AKTS - Türkiye`nin Siyasi Yapısı I

Türkiye`nin Siyasi Yapısı I (KAM205) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Türkiye`nin Siyasi Yapısı I KAM205 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
-
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Eda Bektaş
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders, Türkiye’nin siyasi yapısını tarihsel bir gelişim sürecinde ele almaktadır. Modern Türkiye’nin doğuşunun ilk evresi olarak kabul edilen 19. yy. Osmanlı dönemindeki reform hareketleri, Batı etkisi ve buna gösterilen tepkiler dersin ilk kısmını oluşturmaktadır. İkinci olarak Jön Türkler, İttihat ve Terakki ve erken cumhuriyet dönemlerindeki siyasi gelişmeler ele alınmaktadır. Son olarak, çok partili hayata geçiş döneminden itibaren yaşanan siyasi gelişmeler 1980 askeri darbesine kadar tartışılmaktadır. Böylece, öğrenciler, modern Türk siyasetinin yapı taşlarını oluşturan aktörleri, kurumları, ideolojileri ve temel meseleleri tarihsel bir gelişim içerisinde anlama ve analiz edebilme becerisini geliştirecektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Türkiye siyasetinin önemli siyasi dönemlerini, dönüm noktalarını, olaylarını, aktörlerini ve kurumlarını tarihsel bir perspektif içerisinde açıklar, bu tarihsel arka planın ülkenin siyasi yapısına etkisini değerlendirir.
Dersin İçeriği Osmanlı mirası; Kemalizm; milliyetçilik; siyasal İslam; sol; liberalizm.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma ve dersin tanıtımı
2 18. Yüzyıl Osmanlı dönemi, Sultan III. Selim ve Nizamı Cedid Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 23-45.
3 Sultan II. Mahmut ve reformları Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 47-67.
4 Tanzimat Dönemi Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 69-91.
5 1873-1878 Bunalımı ve II. Abdülhamit Dönemi Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 93-116
6 II. Meşrutiyet Dönemi Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 119-162.
7 Bağımsızlık Savaşı Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 163-197.
8 Ara sınav Sınav ders saatinde sınıfımızda yapılacaktır. İlk 7 haftanın konularını kapsayacaktır. Sınavdan önceki hafta derste sınavla ilgili bilgilendirme yapılacaktır.
9 Tek parti devletinin doğuşu (1923-1927) ve Kemalist tek parti devleti Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 199-219.
10 Kemalist tek parti devleti (1925-1945) -devam Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 219-240.
11 Demokrasiye geçiş (1946-1950) ve Demokrat parti iktidarı (1950-1960) Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 241-278.
12 İkinci Türkiye Cumhuriyeti (1960-1980) Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 279-316.
13 İkinci Türkiye Cumhuriyeti (1960-1980) - devam Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 279-316.
14 Dersin özeti, tartışma

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Eric Jan Zürcher. 2021. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları. Çeviren: Yasemin Saner. Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 4. Basım.
2. Feroz Ahmad. 2010. Bir Kimlik Peşinde Türkiye. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Çeviren: Sedat Cem Karadeli. 4. Baskı.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 60
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Maliye alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. X
2 Maliye alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. X
3 İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir X
4 Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. X
5 Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. X
6 Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. X
7 Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. X
8 Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. X
9 Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir. X
10 Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. X
11 Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. X
12 Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 1 20 20
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 28 28
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 35 35
Toplam İş Yükü 125