AKTS - Çağdaş Türk Düşünce Tarihi

Çağdaş Türk Düşünce Tarihi (KAM417) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Çağdaş Türk Düşünce Tarihi KAM417 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
YOK
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Korhan Mühürcüoğlu
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı KAM 417 Çağdaş Türk Düşünce Tarihi seçmeli lisans dersi, Türk siyasi düşüncesini sadece entelektüel sınıfın ya da siyasal aktörlerin yürüttüğü bir pratik olarak değil, tüm kültürel ve toplumsal yapı ve süreçlerin bir oluşumu olarak incelemektedir. Bu bağlamda, Türkiye’deki siyasal düşüncenin genel hatlarını belirleyen Kemalizm, İslam ve sekülerizm, muhafazakarlık, milliyetçilik, insan ve azınlık hakları ve toplumsal cinsiyet tartışmaları ders kapsamında incelenmektedir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Çağdaş Türk siyasi düşüncesi hakkında güncel tartışmaları takip edebilecek kadar bilgi sahibi olur.
  • Türkiye’nin kültürel ve toplumsal yapısı hakkında bilgi düzeyini artırır.
  • Türkiye’nin güncel problemleri hakkında eleştirel bir yaklaşımla araştırma yapar ve bulgularını analitik bir çerçevede aktarır.
Dersin İçeriği Osmanlı mirası; Kemalizm; milliyetçilik; siyasal İslam; sol; liberalizm.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Ders izlencesi.
2 Kemalizm/Atatürkçülük Metin Heper, “Kemalizm/Atatürkçülük,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 185-196. İlker Aytürk, “Post-Post-Kemalizm: Yeni Bir Paradigmayı Beklerken,” 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset içinde (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016), s. 323-346.
3 Din, Sekülerizm ve Siyaset Elisabeth Özdalga, “Sekülerizm,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 267-280. Binnaz Toprak, “Din ve Siyaset,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 281-292.
4 Türk Milliyetçiliği, Etnik Kimlikler ve Azınlık Hakları Baskın Oran, “‘Türk’ Teriminin Öyküsü,” 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset içinde (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016), s. 249-272. Tanıl Bora, “Muhafazakâr ve İslamcı Söylemde Beyaz Türk Hıncı: Beyaz Türk’e Kahretmek,” 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset içinde (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016), s. 273-292. İoannis N. Grigoriadis, “Azınlıklar,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 363-376.
5 Kürt Kimliği Üzerine Tartışmalar 1.) Andrew Mango, “Kürtler,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 317-328. 2.) Metin Heper, “Osmanlı-Cumhuriyet Geleneği ve Kürt Sorunu,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 333-356. 3.) Zehra F. Kabasakal Arat, “İnsan Hakları ve Türkiye,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 373-398.
6 Türk Siyasal Kültürü 1.) Ersin Kalaycıoğlu, “Siyasal Kültür,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 225-238. 2.) Aydın Uğur ve Itır Akdoğan, “Türkiye’deki Sivil Toplumun Gelişimi: Bıçak Sırtında Bir Sergüzeşt,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 253-271.
7 Ara Sınav
8 Anayasalar ve Siyasal Sistemler 1.) Ergun Özbudun, “Anayasalar ve Siyasal Sistem,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 253-265. 2.) Nur Uluşahin, “Kuvvetler Ayrılığı ve Yasama-Yürütme İlişkileri,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 39-66. 3.) Serap Yazıcı, “Hukuk Devleti ve Yargının Bağımsızlığı,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 67-98.
9 Siyasi Partiler ve Seçmen Davranışı 1.) Sabri Sayarı, “Siyasi Partiler,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 239-252. 2.) Ali Çarkoğlu, “Oy Verme Davranışı,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 211-224. 3.) İlter Turan, “Türkiye’de Parlamento ve Seçimler,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 99-125.
10 Kadınların Statüsü ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği 1.) Yeşim Arat, “1980 Sonrası Kadın Sorunları ve Kadın Hareketi,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 357-372. 2.) Zehra F. Kabasakal Arat, “Kadınların Toplumsal Konumu ve Hakları,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 331-347
11 Medya ve Siyaset 1.) Ayşe Öncü, “Televizyon ve Medya,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 169-182. 2.) Haluk Şahin, “Medya ve Siyaset: Karışık İlişkiler,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 273-297. 3.) Orhan Tekelioğlu ve Savaş Arslan, “Sinema,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 89-101.
12 Türkiye Siyasetinde Gençliğe Bakış Ayşe Saktanber ve F. Umut Beşpınar, “Gençlik,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 349-362.
13 Sunumlar
14 Sunumlar
15 Sunumlar

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Metin Heper ve Sabri Sayarı, ed., Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016).
2. Mehmet Kabasakal, der., Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016).
3. Elçin Aktoprak ve A. Celil Kaya, der., 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016)

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Maliye alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. X
2 Maliye alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. X
3 İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir X
4 Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. X
5 Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. X
6 Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. X
7 Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. X
8 Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. X
9 Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir. X
10 Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. X
11 Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. X
12 Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 3 42
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 30 30
Toplam İş Yükü 125