AKTS - Göstergebilim
Göstergebilim (MTT292) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Göstergebilim | MTT292 | Alan Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 2 | 5 | 
| Ön Koşul Ders(ler)i | 
|---|
| N/A | 
| Dersin Dili | Türkçe | 
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze | 
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Uygulama-Alıştırma. | 
| Dersin Öğretmen(ler)i | 
                        
  | 
                
| Dersin Amacı | Bu derste, iletişimin temel yöntemlerinden biri olan göstergebilim teorik ve pratik biçimde işlenir. | 
| Dersin Eğitim Çıktıları | 
                        Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  | 
                
| Dersin İçeriği | Gösterge bilimin doğuşu, tarihsel gelişim süreci, teorisi, gösterge bilimsel analiz konuları, gösterge bilimin teorik altyapısı; gösterge bilimsel yöntem ve analizinin teorik ve pratik uygulamaları. | 
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Dersin Kapsamı, hedef ve amaçları | Her ders sonunda bir sonraki konu ile ilgili bilgi verilecek ve öğrencilerin gereken hazırlıkları yapmaları sağlanacaktır | 
| 2 | Göstergebilimin tanımı, tarihçesi | " | 
| 3 | Göstergebilimciler ve kuramları | " | 
| 4 | Göstergebilim türleri, göstergelerin özellikleri, göstergeler | " | 
| 5 | Dil içi ve dil dışı göstergeler; insan kökenli ve insan dışı göstergeler | " | 
| 6 | Dil göstergesinin özellikleri | " | 
| 7 | Ara Sınav | -- | 
| 8 | Görsel göstergeler, ikonlar, simgeler ve gösterge türlerinin karşılaştırılması | " | 
| 9 | Dilin çift eklemliliği, zamanla ilişkisi | " | 
| 10 | Göstergebiliminin alt dalları ve göstergebilimde diğer kavramlar | " | 
| 11 | Göstergelerin anlamlandırılması, göstergebilim ve renkler | " | 
| 12 | Diğer bilim dalları ile ilişkisi | " | 
| 13 | Göstergebilimsel çözümleme örnekleri | " | 
| 14 | Sunumlar | " | 
| 15 | Yıl içi genel değerlendirme | " | 
| 16 | Genel Sınav | -- | 
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Vardar, B., Açıklamalı Dil Bilim Terimleri Sözlüğü, ABC Yay., İstanbul, 1988 | 
|---|---|
| 2. Rifat, M., Gösterge Bilimin ABC’si, Simavi Yay., İstanbul, 1992. | |
| 3. Vardar, B., Dil Bilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Multilingual Yay., İstanbul, 2001 | |
| 4. Yücel, T., Genel Gösterge Bilim, Gösterge bilim Tartışmaları, Multilingual Yay., İstanbul,2001 | |
| 5. Filizok, R., Anlam Analizine Giriş, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay.,İzmir, 2001 | |
| 6. Rifat, M. XX. Yüzyılda Dil Bilim ve Gösterge Bilim Kuramları 2, Om Yay., İstanbul, 2000 | |
| 8. Doğan, G., Gösterge Bilim Yazıları, Multilingual Yay., İstanbul, 2002 | |
| 9. Erkman, F., Gösterge Bilime Giriş, Alan Yay., İstanbul, 1987 | |
| 12. Guiraud, Pierre, Göstergebilim, çev. Mehmet Yalçın, Ankara, İmge Yayınları, 1994 | |
| Diğer Kaynaklar | 7. Saussure, F., Genel Dil bilim Dersleri, Çev. Vardar, B., Multilingual Yay., İstanbul, 2001 | 
| 10. Büker,S., Sinemada Bir Anlam Yaratma, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara,1985 | |
| 11. İmançer, D., Özel, Z. Örnek Çözümleme:Pirelli Reklamı | 
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı | 
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - | 
| Laboratuar | - | - | 
| Uygulama | - | - | 
| Alan Çalışması | - | - | 
| Derse Özgü Staj | - | - | 
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - | 
| Ödevler | - | - | 
| Sunum | - | - | 
| Projeler | - | - | 
| Rapor | - | - | 
| Seminer | - | - | 
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 | 
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 | 
| Toplam | 2 | 100 | 
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 | 
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 | 
| Toplam | 100 | 
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X | 
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | 
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Sanat ve tasarım alanında çok yönlü teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
| 2 | Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri araştırır, betimler, çok boyutlu olarak algılar, tasarlar, doğru yöntem ve tekniklerle uygular. | X | ||||
| 3 | Alanıyla ilgili bilgileri yaratıcılığa dönüştürür. | |||||
| 4 | Alanı ile ilgili projelerde, kavramsal boyuttan ürün aşamasına kadar bireysel ve grup üyesi olarak planlama ve uygulama yapar. Toplumla paylaşır ve değerlendirir. | |||||
| 5 | Alana özgü öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, yaşam boyu toplumsal sorumluluk bilinci ve eleştirel yaklaşımla kendisini geliştirir. | X | ||||
| 6 | En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır | |||||
| 7 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar | |||||
| 8 | Alanında sorunların çözümüne ilişkin nicel ve nitel verileri kullanarak projeler üretir, projeleri yürütür, uzman olan veya olmayanlarla paylaşır | X | ||||
| 9 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkına varır ve etik değerlere göre hareket eder. | X | ||||
| 10 | Soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, özgün eserlere dönüştürür. | |||||
| 11 | Sanat kültürü ve tarihi konusunda donanımlı ve estetik duyarlığa sahiptir. | X | ||||
| 12 | Evrensel adalet duygusuna, kültürel, etik değerlerin ve çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilgi duyarlığa sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü | 
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 | 
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 12 | 5 | 60 | 
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 5 | 3 | 15 | 
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 9 | 9 | 
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 9 | 9 | 
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
