AKTS - Çağdaş Türk Düşünce Tarihi
Çağdaş Türk Düşünce Tarihi (KAM417) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Türk Düşünce Tarihi | KAM417 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
YOK |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | N/A |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | KAM 417 Çağdaş Türk Düşünce Tarihi seçmeli lisans dersi, Türk siyasi düşüncesini sadece entelektüel sınıfın ya da siyasal aktörlerin yürüttüğü bir pratik olarak değil, tüm kültürel ve toplumsal yapı ve süreçlerin bir oluşumu olarak incelemektedir. Bu bağlamda, Türkiye’deki siyasal düşüncenin genel hatlarını belirleyen Kemalizm, İslam ve sekülerizm, muhafazakarlık, milliyetçilik, insan ve azınlık hakları ve toplumsal cinsiyet tartışmaları ders kapsamında incelenmektedir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Osmanlı mirası; Kemalizm; milliyetçilik; siyasal İslam; sol; liberalizm. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Ders izlencesi. |
2 | Kemalizm/Atatürkçülük | Metin Heper, “Kemalizm/Atatürkçülük,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 185-196. İlker Aytürk, “Post-Post-Kemalizm: Yeni Bir Paradigmayı Beklerken,” 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset içinde (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016), s. 323-346. |
3 | Din, Sekülerizm ve Siyaset | Elisabeth Özdalga, “Sekülerizm,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 267-280. Binnaz Toprak, “Din ve Siyaset,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 281-292. |
4 | Türk Milliyetçiliği, Etnik Kimlikler ve Azınlık Hakları | Baskın Oran, “‘Türk’ Teriminin Öyküsü,” 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset içinde (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016), s. 249-272. Tanıl Bora, “Muhafazakâr ve İslamcı Söylemde Beyaz Türk Hıncı: Beyaz Türk’e Kahretmek,” 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset içinde (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016), s. 273-292. İoannis N. Grigoriadis, “Azınlıklar,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 363-376. |
5 | Kürt Kimliği Üzerine Tartışmalar | 1.) Andrew Mango, “Kürtler,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 317-328. 2.) Metin Heper, “Osmanlı-Cumhuriyet Geleneği ve Kürt Sorunu,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 333-356. 3.) Zehra F. Kabasakal Arat, “İnsan Hakları ve Türkiye,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 373-398. |
6 | Türk Siyasal Kültürü | 1.) Ersin Kalaycıoğlu, “Siyasal Kültür,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 225-238. 2.) Aydın Uğur ve Itır Akdoğan, “Türkiye’deki Sivil Toplumun Gelişimi: Bıçak Sırtında Bir Sergüzeşt,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 253-271. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Anayasalar ve Siyasal Sistemler | 1.) Ergun Özbudun, “Anayasalar ve Siyasal Sistem,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 253-265. 2.) Nur Uluşahin, “Kuvvetler Ayrılığı ve Yasama-Yürütme İlişkileri,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 39-66. 3.) Serap Yazıcı, “Hukuk Devleti ve Yargının Bağımsızlığı,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 67-98. |
9 | Siyasi Partiler ve Seçmen Davranışı | 1.) Sabri Sayarı, “Siyasi Partiler,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 239-252. 2.) Ali Çarkoğlu, “Oy Verme Davranışı,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 211-224. 3.) İlter Turan, “Türkiye’de Parlamento ve Seçimler,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 99-125. |
10 | Kadınların Statüsü ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği | 1.) Yeşim Arat, “1980 Sonrası Kadın Sorunları ve Kadın Hareketi,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 357-372. 2.) Zehra F. Kabasakal Arat, “Kadınların Toplumsal Konumu ve Hakları,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 331-347 |
11 | Medya ve Siyaset | 1.) Ayşe Öncü, “Televizyon ve Medya,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 169-182. 2.) Haluk Şahin, “Medya ve Siyaset: Karışık İlişkiler,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 273-297. 3.) Orhan Tekelioğlu ve Savaş Arslan, “Sinema,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 89-101. |
12 | Türkiye Siyasetinde Gençliğe Bakış | Ayşe Saktanber ve F. Umut Beşpınar, “Gençlik,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 349-362. |
13 | Sunumlar | |
14 | Sunumlar | |
15 | Sunumlar |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Metin Heper ve Sabri Sayarı, ed., Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016). |
---|---|
2. Mehmet Kabasakal, der., Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016). | |
3. Elçin Aktoprak ve A. Celil Kaya, der., 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016) |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Maliye alan ile ilgili temel kuramsal bilgileri uygulamaya yönelik kazanımları da elde edecek şekilde ileri seviyede sahip olur. | X | ||||
2 | Maliye alanına ilişkin konuları bir yöntem çerçevesinde ele almak suretiyle tespit edebilir ve analitik bakış açısıyla raporlayıp değerlendirebilir. | X | ||||
3 | İktisat, işletme ve hukuk başta olmak üzere belli disiplinlere yönelik bilgilerle donanımlı bir şekilde ekonomik ve mali olayları anlayıp, yorumlayıp analiz edebilir | X | ||||
4 | Teorik bilgiler ve güncel tartışmalar üzerinden mali ve ekonomik sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak, mali analizler yaparak problemlerin çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir. | X | ||||
5 | Kamu mali yönetimi ve bütçe teorisinin kamu politikaları ilişkisini kurmak suretiyle güçlü bir şekilde bütçe analizleri yapar, kamu finansmanına ilişkin analizleri geliştirir ve politika uygulama ilişkisini kurar. | X | ||||
6 | Vergi teorisini anlama, hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme ve vergisel konularda mesleki bir yeterlik kazanılması ile birlikte etkin bir şekilde geliştirir. | X | ||||
7 | Özel ve kamu kurum ve işletmelerinde muhasebe sistemleri bilgisine sahip olur, kazandığı bilgi ve yetkinlikle işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
8 | Makro ekonomik yapı ve büyüme teorisine ilişkin teorik ve ülke örneklerini kapsayacak şekilde bilgi sahibi olur, ekonomik gelişmeleri kuramsal açıdan değerlendirir. | X | ||||
9 | Mali ve ekonomik alanda yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, mesleki konularda iletişim kurabilir. | X | ||||
10 | Bilgi teknolojilerini, dijital gelişmeleri ile yaygın yazılımları kullanarak, alanına özgü çalışmalarda teknolojik gelişmelerden yararlanır. | X | ||||
11 | Ekonomik, mali, sosyal, kurumsal olayların analiz edilmesi için gerekli olan nitel ve nicel yöntemleri kullanır. | X | ||||
12 | Akademik ve mesleki sorumluluklarını yerine getirirken birleşmiş milletler sürdürülebilir kalkınma hedeflerine, temel özgürlüklere, dezavantajlı gruplara, çevreye, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı bir yaklaşım geliştirir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 125 |