AKTS - Kullanıcı Deneyimi Odaklı Tasarım
Kullanıcı Deneyimi Odaklı Tasarım (EUT455) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kullanıcı Deneyimi Odaklı Tasarım | EUT455 | Alan Seçmeli | 1 | 2 | 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Öğrencilerin kullanıcı deneyimi odaklı tasarıma ilişkin konularda fikir sahibi olması, prototip araçları ile tanışması ve uygulama yaparak öğrendiklerini pekiştirmesi. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Bir tasarım problemini belirlemek ve paylaşılan yöntemleri ve araçları uygulayarak bir kullanıcı odaklı deneyim tasarım projesi yürütmek için ilgili metodoloji ve araçlara ilişkin teorik bir arka plan ve anlayış kazanmak. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Derse giriş | |
| 2 | Bilişsel süreçler | |
| 3 | Kullanılabilirlik, Deneyim tasarımı | |
| 4 | Kullanıcı deneyimi, Kullanıcı araştırmaları, Araştırma-ihtiyaç analizleri | |
| 5 | Bilgi mimarisi | |
| 6 | Ara sınav | |
| 7 | Akış diyagramı ve senaryolar, Kullanıcı deneyim haritası, Senaryo-kullanıcı eşleşmesi | |
| 8 | Prototipleme | |
| 9 | Grafik kullanıcı arayüzü (GUI) | |
| 10 | Ara sınav | |
| 11 | Değerlendirme süreçleri | |
| 12 | Kullanıcı deneyimi tasarlamak için kullanılan prototip araçlar | |
| 13 | Projenin uygulanması | |
| 14 | Projenin uygulanması | |
| 15 | Projenin uygulanması | |
| 16 | Final sınav |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. • Nielsen, J. (2001). Usability Engineering. AP Professional: CA. |
|---|---|
| 2. • Branaghan, R. J., & Lafko, S. (2019). Cognitive ergonomics. In Clinical Engineering Handbook, Second Edition (pp. 847-851). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-813467-2.00121-8 | |
| 3. • Bennett, K.B., Nagy, A.L., Flach, J.M. (1997). Visual displays, Handbook of Human Factors and Ergonomics. Ed. By Gavriel Salvendy, John Wiley and Sons, NY, pp. 659-697. | |
| 4. • Bridger R.S. (2018). Introduction to Human Factors and Ergonomics. (Fourth Edition). London:Taylor & Francis. | |
| 5. • Buxton, B. (2007). Sketching User Experiences - Getting the design right and the right design. Morgan Kaufmann: CA. | |
| 6. • Lindsay, P. H., & Norman, D. A. (1972). Human Information Processing: An Introduction to Psychology. New York: Academic Press. | |
| 7. • Kumar, R. (2005). Human Computer Interaction, Firewall Media. | |
| 8. • Norman D.A. (1988). The Design of Everyday Things. Currency Doubleday: NewYork. | |
| 9. • Preece J., Sharp, H., Rogers, Y. (2015). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, 4th edition, Wiley. | |
| 10. • Sherekar, S. M. (2016). The Computer Science with HCI, Journal of Computer Engineering, 52-54, e-ISSN: 2278-0661, p-ISSN: 2278-8727 | |
| 11. • https://sherpa.blog/kitap |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 1 | 5 |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 1 | 15 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 5 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Tasarım odağında yaratıcı problem tanımlama, çözüme yönelik fikir geliştirme, eleştirel düşünme ve edindiği bilgileri sentezleyerek çözüm önerileri oluşturur. | |||||
| 2 | Tasarım disiplininde kazanılan kapsamlı ve derinlemesine bilgiyi, akademik platformlarda etkin ve özgüvenli bir şekilde sunma yetkinliği kazanır. | |||||
| 3 | Tasarım projelerini ilk fikir aşamasından uygulamaya kadar etkin bir şekilde yönetme becerisi kazanır. | |||||
| 4 | Tasarım alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve araştırma sonuçlarını yorumlar ve sürece dahil eder. | |||||
| 5 | Teorik tasarım bilgilerini pratiğe dökme ve yenilikçi çözümler üretebilme yeteneği kazanır. | |||||
| 6 | Uluslararası ortamlarda sözlü ve yazılı iletişim kurabilme ve tasarım alanı odaklı gündemi takip eder. | |||||
| 7 | Hem bireysel hem de takım tabanlı projelerde etkin rol alır ve bu projelerin yönetimini üstlenebilme becerisi kazanır. | |||||
| 8 | Sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve çevresel bağlam ve farklılıkların bilinci ile insanın, toplumun ve çevrenin yararını gözetir. | |||||
| 9 | Tasarım alanında sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||
| 10 | Tasarım alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
| 11 | Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayış kazanır. | |||||
| 12 | Tasarım alanında değişen bağlamların ve gerekliliklerin farkında olarak yaşam boyu öğrenme motivasyonuna ve yetkinliğine sahiptir. | |||||
| 13 | Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar, kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayış kazanır. | |||||
| 14 | Tasarım fikirlerini iki ve üç boyutlu olarak, bilgi teknolojileri ve yapay zeka uygulamalarını içeren yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanarak ifade etme becerisi kazanır. | |||||
| 15 | Endüstriyel Tasarım kapsamına giren malzeme ve üretim teknolojilerini, yazılımları öğrenme ve tasarım sürecinde kullanır. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 1 | 2 | 2 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 5 | 10 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 75 | ||
