AKTS - Tarihi Yapıları Araştırma Yöntemleri
Tarihi Yapıları Araştırma Yöntemleri (ICM524) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarihi Yapıları Araştırma Yöntemleri | ICM524 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Sosyal Bilimler Yüksek Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Tarihi yapıların araştırılması, korunması ve restitüsyon projesi hazırlanması öncesi izlenecek bilimsel yöntemlerin öğretilmesi |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Tarihi yapılarda restorasyon ve onarım öncesi yapılması gereken restitüsyon raporuna yönelik araştırmalar; yapının hukuki durumu, koruma statüsü ile ilgili bilgilere nasıl ulaşılacağı, sit alanları, uluslar arası koruma kuramları; yapının bulunduğu bölgenin tarihi, arkeolojisi, tarihi coğrafyası, yapının inşasından mevcut duruma kadar geçirdiği ona |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin amacı, kapsamı, yöntemi ve kaynaklar hakkında bilgi | Ders hakkında ön bilgi toplama |
| 2 | Uluslararası Koruma Tarihi ve Kuramsal Temeli; Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Koruma | Konu hakkında okuma |
| 3 | Yasal çerçeve ve mevzuat; Korunması Gerekli Kültürel Miras ve Taşınmaz Kültür Varlıkları; Korunacak Değerler ve Değerlendirme Ölçütleri | Konu hakkında okuma |
| 4 | Uluslararası Koruma İlkeleri ve Kuramları; Tüzükler, İlkeler, Kararlar | Konu hakkında okuma |
| 5 | Tarihi Çevre, Yapıların Yasal Statüsü; Kurumlar, Koruma Kararları, Restorasyon ve Onarımlar için Arşiv Araştırmaları vb. | Konu hakkında okuma |
| 6 | Tarihi ve Arkeolojik Araştırmalar; Veri Toplama ve Analiz | Konu hakkında okuma |
| 7 | Mimarlık ve Sanat Tarihi Araştırmaları; Karşılaştırmalı Analiz | Konu hakkında okuma |
| 8 | Disiplinlerarası Çalışmalar; Teknik Araştırmalar, Malzeme Analizleri, Arkeometri, Raspa vb. | Konu hakkında okuma |
| 9 | Restitüsyon – Değişimler, Yapı Evreleri Araştırmaları | Konu hakkında okuma |
| 10 | Restitüsyon – Değişimler, Yapı Evreleri Araştırmaları- Proje Raporlama, Değerlendirmeler | Konu hakkında okuma |
| 11 | Sunuş, Bilgilendirme, Yayın | Konu hakkında okuma |
| 12 | Sunumlar | Sunum konuları hakkında okuma ve sunum hazırlama |
| 13 | Sunumlar | Sunum konuları hakkında okuma ve sunum hazırlama |
| 14 | Final Teslimi | Final teslimi için çalışma |
| 15 | Sunumlar | Sunum konuları hakkında okuma ve sunum hazırlama |
Kaynaklar
| Diğer Kaynaklar | 1. Emre Madran-Nimet Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Ankara 2005. |
|---|---|
| 2. Zeynep Ahunbay, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul 1996. | |
| 3. Emre Madran, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler, Ankara 2002. | |
| 4. Cengiz Bektaş, Koruma, Onarım, İstanbul 2001 | |
| 5. Turan Karakaş, Taşınır ve Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Mevzuatı, Ankara 1997. | |
| 6. ICOMOS, Guide to Recording Historic Buildings, Cambridge 1990. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | 1 | 20 |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 1 | 60 |
| Sunum | 1 | 20 |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
| Genel Sınav/Final Juri | - | - |
| Toplam | 3 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 100 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | ||||
| 2 | Alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. | X | ||||
| 3 | Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. | X | ||||
| 4 | İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. | X | ||||
| 5 | Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. | X | ||||
| 6 | Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. | X | ||||
| 7 | Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. | X | ||||
| 8 | Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. | X | ||||
| 9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar ve gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | X | ||||
| 10 | Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. | X | ||||
| 11 | Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | 1 | 15 | 15 |
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 10 | 2 | 20 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 1 | 28 | 28 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
