AKTS - Matematik Tarihi I
Matematik Tarihi I (MATH318) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Matematik Tarihi I | MATH318 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Matematik tarihine bir giriş sağlamak Antik çağlardan MS 16yy kadar, soyut ve uygulamalı matematiğin nasıl evrimleştiğini/geliştiğini kavratmak. Öğrencilere, matematiğin nasıl geliştiğini araştırmaya cesaretlendirmrk |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Tarih öncesi matematiği, Antik yakın doğu matematiği (Mezopotamya-Mısır, MÖ 3. millenyum?MÖ500), Yunan-Latin matematiği (MÖ 600 -MS 300), Çin matematiği (MÖ 2. millenyum ?MS1300), Hint matematiği (MÖ 800 ?MS 1600), İslam matematiği (MS 800?MS1500). |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tarih öncesi matematik | Webten ilgili konuyu tara. |
| 2 | Yakın Orta Doğu (Mezapotamya MÖ 3000-MS 500) | Webten ilgili konuyu tara. |
| 3 | Antik Mısır ( MÖ 3000-MS 500) | Webten ilgili konuyu tara. |
| 4 | Yunan ve latin Matematiği (MÖ 600-MS100) | Webten ilgili konuyu tara. |
| 5 | Yunan ve latin Matematiği (MS 100-MS300) | Webten ilgili konuyu tara. |
| 6 | Çin Matematiği (MÖ 2000-MS 1300) | Webten ilgili konuyu tara. |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Hint Matematiği (MÖ 800--MS1600) | Webten ilgili konuyu tara. |
| 9 | İslam Matematiği (MS 800-MS1600): Giriş. | Webten ilgili konuyu tara. |
| 10 | El Harazmi, El Cevheri,i, El-Kindi, Hunayn, Banu Musa Ahmad, Banu Musa al-Hasan, Banu Musa Muhammed | Webten ilgili konuyu tara. |
| 11 | Al-Mahani, Thabit, Ahmed, Abu Kamil, al-Battani, Sinan, Al-Nayrizi, Al-Khazin | Webten ilgili konuyu tara. |
| 12 | Ibrahim, al-Uqlidisi, Abu'l-Wafa, al-Quhi, Al-Khujandi, al-Sijzi, Yunus | Webten ilgili konuyu tara. |
| 13 | El-Karaji, al-Haitam, Mansur, el-Biruni, Avicenna, el-Baghdadi, El-Jayyani, Al-Nasawi | Webten ilgili konuyu tara. |
| 14 | Khayyam, Aflah, el-Samawal, el-Tusi, Sharaf, el-Tusi, Nasir, el-Maghribi, el-Samarqandi, el-Banna | Webten ilgili konuyu tara. |
| 15 | El-Farisi, El-Khalili, Qadi Zada, El-Kashi, Ulugh Bey, el-Umawi, el-Qalasadi | Webten ilgili konuyu tara. |
| 16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Carl B. Boyer, A History of Mathematics, New York: John Wiley, second edition, 1989. ISBN 0-471-09763-2. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. David M. Burton, The History of Mathematics: An Introduction, Boston: Allyn and Bacon, third edition, 1985, ix + 678pp. ISBN 0-697-16089-0. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 60 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 3 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik lisans programından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak matematik temelli lisansüstü programlarda, kamu veya özel sektörde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak için yeterli bilgiye sahip olur. | X | ||||
| 2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun araç-gereçleri kullanarak ortaöğretime uyarlar ve aktarır. | X | ||||
| 3 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, matematik veya uygulandığı alanlardaki güncel problemleri modelleme ve çözüm için gerekli olan matematiksel yöntemleri seçme, kullanma, geliştirme ve çözme becerisine sahip olur. | X | ||||
| 4 | Analitik düşünme yeteneğine sahip olur ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır. | X | ||||
| 5 | Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X | ||||
| 6 | Karar süreçlerinin ihtiyaç duyacağı verileri toplama, analiz etme, yorumlama ve istatistiksel yöntemleri kullanabilme becerisine sahip olur. | X | ||||
| 7 | Matematiğin doğrudan veya dolaylı olarak kullanıldığı alanlarda çalışma yapabilecek düzeyde bilgiye sahip olur ve yaşam boyu öğrenmenin bilinci ile mesleki bilgi ve becerilerini yeniler. | X | ||||
| 8 | Matematiğin kullanıldığı alanlarda bireysel olarak veya takımlarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | X | ||||
| 9 | Matematik veya uygulama alanlarındaki bilgileri izleyecek ve meslektaşları ile iletişim kuracak düzeyde İngilizce bilir. | X | ||||
| 10 | Görüş ve düşüncesini nicel ve nitel verilerle destekleyerek açık ve anlaşılabilir biçimde yazılı ve sözlü ifade eder, paydaşlarıyla iletişim kurar. | X | ||||
| 11 | Matematik veya uygulama alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini dikkate alan mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | |||
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Toplam İş Yükü | 0 | ||
