AKTS - Kalkınma Politikaları
Kalkınma Politikaları (KAM413) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kalkınma Politikaları | KAM413 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
YOK |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Kalkınma sadece gelişmiş ülkeleri değil azgelişmiş ve gelişmekte olan ülkeleri ve bu ülkelerin vatandaşlarının gündelik yaşam pratiklerini de şekillendiren önemli bir konudur. Kalkınmayı ekonomik anlam ile sınırlandırılıp ülkelerin refah düzeyini artırmak olarak tanımladığımızda kavramın diğer boyutları gözden kaçmaktadır. Dersin temel amacı kalkınma kavramının kapitalist sistem ve piyasa ile olan yakın ilişkisini analiz ettikten sonra neoliberal kalkınma anlayışına alternatif yaklaşımları ortaya koymaktır. Ayrıca ders kalkınma politikaların belirlenmesinde aktif rol üstlenen IMF, Dünya Bankası gibi uluslararası kuruluşları inceleyerek Türkiye örneğine odaklanacaktır. Kalkınmanın toplumsal cinsiyet ve çevre politikaları ile ilişkisi ders kapsamında yer alan konu başlıklarındandır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Kalkınma politikası kavramı ve prensipleri; 1961 sonrası planlı döneme geçiş. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş ve Tanışma | |
2 | Kalkınma nedir? | Ercan, F. (2003) “Giriş”, Modernizm, Kapitalizm ve Azgelişmişlik, Ankara: Bağlam Yayıncılık, 15-24. Yanar R. (2014) “Kalkınma Ekonomisinin Kapsamı Kalkınma Sürecinin Ölçülmesi ve Kalkınma Sürecini Belirleyen Etkenler”, icinde Farklı Boyutlarıyla Türkiye’de Kalkınma, Ed S. Bekmez, Ankara: Efil Yayınları, 1-16. |
3 | Kapitalist Kalkınma ve Modernizm | Ercan, F. (2003) “Kapitalizm diğer Toplumlarla İlişkiye Giriyor ve Evrimci Teorinin Tanımladığı Öteki”, Modernizm, Kapitalizm ve Azgelişmişlik, Ankara: Bağlam Yayıncılık, 63-97. Toksoz, G. (2011). Kalkınmada Kadın Emeği. İstanbul: Varlık Yayınları, 11-47. |
4 | Kapitalist Kalkınma, Neoliberalizm ve Piyasa | Ercan, F. (2003) “Gelişme Yazınının Üçüncü Aşaması Neoliberal Pazar Yönelimli bir Dünya”, Modernizm, Kapitalizm ve Azgelişmişlik, Ankara: Bağlam Yayıncılık, 109-124. Toksoz, G. (2011). Kalkınmada Kadın Emeği. İstanbul: Varlık Yayınları, 11-47. |
5 | Kapitalist Kalkınma Yazınına Getirilen Eleştiriler: Bağımlılık Okulu ve Dünya Sistemi Yaklaşımı | Ercan, F. (2003) “Gelişme Yazınının Üçüncü Aşaması Neoliberal Pazar Yönelimli bir Dünya”, Modernizm, Kapitalizm ve Azgelişmişlik, Ankara: Bağlam Yayıncılık, 125-144. |
6 | Kapitalist Kalkınma Yazınına Getirilen Eleştiriler: Alternatif Kalkınma Yaklaşımları | Ercan, F. (2003) “”, Modernizm, Kapitalizm ve Azgelişmişlik, Ankara: Bağlam Yayıncılık, 183-227. Toksoz, G. (2011). Kalkınmada Kadın Emeği. İstanbul: Varlık Yayınları, 23-47. |
7 | Neoliberalizm, Küreselleşme ve Azgelişmişlik | Şenses F. (2004). “Neoliberal Küreselleme Kalkınma için Bir Fırsat mı, Engel mi?”, ERC Working Paper in Economic, 1-27. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Uluslararası Kuruluşların Kalkınmaya Bakışı | |
10 | Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet | Yücel, Y. (2016). “Ekonomik Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet”, içinde Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Editor: F. Saygılıgil, Ankara: Dipnot Yayınları. Coleman, I. (2004). “The Payoff from Women’s Rights”. Foreign Affairs. pp. 80-95. Toksoz, G. (2011). Kalkınmada Kadın Emeği. İstanbul: Varlık Yayınları, 48-85. |
