AKTS - Çağdaş Mimarlık Akımları

Çağdaş Mimarlık Akımları (MMR322) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Çağdaş Mimarlık Akımları MMR322 2 0 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Nazan Kırcı
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı 20. yy ikinci yarısı ve 21.yy çağdaş mimarlık eğilim ve akımların, önde gelen mimarların düşünce ve çalışmaları üzerinden incelenerek yakından tanınmasını sağlamak.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi tamamlayan öğrenci: - 20 yy ikinci yarısı ve 21.yy Dünya Mimarlığını tarihsel, coğrafi, çevresel, yerel, küresel, iklimsel, kültürel ilişkiler bağlamında anlar. - Uluslararası Modern Mimarlığın yerel ve tarihi bağlama yönelişini; sürdürülebilirlik konusunun yüksek teknoloji kullanımı ile gündeme gelişini; mimarlığın tarihe yeni bakışı, felsefe ve doğa etkilenimlerini; yeni uluslararası söylemleri izleme, karşıt görüşleri değerlendirebilme ve irdeleme becerisi kazanır.
Dersin İçeriği 20 yy ikinci yarısı ve 21.yy Dünya Mimarlığını tarihsel, coğrafi, çevresel, yerel, küresel, iklimsel, kültürel ilişkiler bağlamında anlama, Uluslararası Modern Mimarlığın yerel ve tarihi bağlama yönelişini; sürdürülebilirlik konusunun yüksek teknoloji kullanımı ile gündeme gelişini; mimarlığın tarihe yeni bakışı, felsefe ve doğa etkilenimlerini; yeni uluslararası söylemleri izleme, karşıt görüşleri değerlendirebilme ve irdeleme becerisi kazanma.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Uluslararası Modernizm –Pei-Johnson –Yamasaki-Meier-Niemeyer – Portman- Neutra-Roche- Dinkeloo-Botta- Hejduk
2 Brütalizm : Smithsons-Rudolph Rasyonalizm Rossi-Ungers Anıtsallık -Kahn
3 Post Modernizm Venturi-Krier-Graves-Moore-Johnson
4 Stirling-Hollein-Moneo-Perrault-Willford- Legorreta
5 Metabolizm Tange-Kurokawa-Isozaki-Maki
6 Ando- Ito-Sejima-Fujimat-Watanabe-Yamamoto
7 Ara sınav
8 High-Tech Foster-Rogers-Piano-Hopkins
9 Calatrava -Otto-Candela
10 Dekonstrüktivizim
11 Tschumi-Libeskind-OMA-Hadid
12 Gehry-Morphosis-Himmelblau-Moss
13 Behnisch-Nouvel-UN studio- MVDVR
14 Zumthor- Diller- Scofidio + Renfro- Meuron-Snohetta

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Kırcı N., (2013), 20. Yüzyıl Mimarlığı, Nobel Akademik Yayıncılık, . Eylül, 9786051336091
Ders Kitabı 2. Ulrich Conrads, (1991).Ç. Pelin Derviş, Programlar ve Manifestolar, 20.Yüzyıl Mimarlığı, YEM Yayın,
3. Vincent Scully, (1980), Modern Mimarlık, Çevre Yayınları, İstanbul,
4. Boyut Yayınları Çağdaş Mimarlar Serisi
5. Sharp, D., (1991) The Illustrated, Encyclopadia of Architects and Architecture, Lampugnani, V. M., (1989) Encyclopadia of 20th- Century Architecture, New York.
6. Hollingsworth, M., (1988) Architecture of The 20th Century, Brompton Books Ltd., London
7. Jencks, C. A., (1978) The Language of Post Modern Architecture, Revised Enlarged Edition, Academy Edition, London.
8. Robert Venturi, (2005), Ç: Serpil Merzi, Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı
9. Denna Jones(editör),( 2014) .Architecture: The Whole StoryThames and Hudson,

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 5
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 55
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır. X
2 İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır.
3 Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır.
4 Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır.
5 Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar. X
6 Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar. X
7 Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar.
8 Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır. X
9 Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar. X
10 Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar.
11 Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar.
12 Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar.
13 Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar.
14 Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar.
15 Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar.
16 Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar.
17 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar.
18 Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır.
19 Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır.
20 Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır.
21 Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar.
22 Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar.
23 Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır.
24 Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar.
25 Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 2 28
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 17 17
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 30 30
Toplam İş Yükü 75