AKTS - Tasarımda Eleştirel Yaklaşımlar
Tasarımda Eleştirel Yaklaşımlar (EUT373) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tasarımda Eleştirel Yaklaşımlar | EUT373 | Alan Seçmeli | 1 | 2 | 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Tasarım disiplinine birinci olarak felsefe,ikinci olarak insan bilimleri alanlarından yaklaşmayı; böyle bir kuramsal yaklaşımın açabileceği olanaklara ilişkin bir bilinç geliştirmeyi amaçlar.Öğrencinin tasarım alanında kuramsal ve felsefi sorgulama yapma istekliliğinin ve becerisinin gelişmesini hedefler. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Ürün tasarımı disiplinine, özellikle felsefe düzleminden bakarak eleştirel yaklaşılabilmesi adına, ürün tasarımı açısından önem arz eden kavramlar; yaratıcılık, temsiliyet ve tasarımın değerleri; endüstriyel ürün tasarımının sanatsal tasarımdan ayrılan yönleri; tasarlanmış bir ürünün kültürel bağlam içerisinde tuttuğu yer. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin içeriğinin ve ders içi değerlendirme sisteminin tanıtılması; felsefi düşünmenin içeriği hakkında ön bilgiler | |
| 2 | Tasarımın bir problem çözme etkinliği olarak tanımlanması – Tasarım etkinliğinin türleri | Estetik değeri olan bir heykel örneği/fotoğrafı getirmek |
| 3 | İşlev: Tasarımda yararlılık, anlam ve işlev ilişkisi | |
| 4 | Mekan ve anlam | |
| 5 | Tasarım çıktılarının değerlendirilmesi (İşlev, Mekansal Etkinlik, Mesaj-İletişim) | Derste tartışılmış örnekleri/görselleri gözden geçirmek |
| 6 | Ara Sınav | |
| 7 | Yaratıcılık: Yaratıcılığın hayalgücüyle ilişkisini yorumlamak, yaratıcılığın gizemli olup olmadığını sorgulamak, “yenilik” kavramı | |
| 8 | Yaratıcılık: Bilimsel yaklaşım, konu hakkındaki empirik çalışmalar | Tasarım tarihinden yenilikçi/yaratıcı uygulama örneklerinin getirilmesi |
| 9 | Yaratıcılık: Ürün tasarımcısı ve ürün alıcısı için yaratıcılığın ve yeniliğin önemi | Tasarım tarihinden yenilikçi/yaratıcı uygulama örneklerinin getirilmesi |
| 10 | Tasarımın değerleri: İşlevsellik, Güvenilirlik, Kullanışlılık, Yetkinlik, Yaratıcılık | |
| 11 | Tasarımın değerleri – örneklerin değerlendirilmesi | Tartışmaları destekleyecek tasarım örneklerinin ve görsel sanat ürünlerinin getirilmesi |
| 12 | Tasarım pratiği bağlamındaki değişimler – Tasarım değerlerindeki değişimler | Tartışmaları destekleyecek tasarım örneklerinin ve görsel sanat ürünlerinin getirilmesi |
| 13 | İnovasyon (Estetik, İşlevsel, Anlamsal) | |
| 14 | İnovasyon (Estetik, İşlevsel, Anlamsal) | |
| 15 | Kavram ve tartışmaların bütünleştirilerek ele alınması ve ödev değerlendirmeleri | Ödev teslimi |
| 16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
| Diğer Kaynaklar | 1. Lidwell, W., Holden, K., & Butler, J. (2010). Universal principles of design, revised and updated: 125 ways to enhance usability, influence perception, increase appeal, make better design decisions, and teach through design. Rockport Pub. |
|---|---|
| 2. Paul, E. S., & Kaufman, S. B. (Eds.). (2014). The philosophy of creativity: New essays. OUP USA. | |
| 3. Potter, N. (1980). What is a designer. Reading, UK: Hyphen press. | |
| 4. Weisberg, R. W. (2006). Creativity: Understanding innovation in problem solving, science, invention, and the arts. John Wiley & Sons. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 15 | 10 |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 1 | 8 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 45 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
| Toplam | 19 | 98 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Tasarım odağında yaratıcı problem tanımlama, çözüme yönelik fikir geliştirme, eleştirel düşünme ve edindiği bilgileri sentezleyerek çözüm önerileri oluşturur. | X | ||||
| 2 | Tasarım disiplininde kazanılan kapsamlı ve derinlemesine bilgiyi, akademik platformlarda etkin ve özgüvenli bir şekilde sunma yetkinliği kazanır. | X | ||||
| 3 | Tasarım projelerini ilk fikir aşamasından uygulamaya kadar etkin bir şekilde yönetme becerisi kazanır. | X | ||||
| 4 | Tasarım alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve araştırma sonuçlarını yorumlar ve sürece dahil eder. | X | ||||
| 5 | Teorik tasarım bilgilerini pratiğe dökme ve yenilikçi çözümler üretebilme yeteneği kazanır. | X | ||||
| 6 | Uluslararası ortamlarda sözlü ve yazılı iletişim kurabilme ve tasarım alanı odaklı gündemi takip eder. | X | ||||
| 7 | Hem bireysel hem de takım tabanlı projelerde etkin rol alır ve bu projelerin yönetimini üstlenebilme becerisi kazanır. | X | ||||
| 8 | Sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve çevresel bağlam ve farklılıkların bilinci ile insanın, toplumun ve çevrenin yararını gözetir. | X | ||||
| 9 | Tasarım alanında sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | ||||
| 10 | Tasarım alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
| 11 | Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayış kazanır. | X | ||||
| 12 | Tasarım alanında değişen bağlamların ve gerekliliklerin farkında olarak yaşam boyu öğrenme motivasyonuna ve yetkinliğine sahiptir. | X | ||||
| 13 | Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar, kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayış kazanır. | X | ||||
| 14 | Tasarım fikirlerini iki ve üç boyutlu olarak, bilgi teknolojileri ve yapay zeka uygulamalarını içeren yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanarak ifade etme becerisi kazanır. | X | ||||
| 15 | Endüstriyel Tasarım kapsamına giren malzeme ve üretim teknolojilerini, yazılımları öğrenme ve tasarım sürecinde kullanır. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 12 | 1 | 12 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 2 | 2 | 4 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 3 | 6 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 75 | ||
