AKTS - Batılılaşma, Avrupalılaşma ve Türkiye
Batılılaşma, Avrupalılaşma ve Türkiye (KAM623) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Batılılaşma, Avrupalılaşma ve Türkiye | KAM623 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Takım/Grup Çalışması. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu ders, batılılaşma ve Avrupalılaşma yazınlarını ele alarak özellikle Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan itibaren yüzünü döndüğü yönü daha iyi anlamayı sağlamayı amaçlar. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Batılılaşma ve Avrupalılaşma yazınlarını ele alarak özellikle Türkiye Cumhuriyeti?nin kuruluşundan itibaren yüzünü döndüğü yönü anlamak; batılılaşmanın ve Avrupalılaşmanın siyasa yapım süreçleri üzerindeki etkisinin Türkiye özelinde değerlendirmesi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, temel kavramlar | |
| 2 | Batılılaşma Kavramı-Batılılaşma Tartışmaları | Ortaylı, İlber. (2018). Batılılaşma Yolunda. İstanbul: İnkılap Yayınları. |
| 3 | 19. Yüzyılda Osmanlı’da Batılılaşma Hareketleri | Zürcher, Erik Jan. (2004). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İetişim, ss. 59-136. |
| 4 | Cumhuriyet ve Batılılaşma | Atay, Faruk. (2019). Türkiye Demokrasi Tarihi. Ankara: Nika, ss. 95-118. |
| 5 | Türkiye ve ABD: Truman Doktrini ve Marshall Yardımı | Zürcher, Erik Jan. (2004). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İetişim, ss. 299-320. |
| 6 | Türkiye ve Avrupa: Avrupalı olma ideali | Berkes, Niyazi. (2002). Türkiye’de Çağdaşlaşma. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. |
| 7 | Türkiye AB İlişkileri: Dünden Bugüne | Akçay, Belgin ve Sinem Akgül Açıkmeşe. (2017). Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri. Ankara: Seçkin. |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Avrupalılaşma Kavramı | Yazgan, Hatice. (2012). Bir Kavramsal Çerçeve Olarak “Avrupalılaşma”: Kapsam, Gereklilik ve Sınırlar, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (4): 123-140. |
| 10 | Avrupalılaşma Kuramları | Akçay, Belgin ve İlke Göçmen (ed). (2014). Avrupa Birliği: Tarihçe, Teoriler, Kurumlar ve Politikalar, Ankara: Seçkin, ss: 661-683. |
| 11 | Avrupalılaşma ve Demokratikleşme | Akçay, Belgin ve İlke Göçmen (ed). (2014). Avrupa Birliği: Tarihçe, Teoriler, Kurumlar ve Politikalar, Ankara: Seçkin, ss: 685-703. |
| 12 | Türkiye’de Avrupalılaşma Etkisi | Uğur, Ömer ve Metin Aksoy. (2015). Avrupalılaşma Kavramı ve Türkiye’nin Demokratikleşme Sürecine Etkisi. KTÜ SBE Sos. Bil. Dergisi, (10): 163-180. |
| 13 | Karşılaştırmalı Yöntem ile Avrupalılaşma Deneyimi | Akçay, Belgin ve Sinem Akgül Açıkmeşe. (2017). Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri. Ankara: Seçkin, ss: 167: 197. |
| 14 | Batılılaşma ve Avrupalılaşma Yazınında Güncel Tartışmalar | Gençkal Eroler, Elif ve Rahime Süleymanoğlu Kürüm. (2021). Türkiye’de Medyadaki “Medenileşme” Algısında Avrupa Temsili: Suriyeli Göçmen Krizi Dönemi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (69): 1-19. |
| 15 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Ataay, Faruk. (2019). Türkiye Demokrasi Tarihi. Ankara: Nika. |
|---|---|
| 2. Zürcher, Erik Jan. (2004). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İetişim. | |
| 3. Akçay, Belgin ve Sinem Akgül Açıkmeşe. (2017). Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri. Ankara: Seçkin. | |
| 4. Akçay, Belgin ve İlke Göçmen (ed). (2014). Avrupa Birliği: Tarihçe, Teoriler, Kurumlar ve Politikalar, Ankara: Seçkin. | |
| Diğer Kaynaklar | 5. Ortaylı, İlber. (2018). Batılılaşma Yolunda. İstanbul: İnkılap Yayınları. |
| 6. Berkes, Niyazi. (2002). Türkiye’de Çağdaşlaşma. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | |
| 7. Uğur, Ömer ve Metin Aksoy. (2015). Avrupalılaşma Kavramı ve Türkiye’nin Demokratikleşme Sürecine Etkisi. KTÜ SBE Sos. Bil. Dergisi, (10): 163-180. | |
| 8. Yazgan, Hatice. (2012). Bir Kavramsal Çerçeve Olarak “Avrupalılaşma”: Kapsam, Gereklilik ve Sınırlar, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (4): 123-140. | |
| 9. Gençkal Eroler, Elif ve Rahime Süleymanoğlu Kürüm. (2021). Türkiye’de Medyadaki “Medenileşme” Algısında Avrupa Temsili: Suriyeli Göçmen Krizi Dönemi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (69): 1-19. | |
| 10. Heper, Metin. (2011). Türkiye’nin Siyasal Hayatı. İstanbul: Doğan Kitap. | |
| 11. Dedeoğlu, Beril. (2003). Dünden Bugüne Avrupa Birliği. İstanbul: Boyut Kitapları. | |
| 12. Dönmez, Rasim Özgür ve Gökhan Telatar. (2008). Küreselleşen Dünyada Avrupa Birliği. Ankara: Phoenix. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 10 | 20 |
| Sunum | 1 | 10 |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 13 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerine ait kavramsal ve teorik bilgi ve anlayışın, metodolojik kapasitenin bu disiplinlerde yeni bilgiler ortaya koyabilecek nitelikte geliştirilmesini sağlar. | X | ||||
| 2 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerine paralel sosyoloji, antropoloji, tarih vb disiplinlerde kapsamlı bir bilgi ve anlayışa hakim olunarak disiplinlerarası bir perspektif geliştirir. | X | ||||
| 3 | Niteliksel ve niceliksel araştırma metodoloji ve metotlarına dair bilgi sahibi olunması ve bu bilginin tez yazımında ve diğer araştırmalarda kullanılmasını sağlayacak bir kapasite geliştirilmesini sağlar. | X | ||||
| 4 | Edinilen teorik, metodolojik ve disiplinlerarası bilginin alandaki tartışmaları takip edebilmek, yorumlayabilmek ve literatürdeki mevcut problem ve eksiklikleri tespit ederek gidermek için eleştirel bir anlayışı geliştirir. | X | ||||
| 5 | Literatüre katkıda bulunacak nitelikte bir tez yazılması ve yayın yapılabilmesi için gereken akademik yazım prensip ve becerilerinin geliştirilmesini sağlar. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 15 | 3 | 45 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 10 | 2 | 20 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
