AKTS - Tasarımda Eleştirel Yaklaşımlar
Tasarımda Eleştirel Yaklaşımlar (EUT373) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tasarımda Eleştirel Yaklaşımlar | EUT373 | 1 | 2 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Tasarım disiplinine birinci olarak felsefe,ikinci olarak insan bilimleri alanlarından yaklaşmayı; böyle bir kuramsal yaklaşımın açabileceği olanaklara ilişkin bir bilinç geliştirmeyi amaçlar.Öğrencinin tasarım alanında kuramsal ve felsefi sorgulama yapma istekliliğinin ve becerisinin gelişmesini hedefler. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Ürün tasarımı disiplinine, özellikle felsefe düzleminden bakarak eleştirel yaklaşılabilmesi adına, ürün tasarımı açısından önem arz eden kavramlar; yaratıcılık, temsiliyet ve tasarımın değerleri; endüstriyel ürün tasarımının sanatsal tasarımdan ayrılan yönleri; tasarlanmış bir ürünün kültürel bağlam içerisinde tuttuğu yer. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriğinin ve ders içi değerlendirme sisteminintanıtılması; felsefi düşünmenin içeriği hakkında ön bilgiler | |
2 | “Tasarım”, “model”, “(insan yapımı) ürün” kavramlarının felsefi yönden incelenmesi; endüstriyel ürün tasarımı ile sanatsal tasarımın farkı ve ilişkisi | Estetik değeri olan bir heykel örneği/fotoğrafı getirmek |
3 | Yaratıcılık: Yaratıcılığın hayal gücüyle ilişkisini yorumlamak, yaratıcılığın gizemli olup olmadığını sorgulamak, “yenilik” kavramı | Yaratıcılığın, kişinin zekası ve sosyal varlığı ile olan bağları üzerine düşünmek |
4 | Yaratıcılık: Bilimsel yaklaşım, konu hakkındaki empirik çalışmalar | Tasarım tarihinden yenilikçi/yaratıcı uygulama örneklerinin getirilmesi |
5 | Yaratıcılık: Ürün tasarımcısı ve ürün alıcısı için yaratıcılığın ve yeniliğin önemi | Tasarım tarihinden yenilikçi/yaratıcı uygulama örneklerinin getirilmesi |
6 | Ara Sınav | |
7 | Anlam – İşlev - Form: Tasarımda anlam ve işlev ilişkisi, tasarımın anlam üretmesi, “form” kavramının felsefi yönden incelenmesi | |
8 | Anlam – İşlev - Form: Kültürel kodları fark etmek | |
9 | Anlam – İşlev - Form: Kültürel kodların analizi | 9. – 11. haftalarda yapılan tartışmaları destekleyecek tasarım örneklerinin ve görsel sanat ürünlerinin getirilmesi |
10 | Temsiliyet: Görsel temsiliyete ilişkin felsefe yaklaşımları, ürün tasarımında görsel temsiliyetin statüsü | 9. – 11. haftalarda yapılan tartışmaları destekleyecek tasarım örneklerinin ve görsel sanat ürünlerinin getirilmesi |
11 | Temsiliyet: Temsili olan veya olmayan görsel sanat | 9. – 11. haftalarda yapılan tartışmaları destekleyecek tasarım örneklerinin ve görsel sanat ürünlerinin getirilmesi |
12 | Ara Sınav | |
13 | Tasarım ve Değer: Ürün tasarımına ilişkin değerlendirme ölçütlerinin felsefe düzleminde tartışılması | Ürün tasarımını değerlendirme ölçütlerinin neler olduğu üzerine düşünmek |
14 | Estetik Değer: Tasarlanmış nesnelerin (sanatsal olan veya olmayan) estetik karakterine ilişkin tartışmalar | Bir endüstriyel tasarım ürünü getirmek, ürünü estetik karakteri cinsinden değerlendirmek |
15 | Estetik Değer: Tasarlanmış nesnelerin (sanatsal olan veya olmayan) estetik karakterine ilişkin tartışmalar | Bir endüstriyel tasarım ürünü getirmek, ürünü estetik karakteri cinsinden değerlendirmek |
16 | Estetik Değer: Tasarlanmış nesnelerin (sanatsal olan veya olmayan) estetik karakterine ilişkin tartışmalar | Bir endüstriyel tasarım ürünü getirmek, ürünü estetik karakteri cinsinden değerlendirmek |
17 | Estetik Değer (14. Haftadan devam) ve ders konularına ilişkin genel değerlendirme | |
18 | Estetik Değer (14. Haftadan devam) ve ders konularına ilişkin genel değerlendirme | |
19 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. - Design, John Heskett (2002, Oxford [Tasarım, 2017, Dost]) |
---|---|
2. - Shape of Things: A Philosophy of Design, Vilem Flusser (1999, Reaktion) | |
3. - Frame Innovation, Kees Dorst (2015, MIT [Yenilikçi Çerçeve, 2018, KUP]) | |
4. - Art and Illusion, Ernst Gombrich (1960, Princeton [Sanat ve Yanılsama, 2015, Remzi]) | |
5. - Languages of Art, Nelson Goodman (1968, Hackett) | |
6. - The Philosophy of Creativity, eds. Paul ve Kaufman (2014, Oxford) | |
7. - A Theory of Craft, Howard Risatti (2013, Univ. Of North Carolina Press) | |
8. - Design and Truth, Robert Grudin (2011, Yale Univ. Press) | |
9. - Cultural Representations and Signifying Practice, ed. Hall (1997, Open University Press) | |
10. - Relevant videos at http://ted.com | |
11. - Relevant entries in Stanford Encyclopedia of Philosophy (eg. “Artifact”, “Depiction”, “The Concept of the Aesthetic”) |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 15 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 45 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 20 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanıyla ilgili edindiği çok boyutlu bilgiyi akademik ortamlara yansıtabilme becerisine sahiptir. | |||||
2 | Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||
3 | Endüstri Ürünleri Tasarımı alanında ekonomik, çevresel, toplumsal alanlarda ve sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||
4 | Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||
5 | Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||
6 | Alanında kavram geliştirme ve teoriyi pratiğe yansıtabilme, alternatif tasarım çözümleri geliştirebilme ve proje aşamasını kavramsal boyuttan uygulama aşamasına kadar bağımsız olarak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||
7 | Alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve sonuçları yorumlama becerisine sahiptir. | |||||
8 | Alanında yaptığı çalışmalarda etkili çizimi, yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanma becerisine sahiptir. | |||||
9 | Disiplinlerarası çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alabilecek özgüvene ve yetkinliğe sahiptir. | |||||
10 | Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir. | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder. Bunun için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur. | |||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. | |||||
13 | En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||
14 | Bilgi ve becerilerini profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki kural ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanır. | |||||
15 | İnsan değerinin bilgisiyle, insan haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı gösterir; toplumsal sorumluluk ve sosyal adalet bilinciyle hareket eder. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 12 | 1 | 12 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 3 | 6 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 75 |