AKTS - Siyasi Düşünceler Tarihi II

Siyasi Düşünceler Tarihi II (KAM204) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Siyasi Düşünceler Tarihi II KAM204 3 0 0 3 6
Ön Koşul Ders(ler)i
YOK
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Funda Gençoğlu
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Derste temel hak ve özgürlüklerin ihlal edilemezliği, devlet otoritesine itaat ve bu itaatin sınırları, birey ve topluluk arasındaki ilişkilerin ideal biçimi, sivil toplum, kamusal çıkar gibi modern siyasal dinamikler açısından belirleyici olguların düşünsel kökenleri ve tarihsel gelişimlerine yönelik bilgi verilmektedir. Bu sayede öğrencilerin modern siyasal olguların temelleri hakkında kuramsal bilgiye sahip olmaları amaçlanmaktadır. Buna ek olarak öğrencilerin güncel siyasal olgular ve meseleler hakkında, bilgi temelli, eleştirel ve analitik bir bakış açısı geliştirebilecek düzeye gelmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Günümüzde norm/normal olarak kabul edilen politik değerlerin nasıl ortaya çıktığını öğrenir
  • İnsan doğası, özgürlük, eşitlik, adalet, etik gibi siyasal-toplumsal yaşamın en temel kavramlarına farklı yaklaşımları bilir.
Dersin İçeriği Modern dönem siyasi düşüncesi; Machiavelli; reform; bilimsel değişim; Hobbes; Locke; Rousseau; Smith; Marx; Burke; Kant.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı ve Derse Giriş Hafızalarımızı tazeleyelim: Modern Siyasal Düşüncenin Kökenleri
2 Bireysel Özgürlük Düşüncesi ve Liberalizmin İlk Adımları Locke ve Spinoza (Ağaoğulları s. 457-506)
3 Aydınlanma (Ağaoğulları s. 515-540)
4 Montesquieu, Rousseau, Fransız Devrimi ve Jakobenler (Ağaoğulları s. 541-640)
5 Liberal Düşüncenin Temsilcileri I: Bentham, James Mill, Adam Smith (Nelson, s. 298-325)
6 Liberal Düşünce II Alexis de Tocqueville, TH Green
7 Liberal Düşünce III JS Mill, Özgürlük Üzerine; Gençoğlu (b)
8 Ara Sınav
9 Edmund Burke ve Muhafazakarlık (Nelson, s. 259-280).
10 Marx (Doğu Batı Dergisi, 2011, Sayı 55, “Karl Marx” Sayısı; Marx ve Engels, “Komünist Manifesto; E. Balibar, Marx’ın Felsefesi, Birikim Yayınları 2014 (5. Baskı)
11 İki farklı anarşist: Bakunin ve Stirner Newman, s. 73-127.
12 Marx’tan sonra sosyalist düşünce: Lenin, Bernstein, Gramsci Ingersoll, Matthews and Davison, Chp.6
13 Marx’tan sonra sosyalist düşünce: Lenin, Bernstein, Gramsci Ingersoll, Matthews and Davison, Chp.6
14 Soru/cevap ve sınava hazırlık

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Mehmet Ali Ağaoğulları (ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler (İstanbul: İletişim, 2013).
Diğer Kaynaklar 2. - Şenel, A. (2019) Siyasal Düşünceler Tarihi. Bilim ve Sanat Yayınları
3. - Tunçay, M. (2021) Batı'da Siyasal Düşünceler Tarihi: Seçilmiş Yazılar, 1, 2. ve 3. Ciltler. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
4. - Uslu, A. (2021) Siyasal Düşüncelerin Toplumsal Tarihi. Yordam Kitap.
5. - Mehmet Ali Ağaoğulları (ed.), Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler (İstanbul: İletişim, 2013).
6. - F. Gencoglu, Civil Society Debate in Turkey: A Critical Analysis of the Usages of a Popular Concept, (Saarbrucken: Lambert, 2010), Chp. 1.
7. - Gençoğlu F. ; Why Alexis de Tocqueville is Not a Republican But a Liberal. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 2018; 13(26):357-374.
8. - Ingersoll, Matthews and Davison, The Philosophic Roots of Modern Ideology, (New York: Sloan Publishing, 2010), Chp.6
9. - S. Newman, Bakunin’den Lacan’a Anti-Otoriteryanizm ve İktidarın Altüst Oluşu, (İstanbul: Ayrıntı, 2006).
10. - Alan Ryan, On Politics A History of Political Thought from Herodotus to the Present (Penguin 2012)
11. - Doğu Batı Dergisi, “Karl Marx” Sayısı. 2011, Sayı 55
12. - K. Marx ve F. Engels, “Komünist Manifesto.”
13. - E. Balibar, Marx’ın Felsefesi, İstanbul: Birikim Yayınları 2014 (5. Baskı)

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Maliye alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. X
2 Maliye alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. X
3 İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir X
4 Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. X
5 Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. X
6 Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. X
7 Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. X
8 Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. X
9 Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir. X
10 Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. X
11 Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. X
12 Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 3 42
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 4 56
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 22 22
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 30 30
Toplam İş Yükü 150