AKTS - Sosyal Bilimlerde İstatistik ve Araştırma Yöntemleri II

Sosyal Bilimlerde İstatistik ve Araştırma Yöntemleri II (KAM210) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Sosyal Bilimlerde İstatistik ve Araştırma Yöntemleri II KAM210 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
YOK
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Beyin Fırtınası, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Eda Bektaş
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin amacı sosyal bilimlerde niceliksel (quantitative) araştırma yöntemlerini öğrencilere tanıtarak uygulayabilmelerini sağlamaktır. Böylece, öğrenciler tutarlı ve ampirik verilere dayalı bir araştırma yapma konusunda bilgilenecektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sosyal bilimlerde kullanılan nicel yöntemlerle tanışıp, bu yöntemlerin nasıl ve nerede kullanılacağını anlayabileceklerdir
  • Nicel yöntemleri uygulayabilmek için gerekli olan data toplama, kodlama ve analiz aşamalarını ve ayrıca değişken, hipotez oluşturma ve test etme aşamalarını anlayabileceklerdir.
  • Uygun yöntemi uygulamak üzerine PSPP istatistik programını kullanmayı öğreneceklerdir
  • Nicel yöntemleri kullanarak siyaset bilimi ve diğer ilgili disiplinlere dair sorulara nasıl cevap arayacağını kavrayabileceklerdir.
Dersin İçeriği Niceliksel yöntemler; SPSS; istatistiki testler; saha çalışması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma. Dersi tanıtma ve öğrencilerden beklentileri açıklama.
2 İstatistik nedir? Araştırmadaki rolü nedir? Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 3-41.
3 Tek Değişkenli Dağılımlar için Betimleyici İstatistikler (I) – Frekans Dağılımları Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 51-91. Excel ile örnek anlatım ve çözümler
4 Tek Değişkenli Dağılımlar için Betimleyici İstatistikler (II) – Merkezi Eğilim ve Değişkenlik Ölçüleri Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 92-127. PSPP ya da Excel uygulaması ile örnek anlatım ve çözümler
5 Tek Değişkenli Dağılımlar için Betimleyici İstatistikler (III) – Normal Dağılım Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 128-154. PSPP uygulaması ile örnek anlatım ve çözümler 1. Ödev.
6 Ortak Dağılımlar için Betimleyici İstatistikler (I) – Korelasyon Katsayısı Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 157-192. PSPP uygulaması ile örnek anlatım ve çözümler
7 Hipotez Testi ve İstatistiksel Çıkarımlar Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 223-355. PSPP uygulaması ile örnek anlatım ve çözümler
8 Gruplar-Arası İstatistiksel Testler – t-Testleri Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 359-400. PSPP uygulaması ile örnek anlatım ve çözümler
9 Gruplar-Arası İstatistik Testler – Tek Yönlü Varyans Analizi Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 401-452. PSPP uygulaması ile örnek anlatım ve çözümler
10 Ara Sınav
11 Basit ve Çoklu Regresyon Analizi I Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 578-600. PSPP uygulaması ile örnek anlatım ve çözümler
12 Basit ve Çoklu Regresyon Analizi II Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 578-600. PSPP uygulaması ile örnek anlatım ve çözümler 2. Ödev.
13 Kategorik Veri Analizi: Çapraz Tablo ve Ki-Kare Testi Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, sayfa 601-634. • PSPP uygulaması ile örnek anlatım ve çözümler
14 Ders tekrarı Geçmiş konuların tekrarı ve soruların cevaplanması.Final sınavı ile ilgili bilgilendirme.

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Richard J. Shavelson, Sosyal Bilimler için İstatistik, Ankara: Pegem Akademi, 2016.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 20
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 20
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 25
Genel Sınav/Final Juri 1 35
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 65
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 35
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Maliye alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. X
2 Maliye alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. X
3 İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir X
4 Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. X
5 Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. X
6 Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. X
7 Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. X
8 Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. X
9 Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir.
10 Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. X
11 Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. X
12 Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 3 42
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 2 5 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 14 14
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 18 18
Toplam İş Yükü 126