AKTS - Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru
Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru (LAW310) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru | LAW310 | Alan Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Alan Seçmeli |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Deney, Soru Yanıt, Takım/Grup Çalışması. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; -Temel hak ve özgürlüklerin korunmasında yeni ortaya çıkan ve etkili bir çözüm yolu olan Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru konusunda öğrencilerin bilgi ve becerilerini geliştirilmesi; • Öğrencilere Anayasa Mahkemesine bireysel başvurunun hukuki boyutu ve koşullarının öğretilmesi; • Anayasa Mahkemesi kararlarında atıfta bulunulan AİHS içtihatlarına ilişkin bilgi birikiminin geliştirilmesi • Öğrencilerin Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru koşullarını yerine getirebilme becerilerini geliştirilmesidir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Karşılaştırmalı hukukta bireysel başvuru (anayasa şikayeti); ireysel başvuruya ilişkin olarak Anayasa ve 6216 sayılı yasada yer alan kurallar; bireysel başvurunun koşulları ve usulü; kabul edilebilirlik kriterleri arasında yer alan zaman yönünden, kişi yönünden, konu yönünden, yer yönünden yetki başlıkları; bireysel başvuru sonucunda verilen kararların türleri ve kararların icrası. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bir temel hak ve özgürlük koruma mekanizması olarak Anayasa Mahkeme’sine Bireysel Başvuru (Anayasa Şikayeti) – Kavramsal Çerçeve | Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, Ankara Üniversitesi Yayını, 1998. |
| 2 | Karşılaştırmalı Hukukta Bireysel Başvuru | Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikayeti, XII Levha Yayınları, 2013. Sibel İnceoğlu, Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Amerika Modelleri, XII Levha Yayınları, 2017. |
| 3 | Anayasa ve 6216 sayılı Kanun kapsamında Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvurunun düzenlenişi | Fazıl Sağlam, “Anayasa Şikayeti – Anlamı, Kapsamı ve Türkiye Uygulamasında Olası Sorunlar”, Demokratik Anayasa içinde, Ece Göztepe ve Aykut Çelebi (ed.), Metis Yayınları, 2012, ss. 418-466. Ece Göztepe, “Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Hakkının (Anayasa Şikâyeti) 6216 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”, TBB Dergisi, Sayı: 95, 2011, ss. 13-40. |
| 4 | Anayasa ve 6216 sayılı Kanun kapsamında Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvurunun düzenlenişi | Fazıl Sağlam, “Anayasa Mahkemesi’nin Ürettiği Yapay Bir Kavram: Ortak Koruma Alanı”, Metin Günday Armağanı, Atılım Üniversitesi Yayınları, 2. Cilt, ss. 1101-1164, 2020. |
| 5 | Bireysel başvuru usulü (Şekil Şartları). | Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikayeti, XII Levha Yayınları, 2013. Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018. |
| 6 | Bireysel başvuru usulü (Maddi Şartlar). | Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013. |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Kabul Edilebilirlik kriterleri (Süre, kişi ve yer bakımından, zaman bakımından, konu bakımından yetki, başvuru yollarının tüketilmiş olması, açıkça dayanaktan yoksun olmamak vb.). | Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018. Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013. |
| 9 | Kabul Edilebilirlik kriterleri (Süre, kişi ve yer bakımından, zaman bakımından, konu bakımından yetki, başvuru yollarının tüketilmiş olması, açıkça dayanaktan yoksun olmamak vb.). | Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018. Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013. |
| 10 | Konusuna göre AYM’nin bireysel başvuru yolunda verdiği kararların incelenmesi: Adil yargılanma hakkı, yaşam hakkı, işkence ve kötü muamele yasağı, kişi özgürlüğü ve güvenliği, masumiyet karinesi, özel yaşamın gizliliği, ifade ve basın özgürlüğü vb.) | Çeşitli örnek Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru Kararları |
| 11 | Konusuna göre AYM’nin bireysel başvuru yolunda verdiği kararların incelenmesi: Adil yargılanma hakkı, yaşam hakkı, işkence ve kötü muamele yasağı, kişi özgürlüğü ve güvenliği, masumiyet karinesi, özel yaşamın gizliliği, ifade ve basın özgürlüğü vb.) | Çeşitli örnek Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru Kararları |
