AKTS - Bilimsel Oyuncak Tasarımı

Bilimsel Oyuncak Tasarımı (EUT453) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Bilimsel Oyuncak Tasarımı EUT453 1 2 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Yrd. Doç. Dr. Ezgi İlhan
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Oyuncak tasarımı yapımında bilimsel kavramların kullanılması, çocukların oynayarak bilimsel farkındalığa ulaşmasının sağlanması, bilimsel oyuncak tasarımı için gerekli alet kullanma el becerisinin geliştirilmesi, bilimsel oyuncak türlerinin tanıtımı.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bilimsel kavramların oyuncak tasarımına katkıda bulunacak dönüşüm sürecini deneyimler,
  • Bilimsel oyuncak tasarımı için gerekli alet kullanma el becerisini kazanır,
  • Bilimsel oyuncak türlerinin tanır
  • Bilimsel oyuncakların sergilendiği mekanları tanır
  • Bilimsel oyuncakların sergi düzeneklerini tasarlar
Dersin İçeriği Optik, akustik ve elektirik atölyelerinde alet kullanarak öğrencilerin el becerilerinin geliştirilmesi; Ankara?daki bilim müzesi ve bilim merkezlerini ziyaret ederek büyük boyutlardaki bilimsel oyuncakların gözlemlenmesi; tasarlanan ve üretilen tüm bilimsel oyuncakların sergilenmesi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma, dersin tanıtımı, grupların oluşturulması, grup projesinin tespiti. Ankara’daki bilim merkezlerinin paylaşımı.
2 Bilimsel oyuncak nedir? Nerelerde kullanılır? Neden yapılması ve oynanması gerekir? Eğitim sistemindeki yeri nedir? Bilimsel oyuncaklar sadece çocuklar için midir? Bilimin gelişmesine ve toplumların geleceğine bir katkısı var mıdır? İnteraktif bir tartışma ortamında sunum yapılacak. Eğlenceli Bilim Merkezinde bulunan bilimsel oyuncaklar incelenecek. Atölyeler için gerekli malzeme listesi verilecek. Toplu temin için öğrenciler görevlendirilecek. Ders saati dışında bütün öğrencilerle Ankara Çocuk Müzesi ve Bilim Merkezi ziyareti Sunum Hazırlama
3 Optik Atölyesi • Elektromanyetik Dalga Spektrumunun tanıtımı. Görünen ışık bölgesinin gösterilmesi. Işığı geçirmeyen, yarı geçiren ve tam geçiren malzemlerin tanımı. Cam ve aynanın tarihçesi. Ayna tipleri. Aynaların kullanım yerleri. • Periskop yapımı Sunum Hazırlama Periskop malzemelerinin temini
4 • Kaleydeskop yapımı • Kaleydograf yapımı Ders saati dışında bir grup öğrenci MTA Tabiat Tarihi Müzesini gezecek Kaleydeskop ve kaleydograf malzemelerinin temini
5 • MTA Tabiat Tarihi Müzesi; müzeyi gezen grup anlatacak (15 dakika) • Sonsuz görüntü oluşturan mumluk yapımı • Hışır naylon ve yapraklardan doku oluşturma. • Oluşturulan yarı saydam malzemeden bir ürün tasarlanması Sunum hazırlama Sonsuz görüntü oluşturan mum ve hışır naylondan doku oluşturulması malzemelerinin temini
6 Akustik Atölyesi • Ses nedir? Özellikleri nelerdir? Konuşurken hangi frekanstaki sesleri kullanırız? İnsan kulağına zararlı sesler. Farklı malzemelerde ses nasıl yayılır? Ses izolasyonu nasıl yapılır? Mikrofon ve hoparlörün özellikleri nelerdir? • Yağmur çubuğu yapımı Sunum hazırlama Yağmur çubuğu malzemelerinin temini
7 • Vuvuzela yapımı • Taraftar düdüğü yapımı Ders saati dışında bir grup öğrenci Feza Gürsey Bilim ve Teknoloji Müzesini gezecek Vuvuzela ve taraftar düdüğü malzemelerinin temini
8 • Feza Gürsey Bilim ve Teknoloji Müzesi; müzeyi gezen grup anlatacak (15 dakika) • Grup projeleriyle ilgili neler yapıldığının anlatılması Sunum hazırlanması Grupların hazırlık yapması
9 Elektirik Atölyesi • Elektirikte güvenlik. Elektirik enerji kaynakları nelerdir? Alternatif akım ve doğru akımın avantaj ve dezavantajları. Temiz enerji kaynakaları. Pil voltajı ölçmeyi öğrenme. • Lehim yapmayı öğrenme. Kablolardan zincir yapma. Topraklama kablosu ile dekoratif objeler tasarlama. • Topraklı ve topraksız fiş yapmayı öğrenme Ders saati dışında bir grup öğrenci Çengelhan Rahmi Koç Bilim ve Teknoloji Müzesini gezecek Sunum hazırlanması Çeşitli tipte pil temini, voltmetre, montaj ve topraklama kablosu, havya, lehim teli, çekiç, topraklı ve topraksız fişler, ikili ve topraklı kablo temini
10 • Çengelhan Rahmi Koç Bilim ve Teknoloji Müzesi; müzeyi gezen grup anlatacak (15 dakika) • Basit devre kurma (LED ve Buzzer ile) • Işıklı kartpostal tasarımı Sunu hazırlanması Kartpostalı tasarlayıp gelecekler Malzeme temini
11 • Yatakta okuma gözlüğü yapımı • Çok renkli gece lambası yapımı Gece lambasını tasarlayıp gelecekler Malzeme temini
12 • Motor kullanarak devre kurulması • Fan yapılması • Mini süpürge yapılması Malzeme temini
13 Teorik ve uygulamalı ara sınav
14 Grup projelerine çalışılması Proje geliştirme
15 Grup projelerine çalışılması Proje geliştirme
16 Grup projeleri ve ders boyunca yapılan projeler sergilenir Sergi

