AKTS - Haber Yazma

Haber Yazma (PR338) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Haber Yazma PR338 0 0 3 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Barbaros Günçay
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencilere ilk etapta hangi olayların haber olmaya değer olduğu anlatılarak haber olma niteliğine sahip olayları haber haline dönüştürmelerini sağlamaktır. Gazetecilik eğitiminde temel derslerden biri olan haber toplama ve yazma dersinde öğrencilere olay yerinden haber bilgilerini toplamak ardından da kendilerine verilen kısıtlı sürede haber yazmak öğretilerek onları gazetecilik mesleğine hazırlamak amaçlanmaktadır. Yapılan uygulamaların yanında habercilerin taşıması gereken özellikler, etik kurallar gibi konular da verilerek öğrencilere bir gazetecinin sahip olması gereken ilkeler öğretilmektedir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Olayla haber arasındaki farkı, hangi olayın haber değeri taşıdığını, haber olmayı hak ettiğini öğrenir.
  • Olay yerinden haber toplarken nasıl davranması gerektiğini, ne tür bilgileri toplaması, eksiksiz bilgi toplaması gerektiğini bilir.
  • Önceki haber toplama aşamasında yaşadığı olumsuzlukları hatırlayarak bir sonrakinde daha temkinli davranır.
  • Haber yazarken başlığı nasıl atacağını, girişte hangi unsurları vurgulayacağını hangi yöntemle haber yazacağını öğrenir.
  • Haber uygulamaları incelenip izleyen haftalarda değerlendirildiği için doğru haber yazmanın yöntemlerini öğrenir.
  • Haberciğe has dili, haber aktarma yüklemlerini, haberde kullanılan zaman kiplerini öğrenir.
  • Haber verileri kısa ya da uzun olsun, mevcut bilgileri haber için ayrılan alana ya da kelime sayısına uygun olarak sınırlandırmayı öğrenir.
  • Basın bültenini haber aktarma yüklemlerini, haber zaman kiplerini kullanarak haber haline dönüştürmeyi öğrenir.
Dersin İçeriği Ders plânı başlığı altında listelenen konu başlıkları öğretici tarafından literatürden ve güncel örneklerden yararlanılarak aktarılmakta, ders kapsamındaki uygulamalar projeksiyon vasıtasıyla perdeye yansıtılarak değerlendirilmektedir. Ders uygulamalı olduğu için interaktif bir yaklaşım hakim olmakta, öğrencilerin aktif olarak derse katılmaları sağ

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma ve haber üzerine genel tartışmalar
2 Haber nedir, olaydan habere gidiş süreci, haberin üretilme aşamaları. Şeker, Mustafa, Televizyon Haberciliği (1999), Sel-ÜnVakfı Yayınları, Konya
3 Haber değeri kriterleri Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
4 Haberde başlık, başlık türleri, spot- Öğrencilerin yazdığı haberlerin değerlendirilmesi Şeker Mustafa (2004), Sayfa Tasarımı, Çizgi Kitabevi Konya
5 Haberde kullanılan zaman kipleri- Öğrencilerin yazdığı haberlerin değerlendirilmesi
6 Haberde imla kuralları Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
7 Vize
8 Muhabirin taşıması gereken özellikler Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
9 Haberde objektiflik, doğruluk Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
10 Haberde giriş, giriş türleri ve bu türlerin tek bir olaya uygulanması çalışması Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
11 Bülten haberciliği, haber bültenlerinin türleri- Bültenden yola çıkarak haber yazma uygulaması Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
12 Bültenden yola çıkarak yazılan haberlerin değerlendirilmesi Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
13 Specific concepts in journalism by giving contemporary samples. Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
14 Haberciliğe has kavramların güncel örneklerden yararlanılarak anlatılması Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
15 Genel Değerlendirme
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Yüksel Erkan, Gürcan Halil İbrahim (2005), Haber Toplama ve Yazma, Tablet Kitabevi, Konya
Diğer Kaynaklar 2. eker Mustafa (2004), Sayfa Tasarımı, Çizgi Kitabevi Konya

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama 14 15
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 45
Toplam 17 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 55
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 45
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası ilişkileri anlama, açıklama, temel kavramlarını, teorisini ve metodolojisini kullanma becerisine sahip olmak
2 Bağlantılı diğer disiplinleri sentezleyen disiplinler arası bakış açısına sahip olmak
3 Uluslararası ilişkilerin tarihçesiyle ilgili bilgi sahibi olmak, ilgili aktörlerin olayların tarihsel süreçlerini analiz edebilmek
4 Analitik düşünme, eleştirel analiz ve argüman geliştirme yeteneğine sahip olmak
5 Güncel küresel meseleler, bölgesel ve uluslararası aktörlerin mevcut ve geleceğe ilişkin pozisyonları konusunda analitik yorumlar yapma becerisine sahip olmak
6 Etkin, sözlü, yazılı ve görsel iletişim yöntemlerini kullanarak uluslararası ilişkiler alanıyla ilgili bilgi aktarımını mesleki İngilizce ile yapabilir
7 Mesleki etik, çevre duyarlılığı, sürdürülebilirlik, sosyal sorumluluk, kültürel, toplumsal ve evrensel değerler konularında farkındalık sahibi olabilme ve bu meselelerin hukuki sonuçlarını ortaya koyabilme ve analiz edebilme
8 Uluslararası ilişkilere ait niteliksel ve niceliksel araştırma tekniklerini kullanarak analiz yapabilmek

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 1 16
Laboratuar
Uygulama 16 2 32
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 14 1 14
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği 5 2 10
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 102