AKTS - Endüstri Ürünleri Tasarımı ve Kültür Tarihi
Endüstri Ürünleri Tasarımı ve Kültür Tarihi (EUT491) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Endüstri Ürünleri Tasarımı ve Kültür Tarihi | EUT491 | Alan Seçmeli | 1 | 2 | 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Alan Seçmeli Ders |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Anadolu’daki kültür ve uygarlıklar kronolojik olarak, tanıtılarak sanat, siyasi ilişkiler, din, ticaret, bilim ve teknolojik gelişmelerin, komşu kültür bölgeleri ile olan etkileşimlerinin kavranması amaçlanır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Anadolu?daki en eski toplulukların zaman içinde gerçekleştirdikleri sanat, teknoloji, mimari, dil, yazı, sosyo-ekonomik yapı, siyasal, iktisadi, kültürel ve dinsel faaliyetleri, Anadolu dışındaki kültürlerle olan ilişkilerinin kronolojik bir düzen içinde incelenmesi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ders içeriği hakkında bilgi. Temel terminolojinin tanıtımı. “Kültür” kelimesi hangi konuları kapsar? Kültürün tanımı ve tarihi altyapısı ile kültür tarihi tartışmaları. Yapılaşmış çevreye, geleneklerdinler sanat, ulaşım, mobilya-kostüm-takı, gündelik yaşam açısından kısa bir bakış. | Verilen kaynakların okunması |
| 2 | “Neanderthal”den “ Neolithic” insana doğru bilginin derlenmesinin hikayesi. Kabileden medeniyete doğru bir macera. Ödev konusunun verilmesi | Verilen kaynakların okunması |
| 3 | “Bereketli Hilal”; Orta Doğu medeniyetlerin beşiği. Orta Doğu ve Küçük Asya’da Tunç Çağları I Fenikeliler, Hititler | Verilen kaynakların okunması |
| 4 | Orta Doğu ve Küçük Asya’da Tunç Çağları II Frigler ve komşuları Mısırlılar. | Verilen kaynakların okunması |
| 5 | Ion dünyasından Romaya bir yolculuk. Mekan kompozisyonunda temel değişim. | Verilen kaynakların okunması |
| 6 | 1. Ara Sınav | Ara sınava hazırlık |
| 7 | Orta Çağ: Doğu’da aydınlanma, Batı’da karanlık dönem. | Verilen kaynakların okunması. 1.Ödev için hazırlık yapılması |
| 8 | Batı kültürünün yeniden doğuşu: nedenler ve sonuçlar. Güney Avrupa ile Anadolu karşılaştırması | Verilen kaynakların okunması. 1.Ödev için hazırlık yapılması |
| 9 | Yeni bir anlayışa doğru; Batı’da ve Doğu’da lüks. | Verilen kaynakların okunması. 1.Ödev için hazırlık yapılması |
| 10 | Batı’nın Aydınlanma Çağı, Doğu’nun göreceli çöküşü. Kültürün işlevsel, bilimsel ve sosyal dönüşümü. Yapılaşmış çevreye yansıyan karmaşa. 1. Ödevin teslimi . 2. Ödev konusunun verilmesi | Verilen kaynakların okunması. |
| 11 | Yeni teknoloji ile hızlı ilerleme. Uzak Doğu’nun tanıştırdığı yeni estetik; Demire karşı çiçekler | Verilen kaynakların okunması. 2.Ödev için hazırlık yapılması |
| 12 | Ara sınav | Ara sınava hazırlık |
| 13 | Estetik görüşün sadeleşmesi.; mucitler ve taklitçiler. Gündelik hayatın emrindeki teknoloji. | Verilen kaynakların okunması. 2.Ödev için hazırlık yapılması |
| 14 | “Modernizm”in minimalizminden “Postmodernizm”in kaosuna/ karmaşasına. Gündelik hayata hükmeden teknoloji | Verilen kaynakların okunması. 2.Ödev için hazırlık yapılması |
| 15 | Op-Art Pop-Art’tan 21. Yüzyıla mekan, sanat ve moda. Ödevlerin teslimi | Verilen kaynakların okunması. |
| 16 | Final sınav için Genel Değerlendirme | Final sınav için Genel Değerlendirme |
Kaynaklar
| Diğer Kaynaklar | 1. E. Akurgal, Anadolu Kültür Tarihi, Ankara 1998 |
|---|---|
| 2. S.Gür, Anadolu Uygarlıkları ve Antik Şehirler, İstanbul 2007 | |
| 3. İ. Mellart, Çatalhöyük, Anadolu’da bir Neolitik Kent 2003 | |
| 4. M.Özdoğan, Neolithic in Turkey, 1999 | |
| 5. V. Sevin, Anadolu Arkeolojisi, İstanbul 2003 | |
| 6. M. Darga, Hitit Mimarlığı I, İstanbul 1985 | |
| 7. M.Darga, Hitit Sanatı, İstanbul, 1992 | |
| 8. S. Kostof, A Concise History of Architecture, London | |
| 9. W. H. MacNeill, Dünya Tarihi, İmge Yay., 2004, Ankara | |
| 10. E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, 1980,Istanbul |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 15 | 10 |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 2 | 10 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 20 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Tasarım odağında yaratıcı problem tanımlama, çözüme yönelik fikir geliştirme, eleştirel düşünme ve edindiği bilgileri sentezleyerek çözüm önerileri oluşturur. | X | ||||
| 2 | Tasarım disiplininde kazanılan kapsamlı ve derinlemesine bilgiyi, akademik platformlarda etkin ve özgüvenli bir şekilde sunma yetkinliği kazanır. | X | ||||
| 3 | Tasarım projelerini ilk fikir aşamasından uygulamaya kadar etkin bir şekilde yönetme becerisi kazanır. | X | ||||
| 4 | Tasarım alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve araştırma sonuçlarını yorumlar ve sürece dahil eder. | X | ||||
| 5 | Teorik tasarım bilgilerini pratiğe dökme ve yenilikçi çözümler üretebilme yeteneği kazanır. | X | ||||
| 6 | Uluslararası ortamlarda sözlü ve yazılı iletişim kurabilme ve tasarım alanı odaklı gündemi takip eder. | X | ||||
| 7 | Hem bireysel hem de takım tabanlı projelerde etkin rol alır ve bu projelerin yönetimini üstlenebilme becerisi kazanır. | X | ||||
| 8 | Sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve çevresel bağlam ve farklılıkların bilinci ile insanın, toplumun ve çevrenin yararını gözetir. | X | ||||
| 9 | Tasarım alanında sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | ||||
| 10 | Tasarım alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
| 11 | Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayış kazanır. | X | ||||
| 12 | Tasarım alanında değişen bağlamların ve gerekliliklerin farkında olarak yaşam boyu öğrenme motivasyonuna ve yetkinliğine sahiptir. | |||||
| 13 | Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar, kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayış kazanır. | |||||
| 14 | Tasarım fikirlerini iki ve üç boyutlu olarak, bilgi teknolojileri ve yapay zeka uygulamalarını içeren yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanarak ifade etme becerisi kazanır. | X | ||||
| 15 | Endüstriyel Tasarım kapsamına giren malzeme ve üretim teknolojilerini, yazılımları öğrenme ve tasarım sürecinde kullanır. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 1 | 16 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 2 | 2 | 4 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 2 | 4 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 75 | ||
