AKTS - Anadolu'da Mekânsal Evrim
Anadolu'da Mekânsal Evrim (ICM526) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Anadolu'da Mekânsal Evrim | ICM526 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Sosyal Bilimler Yüksek Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Anadolu’da iç ve dış mekanların geçirdiği evrimin değişim sürecinin irdelenmesi, temel özelliklerinin tanıtılması ve yeni tasarımlar için kullanılabilecek ögelerin analizinin yapılmasıdır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Anadolu örneği özelinden hareketle geleneksel ve yöresel mimaride kamusal ve sivil mimarlık örneği, yapıların mekânsal evrimi; mekânın yapı içi ve yakın çevresi ile ilişkisi; çeşitli coğrafyalardan gelen verilerin mekânı biçimlendirme ve değiştirme potansiyeli; sosyal, ekonomik ve siyasi gelişmelerin mekânın biçimlenmesindeki rolü ve etkileri; çağd |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Geleneksel ve Yöresel Mimari kavramlarının dünya ve Türkiye genelinde içerdiği anlam farklılıklarının açıklanması | Kaynakça üzerinden konu araştırma yapma. |
| 2 | Kamusal ve Sivil Mimarlık Yapılarının genel tanımı ve açılımı. | Tanımlar üzerinde ön araştırma yapma. |
| 3 | İbadet yapılarında iç mekan ve yakın çevre ilişkisi analizi + farklı görüş, inanç, coğrafya ve toplumsal verilerin iç ve dış mekanı biçimlendirmedeki rolü -; I- Anadolu dışı etkenler | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapma. |
| 4 | İbadet yapılarında iç mekan ve yakın çevre ilişkisi analizi + farklı görüş, inanç, coğrafya ve toplumsal verilerin iç ve dış mekanı biçimlendirmedeki rolü -; II- Anadolu etkenleri | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapma. |
| 5 | Güvenlik, ticaret ve yaşam sonrası yapılarında farklı coğrafya, ekonomi, güvenlik, siyasi görüş ve ritüellerin rolü ve mekana yansımaları | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapma. |
| 6 | Kentsel mekanı oluşturan sivil mimarlık örneklerinin yer seçim ölçütleri Sosyo-ekonomik işlevli yapılarda mekan kurgusu ve bu mekanları biçimlendiren ögeler ve kökenleri. | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapma. |
| 7 | Sosyo-kültürel işlevli yapılarda mekan kurgusu ve bu mekanları biçimlendiren ögeler ve kökenleri. | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapma. |
| 8 | Ara Sınav | Sınav için hazırlık . |
| 9 | Sivil Mimarlık Örneği olarak konutun mekansal evrimi ; Anadolu dışı ve Anadolu etkenleri ile bölgesel farklılıkların mekan kurgusuna yansımaları | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma. |
| 10 | Kent ölçeğinde geleneksel konutların yer seçim faktörleri, ulaşım, temiz su şebekesi,yeşil doku ve açık alan, parselde konum ile yapı ilişkisi. Konut ve yakın çevresinin tasarım bütünlüğü | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma. |
| 11 | Kentten birim yaşama ünitesine açık- yarı açık ve kapalı mekan kavramının mekansal analizi | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma. |
| 12 | Konutta iç ve dış mekanı biçimlendiren üçüncü boyut ögeleri, sanat ve zanaatın yeri | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma. |
| 13 | 19.yüzyılsonu ve 20. Yüzyıl başında Anadolu’da yeni teknoloji, görüş ve iletişim biçimlerinin işlevsel çeşitliliği ve mekanı dönüştürme süreci | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma. |
| 14 | 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren çok parçalı mekansal gelişme ve evrim sürecinin çöküşü | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma. |
| 15 | Hangi iç ve dış mekan özellikleri, hangi koşullarda geleceğe taşınabilir? Kentsel koruma ve kentsel arkeoloji ve yapı koruma ve yenileme nedir? Ödevlerin teslimi | Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapılması |
| 16 | Kültür mirasının mekansal evrim sürecindeki yeri, koruma-kullanma dengesinin sonuçlarının değerlendirilmesi. Ödevlerin teslimi | Yarıyıl içi konularının gözden geçirilmesi. |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Ed. Sey, Y., (1996) Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme, Istanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. Aktüre, S. (1978) 19. Yüzyıl Sonunda Anadolu Kenti Mekansal Yapı Çözümlemesi. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları. |
| 3. Sey, Y. (ed). 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları. | |
| 4. Aslanoğlu, İ. (2001) Erken Dönem Cumhuriyet Mimarlığı 1923-1938. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını. | |
| 5. Sözen, M. (1984) Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı, 1923-1983. Ankara:Türkiye İş Bankası. | |
| 6. Tankut, G. (1993) Bir Başkentin İmarı. Ankara: Anahtar Kitaplar Yayınevi | |
| 7. Akın, G. (1990) Asya Merkezi Mekan Geleneği,Ankara; Kültür Bakanlığı Yayını | |
| 8. Kuban D. (1995) Türk Hayatlı Evi, Istanbul; Ziraat Bankası Yayını |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 1 | 10 |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 2 | 70 |
| Sunum | 1 | 20 |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
| Genel Sınav/Final Juri | - | - |
| Toplam | 4 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 100 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | ||||
| 2 | Alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. | X | ||||
| 3 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. | X | ||||
| 4 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. | X | ||||
| 5 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. | X | ||||
| 6 | Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. | X | ||||
| 7 | Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. | X | ||||
| 8 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. | X | ||||
| 9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar ve gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | X | ||||
| 10 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. | X | ||||
| 11 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 15 | 1 | 15 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 22 | 22 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 2 | 20 | 40 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
