AKTS - Tasarımda Akustik Planlama

Tasarımda Akustik Planlama (ICM533) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Tasarımda Akustik Planlama ICM533 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Sosyal Bilimler Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. Filiz Bal Koçyiğit
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrenci ile öğretim üyesinin ortak belirlediği bir mekan ile ilgili mimari tasarımın akustik yapısının öğrencinin kültür merkezleri, tarihi yapılar, hastane, okul, eğlence merkezleri, konser salonları gibi birçok mimari yapının akustik özelliklerini tanımasını, tasarımlarında kullanmasını sağlamaktır. Bunun için aldığı teorik nilgilerden yararlanır. Ölçüm yapar ve ölçüm sonuçlarını analiz eder.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yeni çıkan yönetmelik olan “Binaların gürültüden korunması” yönetmeliğinin analizi. Ses estetiği, sesin hassas olduğu mekanlar ve özellikleri, gürültü gibi farklı ses yapılarını öğrenir. Sesin teknolojisinden yararlanarak akustik tasarım yapmayı öğrenir ve kullanır.
Dersin İçeriği Akustiğin temel ilkeleri ve bu prensiplerin mimari ve kentsel tasarımda kullanımı; mimari tasarımında geometri kullanımı; akustik prensipleri ile tasarım prensiplerinin bütünleştirildiği deneysel ve teorik çalışmalar.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders içeriğini tanımlanması, beklentiler ve çalışmaların tanımı. Öğrencilerin neler bekleyebileceğinin bildirilmesi. Konunun kapsamlı bir tanımı için animasyonlar sunmanın hızlı bir özeti. Ön araştırma
2 Akustik ile bilgili bilgilerin üstünden geçilmesi. Farklı uygulamaların değerlendirilmesi Araştırma konusunun belirlenmesi
3 Seçilecek araştırma konusu kapsamında akustik analizlerin yapılması Alan çalışması + ODEON
4 Tasarım kriterlerinin oluşturulması, planlama ve modellemelerin yapılması Alan çalışması + ODEON
5 Tasarlanan mekanın ODEON programına uyarlanması Alan çalışması + ODEON
6 Malzeme analizleri. Malzeme seçimleri Alan çalışması + ODEON
7 Tasarım alanının malzemelerinin yerleştirilerek ses dağılım analizlerinin yapılması Alan çalışması + ODEON
8 ODEON Programı ile çalışmanın ön değerlendirmesi Alan çalışması + ODEON
9 Çalışılan alanın modellemesi ve ODEON programında değerlendirilmesi Alan çalışması + ODEON
10 Alan çalışması ve analizi
11 Alan çalışması ve analizi Simülasyon çalışmaları
12 Sunun ön verilerinin değerlendirmesi Simülasyon çalışmaları
13 Projenin analiz ve değerlendirme çalışması Simülasyon çalışmaları
14 Proje değerlendirmesi Modellemeler ve sunumlar
15 Ön sunum

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. BAL KOÇYİĞİT, Filiz “Ders sunumları”
2. BAL KOÇYİĞİT, F. “A Comparative Study on acoustic properties of renovated historic school buildings and new school buildings” Atılım Üniversitesi Yayınları 2013.
3. CROCKER, M. “Handbook of Acoustic” M&C Ltd. 2015.
4. 4. TREVOR J. Cox,Peter D'Antonio, Acoustic Absorbers and Diffusers: Theory, Design and Application” Taylor & Francis. 2009
5. The Journal of Acoustical Society of America (JASA)
6. International Institue of Acoustic and Vibration. (IIAV)
7. Bal Koçyiğit F. (2010), Acoustics in the under teenaged student's music classrooms., JESTECH / TECHNOLOGY ( Journal of the Engineering Science and Technology), Elsevier , Karabük, 13 / 2, 107-117.
8. Bal Koçyiğit F. (2008), Acoustics in the partial deaf student school music, THE JOURNAL OF THE ACOUSTICAL SOCIETY OF AMERICA, MELLVILLE / USA, 123 / 5, 128-2296.
9. Kocyigit, F.B. (2009). “Analysıs Of Frequency Band Factor For Sound Ergonomıcs In Three Dıfferent Types Of Specıal Buıldıngs” JESTECH / TECHNOLOGY ( Journal of the Engineering Science and Technology), Elsevier , Karabük, 245- 257.
10. Kocyigit, F.B. (2010). “Acoustical drawbacks at one type project for education buildings.” THE JOURNAL OF THE ACOUSTICAL SOCIETY OF AMERICA
11. ANSI/ASA S12.60-2010/Part 1, American National Standard Acoustical Performance Criteria, Design Requirements, and Guidelines for Schools, Part 1: Permanent Schools
12. ANSI/ASA S12.60-2009/Part 2, American National Standard Acoustical Performance Criteria, Design Requirements, and Guidelines for Schools, Part 2: Relocatable Classroom Factors
13. BS Recommended “The British Association of Teachers of the Deaf, Classroom Acoustics - recommended standards”
14. Malcolm J. Crocker, Handbook of Acoustics Handbook of safety and security (Ankara Metro Consortium) 2000

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 15
Sunum 1 10
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 3 75
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. X
3 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. X
4 İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. X
5 Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. X
6 Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. X
7 Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. X
8 Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. X
9 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar ve gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. X
10 Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. X
11 Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 3 5 15
Sunum/Seminer Hazırlama 5 5 25
Projeler
Raporlar
Ödevler 5 2 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği 15 3 45
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 3 5 15
Toplam İş Yükü 125