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. 1-Alan Bartholomew, Electric Gadgets and Gizmos, Kids Can Press. 2-Neil Ardley, 101 Great Science Experiments, DK Publishing, inc. 3-Ed Sobey, Inventing Toys Kids Having Fun Learning Science, Zephyr Press.
2. 4- Ed Sobey, The Way Toys Work, Chicago Review Press. 5-Georgina Andrews ve Kate Knighton, 100 Bilimsel Deney,TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları. 6- Domenico Laurenza, Leonardo’nun Makineleri, Pegasus Yayınları.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 15 10
Laboratuar - -
Uygulama 3 5
Alan Çalışması 3 5
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 10
Projeler 15 15
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 25
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 39 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tasarım odağında yaratıcı problem tanımlama, çözüme yönelik fikir geliştirme, eleştirel düşünme ve edindiği bilgileri sentezleyerek çözüm önerileri oluşturabilme X
2 Tasarım disiplininde kazanılan kapsamlı ve derinlemesine bilgiyi, akademik platformlarda etkin ve özgüvenli bir şekilde sunma yetkinliğe sahip olma X
3 Tasarım projelerini ilk fikir aşamasından uygulamaya kadar etkin bir şekilde yönetme becerisine sahip olma X
4 Tasarım alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve araştırma sonuçlarını yorumlama ve sürece dahil etme
5 Teorik tasarım bilgilerini pratiğe dökme ve yenilikçi çözümler üretebilme yeteneğine sahip olma
6 Uluslararası ortamlarda sözlü ve yazılı iletişim kurabilme ve tasarım alanı odaklı gündemi takip edebilme
7 Hem bireysel hem de takım tabanlı projelerde etkin rol alabilme ve bu projelerin yönetimini üstlenebilme becerisine sahip olma X
8 Sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve çevresel bağlam ve farklılıkların bilinci ile insanın, toplumun ve çevrenin yararını gözetme
9 Tasarım alanında sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahip olma
10 Tasarım alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirme
11 Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahip olma
12 Tasarım alanında değişen bağlamların ve gerekliliklerin farkında olarak yaşam boyu öğrenme motivasyonuna ve yetkinliğine sahip olma
13 Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar, kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahip olma X
14 Tasarım fikirlerini iki ve üç boyutlu olarak, bilgi teknolojileri ve yapay zeka uygulamalarını içeren yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanarak ifade etme becerisine sahip olma
15 Endüstriyel Tasarım kapsamına giren malzeme ve üretim teknolojilerini, yazılımları öğrenme ve tasarım sürecinde kullanma

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama 3 1 3
Derse Özgü Staj 3 1 3
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 2 1 2
Sunum/Seminer Hazırlama 1 1 1
Projeler 15 1 15
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 1 1
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 2 2
Toplam İş Yükü 75