| 12 | Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru Kararlarının Sonuçları (hüküm kısmı) | Ulaş Karan, Öğretide ve Uygulamada Anayasa Mahkemesi Kararlarının Bağlayıcılığı, On İki Levha Yayınları, 2018. |
| 13 | İhlal kararlarının sonuçları ve kararların icrası ve buna ilişkin sorunlar. | Ulaş Karan, Öğretide ve Uygulamada Anayasa Mahkemesi Kararlarının Bağlayıcılığı, On İki Levha Yayınları, 2018. |
| 14 | İhlal kararlarının sonuçları ve kararların icrası ve buna ilişkin sorunlar. | Ulaş Karan, Öğretide ve Uygulamada Anayasa Mahkemesi Kararlarının Bağlayıcılığı, On İki Levha Yayınları, 2018. |
| 15 | Öğrencilerle Serbest Tartışma | |
| 16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, Ankara Üniversitesi Yayını, 1998 |
|---|---|
| 3. Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikayeti, XII Levha Yayınları, 2013. | |
| Diğer Kaynaklar | 2. Ece Göztepe, “Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Hakkının (Anayasa Şikâyeti) 6216 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”, TBB Dergisi, Sayı: 95, 2011, ss. 13-40 |
| 4. Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018. | |
| 5. Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013 | |
| 6. Sibel İnceoğlu, Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Amerika Modelleri, XII Levha Yayınları, 2017 | |
| 7. Muharrem İlhan Koç ve Recep Kaplan, Bireysel Başvuru Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2017 | |
| 8. Murat Erdoğan, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuruda Temel Hak ve Özgürlüklerin Yorumu, Lykeion Yayınları, 2019 | |
| 9. Fazıl Sağlam, “Anayasa Mahkemesi’nin Ürettiği Yapay Bir Kavram: Ortak Koruma Alanı”, Metin Günday Armağanı, Atılım Üniversitesi Yayınları, 2. Cilt, ss. 1101-1164, 2020 | |
| 10. Fazıl Sağlam, “Anayasa Şikayeti – Anlamı, Kapsamı ve Türkiye Uygulamasında Olası Sorunlar”, Demokratik Anayasa içinde, Ece Göztepe ve Aykut Çelebi (ed.), Metis Yayınları, 2012, ss. 418-466 | |
| 11. Ulaş Karan, Öğretide ve Uygulamada Anayasa Mahkemesi Kararlarının Bağlayıcılığı, On İki Levya Yayınları, 2018 |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 70 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 1 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 99 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Hukukun evrensel ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak hukukun temel kavramlarını ve normlarını anlar, karşılaştırır ve yorumlar. | X | ||||
| 2 | Hukuk teorisini ve uygulamadaki sorunları, gerektiğinde eleştirel bir bakış açısı ile tespit ve analiz ederek, hukuk kurallarını uygulamak suretiyle problemleri çözümler. | X | ||||
| 3 | Hukukun fonksiyonlarını, bunları açıklamak ve uygulamaya dökmek suretiyle, anlar, planlar uygulamaya ve koordine etmeye katkı sağlar. | X | ||||
| 4 | Özel ve kamu hukuku alanlarının stratejik, taktiksel ve uygulamaya yönelik boyutlarını anlar. | X | ||||
| 5 | Özel ve kamu hukuku alanlarının yerel, ulusal, uluslararası, küresel ve uluslarüstü boyutlarını anlar. | X | ||||
| 6 | Hukukun modern metodlarını ve ayırımlarını anlar. | X | ||||
| 7 | Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışmalarında başarıyla bulunabilir. | X | ||||
| 8 | Öğrenme ve girişim konularında açık görüşlü bir tutum sahibi olur. | X | ||||
| 9 | Sosyal sorumluluk bilinci çerçevesinde hukuk etiğine ve mesleğine ilişkin kuralları özümser ve bunlara uyar. | X | ||||
| 10 | Türkçe’yi gerek sözlü gerek de yazılı olarak etkin kullanabilir ve hukuk disiplini ile ilgili bir kariyer için zorunlu olan iletişim yeteneğine sahip olur. | X | ||||
| 11 | Hukuk devleti ilkesine ve adalet idealine bağlı olarak hukuki ve sosyal sorunlar üzerinde eleştirel ve yaratıcı düşünebilir. | X | ||||
| 12 | Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlar ve uygular. | X | ||||
| 13 | Yazılı veya sözlü bir akademik çalışmayı akademik etik ve kurallar çerçevesinde hazırlar ve sunar. | X | ||||
| 14 | Hukuki problemlerin çözümünde mesleğe ilişkin bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
| 15 | Yabancı dil bilgisini pekiştirir ve hukuk terminolojisine hâkim olur. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 10 | 2 | 20 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 8 | 8 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 75 | ||
