AKTS - Türkiye`nin Siyasi Yapısı I
Türkiye`nin Siyasi Yapısı I (KAM205) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Türkiye`nin Siyasi Yapısı I | KAM205 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
- |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, Türkiye’nin siyasi yapısını tarihsel bir gelişim sürecinde ele almaktadır. Modern Türkiye’nin doğuşunun ilk evresi olarak kabul edilen 19. yy. Osmanlı dönemindeki reform hareketleri, Batı etkisi ve buna gösterilen tepkiler dersin ilk kısmını oluşturmaktadır. İkinci olarak Jön Türkler, İttihat ve Terakki ve erken cumhuriyet dönemlerindeki siyasi gelişmeler ele alınmaktadır. Son olarak, çok partili hayata geçiş döneminden itibaren yaşanan siyasi gelişmeler 1980 askeri darbesine kadar tartışılmaktadır. Böylece, öğrenciler, modern Türk siyasetinin yapı taşlarını oluşturan aktörleri, kurumları, ideolojileri ve temel meseleleri tarihsel bir gelişim içerisinde anlama ve analiz edebilme becerisini geliştirecektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Osmanlı mirası; Kemalizm; milliyetçilik; siyasal İslam; sol; liberalizm. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin tanıtımı | |
2 | 18. Yüzyıl Osmanlı dönemi, Sultan III. Selim ve Nizamı Cedid | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 23-45. |
3 | Sultan II. Mahmut ve reformları | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 47-67. |
4 | Tanzimat Dönemi | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 69-91. |
5 | 1873-1878 Bunalımı ve II. Abdülhamit Dönemi | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 93-116 |
6 | II. Meşrutiyet Dönemi | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 119-162. |
7 | Bağımsızlık Savaşı | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 163-197. |
8 | Ara sınav | Sınav ders saatinde sınıfımızda yapılacaktır. İlk 7 haftanın konularını kapsayacaktır. Sınavdan önceki hafta derste sınavla ilgili bilgilendirme yapılacaktır. |
9 | Tek parti devletinin doğuşu (1923-1927) ve Kemalist tek parti devleti | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 199-219. |
10 | Kemalist tek parti devleti (1925-1945) -devam | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 219-240. |
11 | Demokrasiye geçiş (1946-1950) ve Demokrat parti iktidarı (1950-1960) | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 241-278. |
12 | İkinci Türkiye Cumhuriyeti (1960-1980) | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 279-316. |
13 | İkinci Türkiye Cumhuriyeti (1960-1980) - devam | Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 279-316. |
14 | Dersin özeti, tartışma |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları. Çeviren: Yasemin Saner. Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 4. Basım. |
---|---|
2. Feroz Ahmad. 2010. Bir Kimlik Peşinde Türkiye. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Çeviren: Sedat Cem Karadeli. 4. Baskı. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Maliye alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. | X | ||||
2 | Maliye alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. | X | ||||
3 | İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir | X | ||||
4 | Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. | X | ||||
5 | Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. | X | ||||
6 | Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. | X | ||||
7 | Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
8 | Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. | X | ||||
9 | Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir. | X | ||||
10 | Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. | X | ||||
11 | Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. | X | ||||
12 | Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 1 | 20 | 20 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 28 | 28 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 125 |