AKTS - Dünya Siyasetinde Çokuluslu ve Ulusötesi Şirketler
Dünya Siyasetinde Çokuluslu ve Ulusötesi Şirketler (POEC636) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dünya Siyasetinde Çokuluslu ve Ulusötesi Şirketler | POEC636 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu ders Ulusötesi Şirketleri ve sınır-ötesi faaliyetlerini sadece işletmecilik yazının belirlediği alanlarla sınırlılanmadan disiplinler-arası bir perspektiften ele almayı önermektedir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Çokuluslu şirketlerin yapıları, amaçları ve kararları; doğrudan yabancı yatırımların ekonomiye ve siyasete etkileri; çokuluslu ve ulusötesi yatırım yapan şirketlerin devletle ilişkileri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | UÖŞ’ler ve uluslararası/ulusötesi üretim süreçleri | |
| 2 | UÖŞ’ler ve uluslararası/ulusötesi üretim süreçleri | |
| 3 | UÖŞ’ler ve uluslararası yatırımlar | |
| 4 | UÖŞ’ler ve Birleşme ve Satın-Alma’lar (B&SA’lar) | |
| 5 | UÖŞ’ler ve Birleşme ve Satın-Alma’lar (B&SA’lar) | |
| 6 | UÖŞ’ler, gelir dağılım ve eşitsizlik | |
| 7 | UÖŞ’ler ve toplumsal sınıflar-sınıf oluşumu süreçleri | |
| 8 | UÖŞ’ler, sivil toplum ve devlet ilişkileri | |
| 9 | UÖŞ’ler ve çevre sorunları | |
| 10 | UÖŞ’ler, siyaset dünyası ve lobicilik | |
| 11 | UÖŞ’ler ve gıda emperyalizmi | |
| 12 | UÖŞ’ler ve kalkınma | |
| 13 | UÖŞ’ler ve tüketimcilik | |
| 14 | UÖŞ’ler, medya ve eğitim |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. DICKEN, Peter. Global Shift: Transforming the World Economy (6. Basım), London: Paul Chapman Publishing, 2011. |
|---|---|
| 2. Ietto-Gillies, Grazia. Transnational Corporations and International Production: Concepts, Theories and Effects, E. Elgar, 2005 | |
| 3. ŞENALP, Mehmet G. Ulusötesi Kapitalist Sınıf Oluşumu: Türkiye ve Koç Holding Örneği, SAV, 2012, 2. ve 4. Bölümler | |
| Diğer Kaynaklar | 4. GÜLTEKİN-KARATAŞ, Derya. Hem Hasımız Hem Hısımız: Türkiye Finans Kapitalinin Dönüşümü ve Banka Reformu, çev. Ş. Tokel, İstanbul: İletişim, 2009. |
| 5. ÖZTÜRK, Özgür. Türkiye’de Büyük Sermaye Grupları, İstanbul: SAV, 2010. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 1 | 25 |
| Sunum | 1 | 25 |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
| Toplam | 3 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Politik iktisattaki temel yaklaşım ve/veya teorileri karşılaştırır ve her birini eleştirel olarak değerlendirir | X | ||||
| 2 | Temel makroekonomik teorileri ve/veya yaklaşımları karşılaştırır ve her birini eleştirel olarak değerlendirir | X | ||||
| 3 | Diğer ilgili disiplinlerden ( siyaset bilimi, sosyoloji vb.) tamamlayıcı yaklaşımları kullanarak sorunları çözer | X | ||||
| 4 | Beşeri ve sosyal bilimlerde micro-makro ilişkisini kurmak için gerekli becerileri geliştirir | X | ||||
| 5 | Temel ekonomik göstergeleri analiz eder ve yorum yapar | X | ||||
| 6 | Alanyazını taraması yaparak teorik bilgi edinir ve ampirik olarak test edilebilir hipotezler çıkarır | X | ||||
| 7 | Politik iktisattaki karmaşık problemleri çözebilmek için yeni yaklaşım/teoriler geliştirir | X | ||||
| 8 | Yeni alan/problemlere eleştirel düşünce ve/veya nitel ve nicel teknikler uygulayabilir | X | ||||
| 9 | Araştırma tasarlama ve araştırmayı uygun zaman ve çerçeve içinde yürütebilir | X | ||||
| 10 | Akademik araştırmaya dayalı politika önerileri geliştirebilir ve sunabilir | X | ||||
| 11 | Öğrenmeye devam eder ve bağımsız olarak ileri araştırma yapabilir | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 4 | 64 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 2 | 2 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 117 | ||
