AKTS - Tasarım Kültürü
Tasarım Kültürü (MTT393) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tasarım Kültürü | MTT393 | Alan Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Beyin Fırtınası. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu ders; sanat-tasarım-zanaat ilişkisini yorumlayabilmeyi, tasarım, tasarım kültürü ve güncel tasarım yaklaşımlarını açıklayabilmeyi amaçlar. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Tasarım kavramının tarihsel süreci, önemli dönüm noktaları; tasarım kültürünün dayandığı temel ilkeler; çağdaş anlamıyla tasarım kavramı ve tasarımcı kimliği, sanat-zanaat ilişkisi; geleneksel, kültürel ve çağdaş boyutu irdeleyerek, tasarımın farklı disiplinlerle ilişkisi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tasarım olgusunun tanımı; genel, görsel düşünce, görsel algı | Her ders sonunda bir sonraki konu verilerek öğrencilerin araştırma yapmaları sağlanacaktır. |
| 2 | Gözün fonksiyonu, fiziksel olarak görme | " |
| 3 | Algılama olayı. Merkez, sınır, yol ve yön kavramları | " |
| 4 | Gestalt kuramı. Mantık yürütme ve sezgisel bilgi (Örneklem: iki ve üç boyutlu temel tasarım. Mekân) | " |
| 5 | Yaratıcılığın tanımı. Kısa tarihçe, yaratıcılığın eğitilebilirliği öncesi bazı kaynaklar ve örneklem. | " |
| 6 | Yaratıcılığı geliştirme yöntemleri: Genel yöntemler, yaratıcılığa engel davranışlar (örneklem ve uygulama) | " |
| 7 | ARASINAV | -- |
| 8 | Yaratıcı analizler ve tekrar birleştirme yöntemi; Morfolojik analiz tekniği, nitelik sıralama tekniği, karar verme yardımcıları ve yeniden tanımlama (örneklem ve uygulama) | " |
| 9 | Genel örnekseme ve benzetici zihinsel süreçler | " |
| 10 | Grup ölçeğinde yaratıcılık; genel, beyin fırtınası yöntemi ve psikolojik süreçleri- özel konular | " |
| 11 | Synectics ya da yaratıcı gücün geliştirilmesi (örneklem ve uygulama) | " |
| 12 | Synectics ya da yaratıcı gücün geliştirilmesi süreci için öncüller, bireysel örnekseme, dolaysız örnekseme, sembolik örnekseme, düşsel örnekseme (örneklem ve uygulama) | " |
| 13 | Synectics uygulamalar: seçilen bir konunun analizi, grup oluşturma, genel- özel tasarım olgusu üzerinde synectics çalışma | " |
| 14 | Sonuçların değerlendirilmesi- sunum | " |
| 15 | Sonuçların değerlendirilmesi- sunum | " |
| 16 | Genel Sınav | -- |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. 1- May, R. Yaratma Cesareti, MAY yayınları |
|---|---|
| 2. 2- Berger, J. Görme Biçimleri, Metis Yayınları | |
| 3. 3- Denel B. Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ Yayınları | |
| 4. 4- Aksoy, Ö. Biçimlendirme, KTÜ Yayınları |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Sanat ve tasarım alanında çok yönlü teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
| 2 | Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri araştırır, betimler, çok boyutlu olarak algılar, tasarlar, doğru yöntem ve tekniklerle uygular. | X | ||||
| 3 | Alanıyla ilgili bilgileri yaratıcılığa dönüştürür. | |||||
| 4 | Alanı ile ilgili projelerde, kavramsal boyuttan ürün aşamasına kadar bireysel ve grup üyesi olarak planlama ve uygulama yapar. Toplumla paylaşır ve değerlendirir. | |||||
| 5 | Alana özgü öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, yaşam boyu toplumsal sorumluluk bilinci ve eleştirel yaklaşımla kendisini geliştirir. | X | ||||
| 6 | En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır | |||||
| 7 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar | |||||
| 8 | Alanında sorunların çözümüne ilişkin nicel ve nitel verileri kullanarak projeler üretir, projeleri yürütür, uzman olan veya olmayanlarla paylaşır | X | ||||
| 9 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkına varır ve etik değerlere göre hareket eder. | X | ||||
| 10 | Soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, özgün eserlere dönüştürür. | |||||
| 11 | Sanat kültürü ve tarihi konusunda donanımlı ve estetik duyarlığa sahiptir. | X | ||||
| 12 | Evrensel adalet duygusuna, kültürel, etik değerlerin ve çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilgi duyarlığa sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 5 | 70 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 1 | 10 | 10 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
