
25 | Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 8 | 8 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 16 | 16 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 72 |