AKTS - Kentsel Tasarım İlkeleri

Kentsel Tasarım İlkeleri (ICM353) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kentsel Tasarım İlkeleri ICM353 1 2 0 2 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Bölüm Öğretim Elemanı
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Kentsel tasarımı, fonksiyonel ve biçimsel açıdan inceleyerek yaşam kalitesi üzerindeki rolünü ekonomik, sosyal ve kültürel bağlamda kavramak.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Kentsel tasarım kuramlarını öğrenir.
  • Kentsel tasarım elemanlarının öğrenir.
  • Analiz, sentez, değerlendirme, uygulama gibi kentsel tasarım süreçlerinin öğrenir ve kent parçaları üzerinden irdeler.
  • Kentsel tasarım ölçeğinin, diğer ölçeklerle ilişkilendirir.
  • Kentsel tasarım dilini anlar ve yorumlar.
Dersin İçeriği Kentsel tasarımın potansiyel rolünün, kent planlamasından iç mimarlığa kadar uzanan kapsam içinde kavranması; kentsel tasarım ile ilgili elemanların, kavramların ve örneklerin incelenmesi ile tasarım fikirlerinin oluşması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders tanımı, işleyiş süreci ile ilgili bilgi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
2 Kent ve kentsel tasarımın tanımı, amacı, anlamı ve kentsel tasarım süreci (aşamaları) ve alıştırma (zihin/bellek haritası) Okuma parçası
3 Lynch’in okunaklık, kent imgesini/görüntüsünü oluşturmak, yapı ve kimlik, imgelenebilirlik gibi kavramlarının incelenmesi ve alıştırma (zihin/bellek haritası) Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
4 Kentsel tasarım bağlamında insan ve çevre ilişkisinin tanımlanması ve kentsel tasarım ile ilgili genel bir tartışma Okuma parçası
5 Kent imgesi ve bileşenleri (kenti oluşturan elemanlar ve mekanlar) ve sunum Sunum için hazırlık
6 Kent ve kamusal alan ilişkisi, kamusal alanların kentteki rolü ve sunum Sunum için hazırlık
7 Kentsel tasarımda teorik yaklaşımlar Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
8 Kentin morfolojisi, iç ve dış mekan ilişkisi ve alıştırma (Ankara) ve sunum Sunum için hazırlık.
9 Eskiz çalışması Sunum için hazırlık
10 Kent ütopyaları, peyzaj mimarlığının kentsel tasarımdaki yeri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
11 İç mimarlığının kentsel tasarımdaki yeri Sunum için hazırlık
12 Kentsel tasarım kavramlarının Ankara örneği üzerinden tartışılması ve sunum İlgili Ankara Planı’nın bulunması
13 Kentsel tasarım kavramlarının Ankara örneği üzerinden tartışılması ve sunum Ankara Planı ile ilgili önerilen alanın çalışılması
14 Kamusal alanda iç dış mekan sürekliliğinin aktarılması, alıştırma ve sunum Ankara Planı ile ilgili önerilen alanın çalışılması
15 Kamusal alanda iç dış mekan sürekliliğinin aktarılması, alıştırma ve sunum Ankara Planı ile ilgili önerilen alanın çalışılması
16 Final Teslim Finale hazırlık

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Altman, I. (1989) Public Places and Spaces. New York: Plenum Press.
2. Anderson, S. (ed.). (1978) On Streets. Cambridge: MIT Press.
3. Curran, R. J. (1980) Architecture and the Urban Experience. New York: Van Nostrand Reinhold.
4. Gehl, J. (1987) Life between Buildings: Using Public Space. New York: Van Noostrand Reinhold Company.
5. Krier, R. (1979) Urban Space. London : Academy Editions.
6. Lynch, K. (1960) The Image of the City. (Kent İmgesi) Cambridge: Technology Press.
7. Moughtin, C. (1992) Urban Design: Street and Square. Oxford: Architectural Press.
8. Nasar (1998) The Evaluative Image of the City. Thousand Oaks: Sage Publications.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 30
Projeler 1 15
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 45
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 55
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 45
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma.
2 İçmimarlık alanında ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme.
3 İçmimarlık alanıyla ilgili ilkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma.
4 İçmimarlık alanında gerekli veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme.
5 İçmimari tasarım sürecinde verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme.
6 İçmimari tasarım sürecinde temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma.
7 İçmimari tasarım sürecinde bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama.
8 İçmimarlık alanında estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle mekân yaratma.
9 İçmimari tasarım sürecinde insan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme.
10 İçmimari tasarım sürecinde mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma.
11 İçmimari tasarım sürecinde aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma.
12 İçmimari tasarım sürecinde doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma.
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 3 9 27
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 100