11 | Kalkınma ve Çevre Politikaları: Türkiye’de Sürdürülebilir Kalkınma Yaklaşımları | Ozmehmet, D. E. (2008). “Dünyada ve Tükiye Sürdürülebilir Kalkınma Yaklaşımları”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 3 (12), 1853-1876. |
12 | Türkiye’de Kalkınma Ajansları | Berber, M., & Çelepçi, E. (2005). “Türk bölgesel kalkınma politikalarında yeni arayışlar: Kalkınma ajansları ve Türkiye’de uygulanabilirliği”. Doğu Karadeniz Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, 1-14. Ertugal E. (2017). ‘Challenges for Regional Governance in Turkey: The Role of Development Agencies’, METU Journal of the Faculty of Architecture 34(2): 203-224. |
13 | Değerlendime ve Kapanış |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Ercan, F. (2003) “Giriş”, Modernizm, Kapitalizm ve Azgelişmişlik, Ankara: Bağlam Yayıncılık, 15-24. |
---|---|
2. Yanar R. (2014) “Kalkınma Ekonomisinin Kapsamı Kalkınma Sürecinin Ölçülmesi ve Kalkınma Sürecini Belirleyen Etkenler”, icinde Farklı Boyutlarıyla Türkiye’de Kalkınma, Ed S. Bekmez, Ankara: Efil Yayınları, 1-16. | |
3. Ercan, F. (2003) “Kapitalizm diğer Toplumlarla İlişkiye Giriyor ve Evrimci Teorinin Tanımladığı Öteki”, Modernizm, Kapitalizm ve Azgelişmişlik, Ankara: Bağlam Yayıncılık, 63-97. | |
4. Toksoz, G. (2011). Kalkınmada Kadın Emeği. İstanbul: Varlık Yayınları, 11-47. | |
5. Ercan, F. (2003) “Gelişme Yazınının Üçüncü Aşaması Neoliberal Pazar Yönelimli bir Dünya”, Modernizm, Kapitalizm ve Azgelişmişlik, Ankara: Bağlam Yayıncılık, 109-124. | |
6. Şenses F. (2004). “Neoliberal Küreselleme Kalkınma için Bir Fırsat mı, Engel mi?”, ERC Working Paper in Economic, 1-27. | |
7. Yücel, Y. (2016). “Ekonomik Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet”, içinde Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Editor: F. Saygılıgil, Ankara: Dipnot Yayınları. | |
8. Coleman, I. (2004). “The Payoff from Women’s Rights”. Foreign Affairs. pp. 80-95. | |
9. Ozmehmet, D. E. (2008). “Dünyada ve Tükiye Sürdürülebilir Kalkınma Yaklaşımları”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 3 (12), 1853-1876. | |
10. Berber, M., & Çelepçi, E. (2005). “Türk bölgesel kalkınma politikalarında yeni arayışlar: Kalkınma ajansları ve Türkiye’de uygulanabilirliği”. Doğu Karadeniz Bölgesel Kalkınma Sempozyumu, 1-14. | |
11. Ertugal E. (2017). ‘Challenges for Regional Governance in Turkey: The Role of Development Agencies’, METU Journal of the Faculty of Architecture 34(2): 203-224. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 15 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 45 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 55 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 45 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Maliye alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. | X | ||||
2 | Maliye alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. | X | ||||
3 | İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir | X | ||||
4 | Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. | X | ||||
5 | Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. | X | ||||
6 | Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. | X | ||||
7 | Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
8 | Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. | X | ||||
9 | Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir. | X | ||||
10 | Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. | X | ||||
11 | Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. | X | ||||
12 | Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 11 | 11 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 |