Jeopolitik (IR312) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Jeopolitik IR312 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Soğuk Savaş'ın bitişiyle beraber, jeopolitik meselelere yeni bir bakış açısıyla ilgi duyulmaya başlandı. Bu bağlamda, söz konusu dersin ilk yarısında, Kjellen, Ratzel, Mackinder, Mahan, Haushofer ve Bowman'ın klasik çalışmalarına eleştirel bir gözle bakılacaktır. Bunun devamında, dersin ikinci yarısında 2. Dünya Savaşı sonra jeopolitik çalışmalar incelenecektir. Son olarak, bahsi geçen bilgiler ışığında Türkiye ve komşuları jeopolitik ölçekte yorumlanacaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Jeopolitikaya dair temel kavramsal ve teorik arka plana sahip olmak
  • Politik coğrafyaya aşina olmak
  • Grup tartışmalarına katılabilme, spesifik meselelere dair analiz yapabilme, kavramsal ve teorik meseleleri anlama ve tartışabilme ve kavramları ve teorileri dış politika analizinde kullanabilme gibi alanlarda yetenek geliştirme
Dersin İçeriği Kjellen, Ratzel, Mackinder, Mahan, Haushofer ve Bowman?ın eserlerinin eleştirel incelemesi; jeopolitik alanının İkinci Dünya Savaşı sonrasında yaşadığı gelişmeler; Soğuk Savaş sonrası; Türkiye ve komşularına uyarlanması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş Yok
2 Politik coğrafya nasıl oluşturuldu? Agnew (2002), Bölüm 2
3 Tarihsel Ölçüt Agnew (2002), Bölüm 3
4 Uyanış Agnew (2002), Bölüm 4
5 Politik Coğrafya ve Jeopolitika Parker (1998), Bölüm 1 ve 2
6 Savaş ve Geopolitik'in Düşüşü Parker (1998), Bölüm 3 and 4
7 Mikro, meso ve makro ölçekte siyasal analiz Parker (1998), Bölüm 6 ve 7
8 Ara Sınav Yok
9 Çok Kutuplu Dünya Parker (1998), Bölüm 8 ve 9
10 Jeopolitik Düzen Agnew&Corbridge (1995), Bölüm 2
11 Jeopolitik Söylem Agnew&Corbridge (1995), Bölüm 3
12 Bölgesel Tuzak Agnew&Corbridge (1995), Bölüm 4
13 Değişen Dünyada Jeopolitika Agnew&Corbridge (1995), Bölüm 4
14 Türkiye'de Ulus Kimlik İnşasının Jeopolitiği Kim Rygiel, “Stabilizing Borders: The Geopolitics of National Indentity Construction in Turkey,” in Rethinking Geopolitics, eds. Gearoid O Tuathail and Simon Dalby.
15 Avrasyacılık ve Rusya'da Jeopolitika Lasha Tchantouridze, “After Marxism-Leninism: Eurasianism and Geopolitics in Russia”, in Geopolitics: Global Problems and Regional Concerns, ed. L. Tchantouridze, 167-90.
16 Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Geoffrey Parker, Geopolitics, Past, Present and Future, (London: Pinter), 1998.
2. John Agnew, Making Political Geography, (London: Arnold), 2002.
3. John Agnew and Stuart Corbridge, Mastering Space: Hegemony, Territory and International Political Economy, (London: Routledge), 1995.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası ilişkileri anlama, açıklama, temel kavramlarını, teorisini ve metodolojisini kullanma becerisine sahip olmak X
2 Bağlantılı diğer disiplinleri sentezleyen disiplinler arası bakış açısına sahip olmak X
3 Uluslararası ilişkilerin tarihçesiyle ilgili bilgi sahibi olmak, ilgili aktörlerin olayların tarihsel süreçlerini analiz edebilmek X
4 Analitik düşünme, eleştirel analiz ve argüman geliştirme yeteneğine sahip olmak X
5 Güncel küresel meseleler, bölgesel ve uluslararası aktörlerin mevcut ve geleceğe ilişkin pozisyonları konusunda analitik yorumlar yapma becerisine sahip olmak X
6 Etkin, sözlü, yazılı ve görsel iletişim yöntemlerini kullanarak uluslararası ilişkiler alanıyla ilgili bilgi aktarımını mesleki İngilizce ile yapabilir X
7 Mesleki etik, çevre duyarlılığı, sürdürülebilirlik, sosyal sorumluluk, kültürel, toplumsal ve evrensel değerler konularında farkındalık sahibi olabilme ve bu meselelerin hukuki sonuçlarını ortaya koyabilme ve analiz edebilme X
8 Uluslararası ilişkilere ait niteliksel ve niceliksel araştırma tekniklerini kullanarak analiz yapabilmek X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 125