AKTS - Ürün Tasarımında Mekanizma ve Detay
Ürün Tasarımında Mekanizma ve Detay (EUT224) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ürün Tasarımında Mekanizma ve Detay | EUT224 | 4. Dönem | 2 | 1 | 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilerin ürün tasarım sürecinde kullanabilecekleri mekanizmalar ve ürün detayları hakkında bilgi sahibi olmalarıdır |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Temel strüktür kavramlarının tanıtılması ve basit malzemelerle uygulama projeleri oluşturulması; malzemelerin fiziksel ve mekanik özelliklerinin tanıtılması; yük, kuvvet, basınç konularının irdelenmesi, objelerin ve malzemelerin sertlik ve esneklik gibi özelliklerinin ve germe, sıkıştırma, bükme ve kıvırma gibi eylemlerin incelenmesi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma, ders programının tanıtılması ve içeriğe dair genel haritanın üzerinden dönemin birlikte gözden geçirilmesi. | |
| 2 | Konu anlatımı: Malzemelerin özellikleri, temel strüktür kavramları, kuvvet, moment, yükler | |
| 3 | Konu anlatımı: Endüstriyel Tasarımda kullanılan strüktür tipleri. Ödev tanıtımı: Strüktür | |
| 4 | Strüktür ödevi sunumları ve tartışma | |
| 5 | Konu anlatımı: Basit makineler, kaldıraçlar, makaralar, tekerlek ve aks, eğik düzlem ve kamalar | |
| 6 | Konu anlatımı: Bağlantı parçaları, rulman, yaylar, dişliler | |
| 7 | Konu anlatımı: Güç kaynakları ve motorlar Sınıf içi aktivite: Mekanizma ödevinin verilmesi, grupların oluşturulması | |
| 8 | Mekanizma ödevi sunumları ve tartışma | |
| 9 | Konu Anlatımı: Plastik imalattan ve ürün biçiminden kaynaklanan detaylar Araştırma konusu: Plastik ürün örnekleri tespiti | |
| 10 | Ürün Çözümleme: Ürün örneklerinin incelenmesi ve çözümlemeye uygunluk kıstaslarının tartışılarak değerlendirilmesi. | |
| 11 | Ürün Çözümleme: Doğru sökme ve fotoğraflama sürecinin nasıl yürütüleceğinin uygulama yapılarak birlikte tartışılması. | |
| 12 | Ürün Çözümleme: Detay tespiti ve çizimi konusunda örnekler üzerinden tartışmalar ve uygulamaya geçiş. | |
| 13 | Ürün Çözümleme: Detay çizimi. | |
| 14 | Final uygulamada analizi yapılacak ürünlerinin gözden geçirilmesi, ürün analizinin doğru sunumunun nasıl olacağı tartışması üzerinden ortak şablon hazırlanması |
Kaynaklar
| Diğer Kaynaklar | 3. Ertaş, D. G., & Bayazıt, N. (2009). Endüstri ürünleri tasarımında strüktür. Itüdergisi/a, 8(1), 90–102. |
|---|---|
| 4. Günal Ertaş, D., & Bayazıt, N. (6-8 Ekim). Strüktür ve malzeme özelliklerinin endüstriyel ürün tasarımına etkisi. 2. Ulusal Yapı Malzemesi Kongresi, İstanbul. | |
| 5. Roberts, D. (2010). Making Things Move DIY Mechanisms for Inventors, Hobbyists, and Artists. McGraw-Hill. | |
| 5. Lesko, J. (2008). Industrial Design: Materials and manufacturing guide. New Jersey: John Wiley & Sons. | |
| 6. Engel, H. (2004). Strüktür Sistemleri. Tasarım Yayın Grubu. | |
| 6. MEB. (2012). Mekanizma Yapımı. | |
| 7. MEB. (2014). Basit Mekanizmalar |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 15 | 10 |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | 3 | 45 |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 2 | 20 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 20 |
| Toplam | 21 | 95 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Tasarım odağında yaratıcı problem tanımlama, çözüme yönelik fikir geliştirme, eleştirel düşünme ve edindiği bilgileri sentezleyerek çözüm önerileri oluşturur. | X | ||||
| 2 | Tasarım disiplininde kazanılan kapsamlı ve derinlemesine bilgiyi, akademik platformlarda etkin ve özgüvenli bir şekilde sunma yetkinliği kazanır. | X | ||||
| 3 | Tasarım projelerini ilk fikir aşamasından uygulamaya kadar etkin bir şekilde yönetme becerisi kazanır. | X | ||||
| 4 | Tasarım alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve araştırma sonuçlarını yorumlar ve sürece dahil eder. | X | ||||
| 5 | Teorik tasarım bilgilerini pratiğe dökme ve yenilikçi çözümler üretebilme yeteneği kazanır. | X | ||||
| 6 | Uluslararası ortamlarda sözlü ve yazılı iletişim kurabilme ve tasarım alanı odaklı gündemi takip eder. | X | ||||
| 7 | Hem bireysel hem de takım tabanlı projelerde etkin rol alır ve bu projelerin yönetimini üstlenebilme becerisi kazanır. | X | ||||
| 8 | Sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve çevresel bağlam ve farklılıkların bilinci ile insanın, toplumun ve çevrenin yararını gözetir. | X | ||||
| 9 | Tasarım alanında sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | ||||
| 10 | Tasarım alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
| 11 | Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayış kazanır. | X | ||||
| 12 | Tasarım alanında değişen bağlamların ve gerekliliklerin farkında olarak yaşam boyu öğrenme motivasyonuna ve yetkinliğine sahiptir. | X | ||||
| 13 | Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar, kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayış kazanır. | X | ||||
| 14 | Tasarım fikirlerini iki ve üç boyutlu olarak, bilgi teknolojileri ve yapay zeka uygulamalarını içeren yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanarak ifade etme becerisi kazanır. | X | ||||
| 15 | Endüstriyel Tasarım kapsamına giren malzeme ve üretim teknolojilerini, yazılımları öğrenme ve tasarım sürecinde kullanır. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 2 | 4 | 8 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 86 | ||
