AKTS - Solunum Sistemi
Solunum Sistemi (MED204) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Solunum Sistemi | MED204 | 4. Dönem | 5 | 2 | 1 | 6 | 0 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| MED192 |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Solunum sisteminin gelişimi, yapısı ve işlevleri ile bu sistemle ilgili bozuklukların etiyopatogenezi, patolojisi, semptom ve bulguları, önlenmesi, tanı ve tedavi prensipleri hakkında bilgi kazandırmak; solunum sistemine yönelik temel tıbbi becerileri öğretmek |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Burun ve ilişkili yapıların anatomisi; farinks; larinks; trake ve akciğerlerin anatomisi; boynun ön ve lateral bölgeleri; boyun kökü; klinik anatomi; solunum sisteminin fonksiyonel organizasyonu; pulmoner ve alveolar ventilasyon; solunumun mekaniği; transport ve perfüzyon dinamikleri; akciğerin ventilasyon-perfüzyon özellikleri; solunumun regülasyonu; egzersizde solunum uyumu. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Komite hakkında genel bilgilendirme; Burun ve ilişkili yapıları; Farinks; Larinks; Boynun lateral ve anterior bölgeleri ve boyun kökü; Trake ve akciğer; Bölgesel ve klinik anatomi; Solunum sisteminin fonksiyonel organizasyonu; Akciğer hacim ve kapasitesi; Pulmoner ve alveolar ventilasyon | - |
| 2 | Solunumun mekaniği ve dinamik solunum fonksiyon testleri; Kan gazlarının taşınması; Difüzyon; Transport ve perfüzyon dinamikleri; Akciğerin ventilasyon-perfüzyon özellikleri; Solunumun regülasyonu; Egzersizde solunum uyumu; Üst solunum yolları bozuklukları ve neoplazileri; Orofarinks bozuklukları ve neoplazileri | - |
| 3 | Konjenital akciğer anomalileri; Kollaps; Pulmoner Ödem; Obstruktif ve restriktif pulmoner hastalıklar; Kronik difüz interstisiyal hastalıklar; Vasküler orijinli akciğer hastalıkları; Akciğer enfeksiyonları; Pulmoner neoplazileri; Plevral bozuklukları ve neoplazileri | - |
| 4 | Bronkodilatör ilaçlar; Antitussif ve ekspektoran ilaçlar; Mycobacterium tuberculosis; Mycobacterium avium kompleks; Legionellae; Bartonella; Chlamydia ve Chlamydophila; Influenza; Parainfluenza virüsleri; Adenovirüsler; RSV; İnsan metapnömovirüs; Rinovirüs ve Coronavirüsler; Paramiksovirüsler ve Rubella virüs; Kabakulak virüsü; Kızamık virüsü; Parvovirüsler ve diğer çocuk eksantem olguları; Poksvirüs | - |
| 5 | Burun; Paranazal sinüsler, koku epiteli, farinks ve larinks histolojik yapısı; Yüz, çeneler, damak, burun ve koku epitelinin gelişimi; Yüz ve oral bölge gelişim anomalileri | - |
| 6 | Trakea; Akciğer içi bronş ağacı; Lob, lobül, asinüs ve plevra histolojik yapısı; Akciğer dolaşımı; Solunum bölgesi; Alveoller; İnteralveolar septum; Kan-hava bariyeri histolojik yapısı; Larinks, trakea ve bronş ağacının, akciğerlerin gelişimi; Fötal solunum; Solunum sistemi gelişim anomalileri SINAV | - |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Gray's Atlas of Anatomy / Richard L. Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell, Richard M. Tibbitts, Paul E. Richardson. |
|---|---|
| 2. Sobotta Atlas of Human Anatomy / |c edited by F. Paulsen, J. Waschke ; translated by T. Klonisch, S. Hombach-Klonisch. | |
| 3. Goodman & Gilman's the Pharmacological basis of Therapeutics / editor, Laurence L. Brunton ; associate editors, Randa Hilal-Dandan, Björn C. Knollmann. | |
| 4. Histology and Cell Biology : An Introduction to Pathology / Abraham L. Kierszenbaum, Laura L. Tres | |
| 5. The Developing Human: Clinically Oriented Embryology, 10th Edition. Keith Moore | |
| 6. Cells, Tissues, and Disease : Principles of General Pathology / Guido Majno, Isabelle Joris. | |
| 7. Medical Physiology. 3rd Edition . Elsevier. Walter F Boron and Emile L Boulpaep | |
| 8. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology 13th ed. Saunders | |
| 9. Basic Medical Microbiology / Patrick R. Murray |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | 15 | 20 |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 80 |
| Toplam | 16 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | ||||
| 2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
| 3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | X | ||||
| 4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | X | ||||
| 5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | X | ||||
| 6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
| 7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | X | ||||
| 8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
| 9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | X | ||||
| 10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | ||||
| 11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | X | ||||
| 12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | X | ||||
| 13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | X | ||||
| 14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | X | ||||
| 15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | X | ||||
| 16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | X | ||||
| 17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | X | ||||
| 18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
| 19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | X | ||||
| 20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 6 | 15 | 90 |
| Laboratuar | 6 | 7 | 42 |
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 6 | 7 | 42 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 1 | 1 | 1 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 5 | 10 | 50 |
| Toplam İş Yükü | 225 | ||
