AKTS - Eleştirel Düşünmeye Giriş

Eleştirel Düşünmeye Giriş (HUM323) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Eleştirel Düşünmeye Giriş HUM323 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
yok
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Staff
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencilere fikirlerin, savunuların, varsayımların ve usavurma çeşitlerinin analiz edilmesi ve ayrıca yanlış düşünme biçimlerinin belirlenmesi gibi eleştirel düşünmenin temel kavramlarını öğretmektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Fikirler arasındaki bağlantıları anlar. - Fikirlerini açık ve anlaşılır bir şekilde formüle eder. - Savunuları belirler, kurgular ve değerlendirir. - Bir varsayımın ve bir kararın artılarını ve eksilerini değerlendirir. - Usavurmadaki tutarsızlıkları ve yanlışlıkları saptar. - Sorunları sistematik bir şekilde analiz eder. - Fikirlerin konuyla ilgisini ve önemini belirler. - Kendi inançlarını ve fikirlerini gerekçelendirir.
Dersin İçeriği Anlaşılır şekilde yazma ve düşünme, uslamlamaların ve savunuların çeşitlerini öğrenme ve analiz etme, akılcı kararlar alma, yanlış düşünme biçimlerini öğrenme gibi konuların irdelenmesi ve tartışılması, tüm bunları anlaşılır kılmak adına yapılacak olan alıştırmalar.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Konuya Giriş. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 1-9. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 1-20. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 3-26.
2 Anlaşılır Biçimde Düşünme ve Yazma. Tanımlar. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 11-31. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 168-215. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 27-54.
3 Gerekli ve Yeterli Koşullar. Dilsel Tuzaklar. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 33-52. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 108-142. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 55-72.
4 Doğruluk. Temel Mantık. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 53-67. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 216-240. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 73-88.
5 Savunuları Belirlemek. Geçerli ve Tutarlı Savunular. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 69-85. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 21-61. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 89-105.
6 Tümevarımlı Usavurma. Savununun Haritalandırılması. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 87-105. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 61-80. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 105-117.
7 Ara sınav Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular
8 Savununun Analiz Edilmesi. Bilimsel Usavurma. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 107-124. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 81-107. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 118-144.
9 Mill’in Kullandığı Yöntemler. Neden-Sonuç İlişkisi Üzerine Usavurma. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 125-140. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 241-282. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 144-168.
10 Nedensel Süreçlerin Şemalandırılması. İstatistik ve Olasılık. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 141-157. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 283-321. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 169-184.
11 Değerler Üzerine Düşünme. Yanlış Düşünce. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 159-184. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 143-167. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 202-227.
12 Bilişsel Önyargılar. Benzeşim Yoluyla Usavurma. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 185-199. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 322-334. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss.228-241.
13 Akılcı Kararlar Alma. Yaratıcılık Nedir? Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 201-221. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 335-368. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 185-201.
14 Yaratıcı Düşünce Alışkanlıkları. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 223-231. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 369-432. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 242-265.
15 Genel Değerlendirme.
16 Genel Sınav Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Joe Y. F. Lau, An Introduction to Critical Thinking and Creativity: Think More, Think Better [Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün], New Jersey: Wiley, 2011.
2. Tracy Bowell, Gary Kemp, Critical Thinking: A Concise Guide [Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber], London: Routledge, 2010.
3. Peg Tittle, Critical Thinking: An Appeal to Reason [Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı], London: Routledge, 2011.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik lisans programından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak matematik temelli lisansüstü programlarda, kamu veya özel sektörde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak için yeterli bilgiye sahip olur.
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun araç-gereçleri kullanarak ortaöğretime uyarlar ve aktarır.
3 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, matematik veya uygulandığı alanlardaki güncel problemleri modelleme ve çözüm için gerekli olan matematiksel yöntemleri seçme, kullanma, geliştirme ve çözme becerisine sahip olur.
4 Analitik düşünme yeteneğine sahip olur ve sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır.
5 Bilgisayar bilimleriyle ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde temel yazılım bilgisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur.
6 Karar süreçlerinin ihtiyaç duyacağı verileri toplama, analiz etme, yorumlama ve istatistiksel yöntemleri kullanabilme becerisine sahip olur.
7 Matematiğin doğrudan veya dolaylı olarak kullanıldığı alanlarda çalışma yapabilecek düzeyde bilgiye sahip olur ve yaşam boyu öğrenmenin bilinci ile mesleki bilgi ve becerilerini yeniler.
8 Matematiğin kullanıldığı alanlarda bireysel olarak veya takımlarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
9 Matematik veya uygulama alanlarındaki bilgileri izleyecek ve meslektaşları ile iletişim kuracak düzeyde İngilizce bilir.
10 Görüş ve düşüncesini nicel ve nitel verilerle destekleyerek açık ve anlaşılabilir biçimde yazılı ve sözlü ifade eder, paydaşlarıyla iletişim kurar.
11 Matematik veya uygulama alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini dikkate alan mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 4 4
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Toplam İş Yükü 100